Halogenpære/Slakk styrearm hø.side/skifte av tettering utgående aksling

Startet av spoten, onsdag 20 jul 2022 @ 15:34:45

« forrige - neste »

spoten

Utenomsnakk / Halogenpære/Slakk styrearm hø.side/skifte av tettering utgående aksling
« på: I dag kl. 00:02:29 »
Fikk pålegg etter PKK om for stor slakk i styrearm høyre side. Venstre side OK.  Har ikke demontert ennå, - og lurer på om noen har godt tips om det bare er å bytte til ny eller om et rep.sett med skifte av fjær etc. er tilstrekkelig?

Har fått en oljelekasje på venstre side og må bytte tettering.  Hvor komplisert er dette og trenger en spesialverktøy til dette?

Har vanlige pærer til daglig, men vurderer å bytte til halogen.  Disse utvikler jo mer varme og vil lyktene tåle dette?

Takknemlig for svar.

Mvh
Tor-Erik Olsen
SvarSitatVarsling

Otto

Det er vel brillepakningen som er gåen. Det er en del å passe på hvis brillepakningen skal skiftes. Jeg anbefaler å kjøpe Haynes verksted manual og How to restore Citroen 2CV.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Før du begynner på jobben med å bytte brillepakning, så sjekk trykket som reguleres av oljepåfyllingsstussen.

Kan godt være det er trykkreguleringen som er defekt, og at olja dermed finner minste motstands vei ut av motoren, og at det for din del er brillepakningen.

I så fall vil det ikke nødvendigvis hjelpe å bare bytte pakning, men olja finner nok en annen vei ut.

Se her:
https://www.2cvforum.no/index.php?topic=3628.0
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

spoten

Takk for svar så langt. På verkstedet mente man at lekasjen stammet fra utgående aksling på girkassen.  Må demontere først for å finne årsaken.  Jeg nevnte også om det er greit å gå over til H4 halogenpærer?

Mvh
TEO

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

Hvis det er gearolje som lekker ut, er det lett å sjekke ved å lukte på oljen. Gearolje har en sur, stikkende lukt. Men mest sannsynlig kommer lekkasjen av overtrykk i veivhuset når motoren går. Skift oljepåfyllinsstussen, så vil det nok hjelpe.
Hvis slakken i styrearmen er i endeleddet, kan dette ettertrekkes. Skru det sammen så langt det går, og skru det så tilbake 1/6-dels omdreining.

PerI

Ang pærer så ville jeg ikke brukt H4 i vanlige paraboler beregnet for PT45.

H4 har 55/60 watt mens PT45 er 40/45.

Du har ikke vurdert ekstralys om du ikke er fornøyd med lysstyrken?


(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

spoten

Takker så mye for svar.  Når det gjelder oljelekasjen skrev denne seg fra girkassen og tetteringen der.  Slakken som ble antydet på PKK skrev seg fra kingbolten, - og den er ikke helt enkel å hanskes med. Sitter som bare det.  Noen som har erfaring med Burton sitt hydrauliske verktøy? Dyr er den i alle fall.  Classic Parts har ikke det verktøyet hvor men bruker slagvåpen for å få den ut.  Noen tips her?  Hva angår lyspærer er det ikke så enkelt å finne de gamle pærene lengre. Derfor tenkte jeg på halogen, men blir uansett å benytte de "originale".

Mvh
Tor-Erik Olsen

Belgau

Sitat fra: spoten på mandag 01 aug 2022 @ 22:04:18
...benytter slagvåpen for å få den ut.  Noen tips her?  Hva angår lyspærer er det ikke så enkelt å finne de gamle pærene lengre. Derfor tenkte jeg på halogen, men blir uansett å benytte de "originale".

Mvh
Tor-Erik Olsen
Jeg svarte visst tidligere da denne tråden var lagt ut under utenomsnakk..... :)
Ettersom problemet med styringen ikke var styreledd men kingbolten har du fått et bittelitegrann verre problem å hanskes med. Det er fort gjort å ødelegge hullet i svingarmen ved å forsøke seg med brutal makt (stor hammer) med svingarmen montert på bilen. Det som er foretrukket er å ta av svingarm med nav og bruke en 20T eller lignede hydraulisk benkpresse. Med et bredt utvalg av standard pressemothold og en gammal kingbolt og litt annet grafs er det trygt og jeg tipper det er metoden Classic Parts bruker. Et ødelagt hull gjør at en ny kinbolt blir sittende løst der den skal være fast og det er jo ingen tjent med.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Olav

Sitat fra: Belgau på tirsdag 02 aug 2022 @ 21:02:14
Sitat fra: spoten på mandag 01 aug 2022 @ 22:04:18
Det er fort gjort å ødelegge hullet i svingarmen ved å forsøke seg med brutal makt (stor hammer) med svingarmen montert på bilen. Det som er foretrukket er å ta av svingarm med nav og bruke en 20T eller lignede hydraulisk benkpresse. Med et bredt utvalg av standard pressemothold og en gammal kingbolt og litt annet grafs er det trygt og jeg tipper det er metoden Classic Parts bruker. Et ødelagt hull gjør at en ny kinbolt blir sittende løst der den skal være fast og det er jo ingen tjent med.

Ikke helt enig her. Jeg har etter hvert byttet mange kingbolter med stort hell med dette verktøyet og en hammer:

https://ecas2cvparts.co.uk/collections/kingpin-tools/products/tool-set-drift-type-to-knock-out-kingpins-the-professional-way-t602


Reltativt uproblematisk og mye enklere enn å ta armen og finne noen som har presse.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019