Hovedmeny

Bilgledebutikken

Startet av Uno, søndag 06 jul 2008 @ 15:19:12

« forrige - neste »

geo

egentlig en veldig interessang tråd dette her.

Klart det er sleipt å bruke et fritt forum til egenreklame, men på den andre siden er all info om denne kjære, lille, rare, legendariske bilen ettertraktet (3-4 linjer i en artikkel er nok til å kjøpe et magasin til 80-90-100 kr).

Reklame på forumet er vel noe ingen ønsker seg, av typen dagbladets nettavis hvor las vegas står å blinker ut av skjermen, men et sted der forhandlere selv kan legge inn deler som passer 2cv´n, orginale eller bastard-deler, kunne vært behagelig. Litt som "Nye deler selges".

Det er ingen fare for å bli lat av å få dette servert, for som oftest må vi selv ta delene inn og ut av bilene våres, i all slags vær. Noe som gir stål i både armer og bein.



jwh

#16
Har som det fremgår av min signatur i tillegg til 2CV også interesse for noe gammelt tysk/italiensk. 

Dette innlegget skrives for å vise at også andre entusiastmiljøer reagerer sterk ovenfor selgere som mistenkes å seile med falskt flagg.  Temperaturen blant 2CV-folket synes foreløpig å være et stykke unna bayersk nivå.

Se denne annonsen, som faktisk har en slags relevans til "wanna-be" Beachcomber'n:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13389758&sid=xz5cabRWsv3965502&WT.svl=Bilde

Kjenner ikke bilen i annonsen over, men selger har vel nærmest innrømmet saken ved at han nå selger "en haug Alpinadeler" + en CSI på kjøpet.

BMW Touringen jeg har ble laget i 4 ex. i 1974 av Alpina, disse er ikke overraskende dyre idag.
Se annonse, fant tilfeldigvis 1 tilsalgs i Tyskland, trolig original selv om mine kilder sier at eneste bil i Europa finnes i Sveits (pluss en i Norge).
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=63024055&__lp=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelDescription=alpina&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&maxFirstRegistrationDate=1980-12-31&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1

OG med slike verdier (som over) er det klart at noen synes det er fristende å lage litt Alpina-magi i sin bil og la det gjenspeiles i pris. 
DETTE BLE LANGT UT PÅ SIDEN, men vi kan se at BMW-klanen ikke er nådige i slike saker.   

Vi skal ikke være redde for å sette ned foten vi heller.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Thomas

Bilgledebutikken, skal de åpne i egne lokaler, eller blir det bare en "nettgreie", dersom de får eget lokale da må vi jo bare ta en tur for å se hvordan en 2cv til 90.000 kr ser ut.
På den annen side, dersom bilene han selger er totalt restaurert og med garanti, er 90.000 så gæli? mener at et anet medlem kom fort opp i den summen med Spot,n.

Hva er en beachcomber?

mvh
Thomas
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

Otto

#18
Jeg forsvarer ikke Bilgledebutikken. Kjenner overhode ikke noe til dette firmaet.

Men jeg finner ikke at det skal være en "Beachcomber". Mulig at jeg ikke har sett godt nok etter.

Men det er vel lov å utstyre en bruktbil med det utstyret man vil uten at det er forsøk på å lure noen?

Jeg er vel tilhenger av Politimester Bastian-loven :)


1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#19
Neida Otto, ingen kritiserer deg.  Synes magefølelse din er helt OK jeg,  for startet også mitt første innlegg her med å skrive at det var interessant med nye 2CV initiativ, også ble det litt mer etterpå  ;D

Se denne lenken for Beachcomber koblingen (på hjemmesiden til gutta):
http://www.bilgledebutikken.no/2008/03/index.html

Tror heller ikke selger ser på oss "gretne gubbene" som noen målgruppe, men heller folk som ikke kjenner 2CV og kjøper fordi den ser pen ut. 

