Hovedmeny

2CV 1974 mod. fra Finn

Startet av Jøran, tirsdag 26 jul 2011 @ 14:23:31

« forrige - neste »

Jøran

Heisann!
Første post her :) Fant ut at "2CV ønskes" måtte være beste plass for å stille dette spørsmålet.

Jeg fant i dag denne for salg på finn.no : http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29744324

Jeg har snakket med selger. Bilen har stått på en låve siden 1994 og har ikke vært kjørt siden da. Jeg ringte for å forhøre meg litt om bilen - om den kunne kjøres til Stavanger (her vi bor), men det kunne de ikke svare på, da de ikke har turt å starte bilen ennå.

Så da lurer jeg: hva tror dere? En 2cv som har stått i 17 år, forruten batteriet som nok må skiftes, er det noe som bør/må skiftes før man prøver å starte den?

Både jeg og kona likte bilen ut fra det vi har sett på bildene. Hun falt mest fordi fargen er den samme som på brudekjolen hennes :) Jeg syntes den så knalltøff ut.

Et longshot: kanskje det er noen medlemmer her som bor i Bø i Telemark og kunne hatt interesse av å se på bilen. Da ville jeg blitt takknemlig om dere postet en feedback her.

Mvh

Jøran

Otto

#1
Hei, jeg ville sjekket om det kan ha kommet rust inn i sylinderne før du prøver å starte. Jeg visste dette, men prøvde uten å sjekke og kjørte fast i rust med riper i stempel og sylinder som resultat.

Ser jo ut til å være en fin bil med fin historikk.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

Hei  og velkommen hit :)

Jeg ville nok vurdert å skifte olje og filter før første start etter så mange år.

Det kan også være løst rust  i manifolden som kan falle ned i sylindrene og ødelegge sylindre, ventiler og stempler. Vi har sett noen eksempler på det her inne, så jeg ville skrudd av manifolden og sjekket for løs rust før første start.

Det kan også være lurt å ha en ny coil på lur, da coilene tørker ut over tid og kanskje ikke virker.


Edit: så ser jeg at du slo meg Otto  ;)

Ellers er det bare å fyre oppnog krysse fingrene.

Lykke til.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Jøran

Takker for svar :)

Høres ikke ut som om det er all verdens med jobb som skal til før bilen er klar til å kjøres. Skal prøve å se om der er noen bekjente bilkyndige i nærområdet som kan hjelpe meg litt.

Tøff bil, ikke sant   :D

Olav

Bilen ser veldig flott ut på bildene ja.

Før du evetuellt skal ut å kjøre, er det også lurt å sjekke bremsene. Denne bilen har nok trommelbremser både foran og bak og disse har en tendens til å ruste fast slik at de enten ikke virker, eller funker dårlig.

Det er forøvrig i utgangspunktet en ganske grei jobb å skru av manifolden.

Hvis du skal ha noen til å sjekke bilen, be dem også å sjekke gulvet og ramma for rust. Jeg har sett bilen som ser flotte ut utenpå men som er temmelig morkne under. Denne bilen ser veldig fin ut og ser ikke ut til å ha synlig rust, så det slett ikke sikkert den har noe særlig under heller.
Rammene på bilene fra 70 tallet er mye bedre for rust enn det de var på 80 tallet.

Ser ut som prisen er god også.


Vet du om det er en 602cc eller 435cc motor i den? 602cc er langt å foretrekke da den både er mer solid og holder bedre følge med trafikken.

Vet du om det
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Jøran

Selger ringte meg nettopp. Siden jeg var første som var interessert, hadde jeg forkjøpsrett... En annen ville kjøpe bilen usett og siden jeg ikke har klart å "organisere" meg sa jeg at de bare skulle selge den  :(

Men, aldri så galt... tror det har begynnt å gro en liten 2CV spire i meg  ;D

Arnfinn

Heija

På bildet ser det ut som om den har blitt omlakkert, helt eller delvis ellers er fargen tidsriktig. Med mindre du er spesielt interrisert ville jeg ha godt for en 2CV6, som nevnt har den en motor som orker litt mer, se ellers kjøpe tips her :

http://www.ostfold2cv.com/kjopsalg.php

Arnfinn