1984 charleston vs 1987 charleston

Startet av 2cv_skrue, søndag 08 jun 2008 @ 12:27:11

« forrige - neste »

2cv_skrue

Som dere er klar over er det 2 stk charleson ute for salg som jeg nå vurdere.

Det er en 1984 charleston som ligger på autodb. http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1881787 til kr ca. 25 000,-

Og vi har videre den andre som er en 1987 utgave som ligger på finn. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=13507556&sid=xz8rbd2DX3f432098&WT.svl=Bilde til kr ca. 35 000,-

Siden jeg ikke bor i området så er det litt vanskelig å få sett på bilene, men utifra annonse og pris. Hvilken tror dere er det beste kjøpet? Er 84' bedre skodd enn en som ble produsert i 87?

Hva ville dere ha gjort?

Thomas

Hei.
84, er solgt.
Men jeg mener å ha lest på forum at rammene etter 85 er av dårligere kvalitet enn de andre ??? ikke skyt meg hvis jeg roter med informasjon, jeg er sikker på at andre vil hive seg på for å korrigere :)

litt usikker hilsen
Thomas
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

jwh

#2
Thomas har ingen grunn til å være usikker. Info over har generelt vist seg riktig.  Dog er vedlikehold en minst like avgjørende faktor som årgang.  Hvis eier ikke har satt prisen i blinde (noe han fort kan ha gjort) så kan bilen være førsteklasses vedlikholdt, men også et kvarter fra rammeknekk, så lurt å sjekke og spøre nøye. 

Der er nylige eksempler på tilfeldig prissetting. En bil som ble annonsert på finn.no til 25tusen i mai, skiftet eier for 10lapper.  Prisen på bilen i Fredrikstad er et annet eksempel, skulle ikke undre meg om bilen går for 50% av opprinnelig prisant.  Slik går det gjerne når selger ikke greier å forsvare utgangsprisen, eller har satt pris i tåka.

Samtidig er det viktig å ikke svartmale.
En 2CV (gjerne fra 87) uten en rustflekk (synlig/skjult) og som fortsatt er like fin selv om det er flere år siden den ble restaurert forsvarer lett en pris på 35000kr også i mine øyne. Med riktig vedlikehold er en slik bil flott i mange år.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Thomas

Puh,,,, her kjører vi på med påstander til det motsatte er bevist ;)
Takker for støtten :D
Vet du noe om den som er lagt ut i Oslo, (finn.no) jeg innbiller meg at denne har vært ute i markedet før...ser veldig bra ut.
Synes forøvrig at det ser ut til å dra seg til med prisene på våre "små andunger"

Thomas


Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

jwh

#4
Påstander basert på erfaring er jeg for, påstandar tatt ut av lufta er jeg mer skeptisk til.  Fakta kan være så mye, så liker generelt ikke å omgi meg med skråsikkerhet.  ;)

Du mener Charleston til 35tusen ?  Jeg kan ikke huske å ha sett denne tilsalgs de siste 2 årene, det var en AD26117 ifjor, det er alt. Bare den ikke har vært i UK så er det håp.  Det er litt flåsete sagt men sørgeligvis min mening.  Bilen ser fin ut, men aner ikke noe om det tekniske.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Thomas

Hei.
bilen er en 87 mod til 30.000, og Står i Oslo. ligger som nr3 på Finn.
mvh
Thomas
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

jwh

#6
Å, den beige/burgunder ja.  Iflg. annonsen bor selger i Oslo, mens bilen står i Fr.stad.  Det var denne jeg skrev om i mitt nest siste innlegg over.

Gjengir teksten her:
"Prisen på bilen i Fredrikstad er et annet eksempel, skulle ikke undre meg om bilen går for 50% av opprinnelig prisant.  Slik går det gjerne når selger ikke greier å forsvare utgangsprisen, eller har satt pris i tåka".

Denne ble opprinnelig annonsert til 43000kr, så 35' og nå 30'/bud. Jeg kjenner ikke bilen utover annonsen på finn.no, men den ser jo OK ut ved første og andre øyekast.

Har selv en identisk bil på låven, som er gått 65000km.  Denne var lenge veldig fin iflg. en tidligere eier. Den sto noen år i Spania hos en norsk familie med hus der, etterpå var den 2 år i Bergen og det gjorde at bilen forfalt iflg. samme person.  Bilen har ikke vært på veien siden 1998. Det er likevell skader i venstre rammevang, men den kjører fint.  Hvis bilen som står i Fredrikstad har orginalrammen eller ikke fått jevnlig oljebehandling så er tilstanden på bilen mest sannsynlig nærmere min låvebil, enn en 43tusen kroners bil.

Bilen annonsert ser matt ut i lakken og det kan tyde på at vedlikeholdet ikke har vært optimalt.  Hvis dama ikke greier å endre dette inntrykket faller prisen fort fra 30tusen, hvis det er en 2CV kyndig som kjøper den.

Skulle jeg lagt bud på noen av bilene på finn.no idag, måtte det bli den røde i Drøbak.  Denne ble restaurert av en mossing (medlem i Østfoldklubben) i 2003. Den var lenge (2 år) tilsalgs fra han for 42-45000.  Han solgte den ifjor sommer for rundt 30.000.  Denne bilen ville jeg undersøkt nærmere hvis jeg var i 2CV kjøpemodus.  At selger sier at eksosanlegget ble byttet i 2005, sier vel ikke stort annet enn at det er på tide med nytt anlegg.  NB!  Jeg har ikke prosenter av salget.  ;D

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

PerI

Sitat fra: jwh på søndag 08 jun 2008 @ 20:41:42
Bare den ikke har vært i UK så er det håp.  Det er litt flåsete sagt men sørgeligvis min mening.

Tror ikke dette gjelder for alle UK-restaurerte biler. Går en meget pen her i byen nå som tilsynelatende har vært der for 7 år siden, og som eier har problemer med å finne feil med :)

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jwh

Ja, det hadde vært interessant å fått en oversikt over tilstanden på alle bilene som har vært hos Frome (UK) for restaurering. 

Nå er det vel nesten alment kjent at bilene derfra ikke var bra de første årene, og at det etterhvert kom nye eiere som kan ha øket kvaliteten.  Ser jo at 53-modellen er inntakt, og derfor er det sikkert også noen andre rundt forbi som har greid seg bra. Men at det skal være slik variasjon i resultat forundrer.

Med nye eiere ser det ut som om garantiene er bedret - 3 years på "bodywork".  Tolker dette til at de utbedrer rustangrep i 3 år etter at jobben ble gjort, men har ikke undersøkt om det er dette som garanteres. Ellers har Frome hatt garantier på både 30dager og 6mnd tidligere.

På min vei så har jeg både sett og snakket med folk som har hatt UK-restaurert bil og de var misfornøyd. Har jo ikke kartlagt dette så kan bare uttale meg om de tilfellene jeg kjenner.  Kunne vært greit og fått vite "fakta" som jeg skriver innledningsvis.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

2cv_skrue

2 stk nye røde 2cv'er nå på finn! Kanskje jeg må undersøke litt nermere! :)