Så går det 2-3 år før et lite "helvete" er løs (altså bilen starter forfallet (hvis den bare blir brukt og ikke vedlikeholdt)).
Da er det ofte ingen hjelp å få, og så havner frustrerte eiere noen ganger i henda på klubbmedlemmer (oss).  Hvorfor skal vi rydde opp etter at andre har tatt seg grovt betalt ?  Som den 2CV idealist jeg er, så misliker jeg slikt.  Snakker bare for meg selv akkurat nå, for andre kan trigges av andre ting.

Har også som Thomas lyst til å reise på åpning 1.sept og se de tre glisene. Det er trolig i Åsgårdstrand, og det er sikkert flere som kunne tenke seg å kikke på bilene.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Morten

Sitat fra: Otto på mandag 07 jul 2008 @ 18:51:01
Jeg forsvarer ikke Bilgledebutikken. Kjenner overhode ikke noe til dette firmaet.

Men jeg finner ikke at det skal være en "Beachcomber". Mulig at jeg ikke har sett godt nok etter.

Men det er vel lov å utstyre en bruktbil med det utstyret man vil uten at det er forsøk på å lure noen?

Tipper det blir lenge til noen tør å prøve å selge noe på dette forumet.

No worries, Otto, jeg leser av dine innlegg at du er opptatt av bilen og ikke butikken, og bilen ser unektelig fin ut. Kunne vært artig å ta en titt på både den og de to andre de har til salgs.

I en artikkel fra mars 2008 skriver Bilgledebutikken
Sitat fra: Bilgledebutikken
Bilen på bildet er en Beachcomber og har en verdi på ca 100.000.  Foruten at den er godt restaurert og rustbeskyttet, har den en rekke aluminiumsdetaljer, herunder Minilite-felger spesielt tilpasset 2cv av 2cv City i England. En tilsvarende bil ble nylig solgt av 2cv City i England for 9000£.

Beachcomber er så vidt jeg vet en spesialmodell som ble solgt i '84 (muligens lansert i '83), og i et ganske begrenset antall. Ble avløst av Dolly i '85, som det jo finnes langt flere av. Når den hvite bilen hos Bilgledebutikken er en '86-modell er det litt underlig at den kalles Beachcomber. Den har riktignok det karakteristiske hvite taket med blå striper, men mangler de blå bølgene på dørene. Ettersom det ikke sies at bilen bare er en etterlikning av Beachcomber kan det lett taes til inntekt for den unormalt høye prisen. Dette synes jeg virker en anelse spekulativt.

Jeg synes det er naturlig og greit at det blir diskusjon rundt tilstand og prisantydning på biler til salgs - så lenge debatten holdes saklig og uten utskjelling av verken den ene eller andre. Samtidig ber jeg alle respektere at den endelige prisen er den kjøper og selger blir enige om, og det er i utgangspunktet en sak mellom dem. Det er nok sånn at når man går høyt ut blir det langt ned, og jeg tror de fleste fort vil se forskjellen mellom denne tråden og de andre annonsene på forumet.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Otto

#21
Ja, det står at det er en Beachcomber. Da kan det være villedende. Så det forsvarer jeg IKKE, hvis det er feil.

Jeg var også inne på tanken om å dekorere min prosjektbil som en Beachcomber, men slo det fra meg. Det ville ikke bli ekte. (Jeg tåler f.eks. ikke å høre andre en Beatles eller Stones spille Beatles/Stones)
Så da lager jeg heller min helet egen versjon.

Jeg tror også at målgruppen er folk som ikke ser på et verditap på 30000 pr år i 3 år som mye. Og så lenge holder vel bilen? (kanskje en som Røkke ville bruke en mellom Aker Brygge og reketråleren?) ;)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Max Wiggo

#22
Beachcomber er det britiske navnet på modellen som også er kjent som France3 og Transat. Hvit med blå striper. Produsert i mars 1983 iflg Cats Citroën. http://www.cats-citroen.net/citroen/summary.html#az

Noen bilder: http://flickr.com/photos/21688809@N02/2533109206/
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

jwh

#23
Otto,  jo et poeng der. Tror allikevell de som kjøper en slik lekkerbisken gjerne vil at den skal holde lenge, vi snakker jo ikke om en vanlig bruksbil, men kanskje noen 68-åttere som igjen får lyst til å nyte bilen de kjørte rundt i som ungdom.  Kjenner denne koblingen best fra Vespa-miljøet der det er en haug eldre menn som gjenopplever ungdommens gleder på en strøken gammel scooter.

