Hovedmeny

Velosolex

Startet av Alx, tirsdag 26 jun 2012 @ 19:34:06

« forrige - neste »

Alx

Jeg har sett flere steder at man sammenligner Velosolex med 2cv, og det er kanskje på en måte mopedens svar på 2cv. Den er i hvertfall forhjulsdrevet... Hadde vært gøy å hatt en til litt lokal sommerkjøring hjemme på Jeløya og på hytta i Risør.

Spørsmålet er: Er det noen her som vet om det er mulig å få norske mopedskilter på en Velosolex? Evnt. trenger den skilter? De har ikke skilter i Frankrike...

Noen eksempler fra Leboncoin:
http://www.leboncoin.fr/motos/285393017.htm
http://www.leboncoin.fr/motos/337176241.htm
http://www.leboncoin.fr/motos/311772774.htm
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2022 ëC4 Shine
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
1975 Ami Super Berline

jonaf

Det bør gå greit å registrere en importert moped hvis du bare har papirene i orden: http://www.tempo-online.net/phpBB2/viewtopic.php?f=36&t=4410

PerI

En standard Velosolex trenger man skilter på. Er dog usikker hvis du innstallerer det slik at du må tråkke for at syklen går fremover og effekten på motor er maks 250 Watt, og at motoren kutter hvis man bikker 25km/t. Det er det elektriske sykler har. Da er det pr.def en sykkel medhjelpemotor.

Norske mopedregler før eu-mopeden kom (elektronisk eller mekanisk begrenset til 45-km/t) var maks 2,5 hk. Tviler på at en velosolex har mer.. Så da er det som jonaf sier hvis papirene er i orden burde det gå greit.

Mener at det finnes i Danmark også, kanskje lettere å hente der?

Men jeg gir ingen garanti for at det går papirmessig hos vegvesenet...
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Olav

Sitat fra: PerI på tirsdag 26 jun 2012 @ 22:19:23
Mener at det finnes i Danmark også, kanskje lettere å hente der?

Dette er vel det danskene opprinnelig kalte Knallert - cykel med hjælpemotor.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Alx

Den er nok mer en knallert enn en moped, ja...

Tempo-forumet gav flere gode opplysninger:
Sitat fra: Tempo-forumVelo Solex er typegodkjent i Norge den, det går flere av disse mopedene på norske skilter. Så den siden tror jeg ikke blir problemet. Men dokumenter som ikke kan fremlegges vil nok diskvalifisere. Og som jeg nevnte før... å importere mopeder er helt uproblematisk men uforholdsmessig dyrt, så det vil neppe være noen god butikk å gjøre det i praksis.

Så det gjelder vel å sørge for at mest mulig papirer er med... Franskmenn er jo glade i byråkrati, så det er kanskje mulig det kommer mye papirer med et kjøp der... (Men man må nok snakke fransk + unnskylde seg for at fransken ikke er så god...)

For en veteran moped/knallert blir det ikke så mye avgifter (selv om Tempo-folket syntes det var mye):
Sitat fra: Tempo-forumfor mopeder som ikke er registreringspliktig i utlandet kreves attest fra polititet i landet den kommer fra at det er rette eier som er selger, pluss at du må betale full "engangsavgift" som er på ca. 2900 for veteraner ( samme som for bil minus vrakpant ), utrolig nok.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2022 ëC4 Shine
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
1975 Ami Super Berline