Har et eksempel på at ting går galt, en arkitekt i Grimstad kjøpte en lekker sort 2CV til kona for noen år siden.  De var kjempefornøyd og dama rett ut sagt glad i bilen, og så knakk ramma........  

De synes det var kjipt å gå igang med et stort utlegg rett etter innkjøpet og bilen ble stående, og der står den fortsatt.  Tenk hvis ramma skulle knekke på 90000kroners bilen, den er plutselig ikke verdt mer enn 10000kr.  Dette er da ugreit. Eller ?

France 3 eller Beachcomber tror jeg bare ble laget i rundt 2000 eks. ifbm. et maritimt arrangement (Americas Cup). Citroen var sponsor.
Forøvrig er dekoren en av mine favoritter (sikkert siden jeg alltid har kjørt hvite biler). Har flere ganger tenkt på å kjøpe dekorpakka og lage meg en replika, men det har strandet da ingen av de hvite jeg har er pene nok donorbiler.
jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Morten

Ja, jeg vurderer det som en ganske vanskelig nisje selger har valgt, med en "nesten-etterlikning" av en sjelden variant. Kan være vrient å prissette, selv om restaureringen sikkert har kostet flerfoldige titusener.
Tror nok heller jeg ville gått for B-modell (Traction)-front eller noe liknende for å gjøre bilen så spesiell at kjøper var villig til å betale litt ekstra.
Det kan kanskje også være vrient at spesialiserings-valgene er tatt. Å kjøpe 2cv med et budsjett på 100.000 kan sammenliknes med å kjøpe leilighet - man har muligheten til selv å velge farger og utsmykning. Har flere kjente på flyttefot om dagen, og de fleste av dem har valgt slitte leiligheter, og budsjettert med noen hundretusener ekstra for å få interiør etter sitt hjerte.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Otto

Nei, ingen vil akseptere at ramma knekker på en 90000 kroners bil.

Som jeg skrev i første innlegg: Prøvekjør bilene. Sjekk kvalitet. Få dokumentasjon. Garanti.

Det blir litt som å kjøpe et gammelt hus. Kanskje må taket skiftes. Det elektriske anlegget. Grunnmuren dreneres. Viktig å sjekke tilstanden ellers så kan det bli mange overraskelser. (jeg har holdt meg unna gamle hus, selv om det kan se fint ut i Bonytt)(men en gammel 2CV har jeg skaffet meg)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#26
Otto:
Siden ramma like gjerne kan ruste innenfra - så er det bare en vanntett garanti som gjelder.  Men hvem gir slik vanntett garanti på en 22 år gammel bil ?

Morten:
Enig i at selger burde stilt kjøpere fritt til å velge 2CV dekor, mye større mulighet da til å finne kjøpere da.

Kjenner meg forøvrig igjen i det å kjøpe slitt bosted.  Handlet et 250kvm hus i 2003, som trengte fulle renovering. 
Lærdommen min er at neste gang så skal jeg enten kjøpe nøkkelferdig eller en knøttehus på max. 80kvm for renovering.
Da er det mulig å bli ferdig før jeg er pensjonist.  Litt som 2CV - kjøp smått og få en overkommelig renovering, dette gjelder også for bolig har jeg kommet til. 
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Otto

Det blir litt som å kjøpe et gammelt hus. Du må sjekke tilstanden, men får ingen garanti på et 50 år gammelt tak. Men prisen er ofte høy fordi det ser pent ut.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

F....., nå har vi debattert France 3'n så mye at jeg har fått ny lyst på slik bil jeg, gjerne replika     ;)
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Morten

Jeg tror jeg har hørt om en til salgs ;)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)