Informasjon om treffet

Startet av Morten, mandag 08 mar 2010 @ 09:39:03

« forrige - neste »

Toveto

Mvh: Tove

Morten

Sitat fra: morkland på torsdag 13 jun 2013 @ 23:39:55
I tidligere innlegg ble det nevnt combi-henger / tilhenger etter 2 CV / Mehari. At bilene klarer turen er greit. De fleste Combi-hengere er uten bremser; hvordan er det med fartsgrenser i de land man skal kjøre gjennom for hengere uten bremser og de fleste er vekl under 300 kg?
Mvh
Odd Mørkland
Rygge

Jeg har etter hvert dratt camp-let mange mil med 2CV. Sist jeg sjekket (før Frankrike i 2011) var regelen at vektgrenser, hastighetsgrenser o.l. for nordmenn i Europa fulgte hjemlandets regler. Altså: Så lenge henger uten brems veier under 300 kg er fartsgrensen 80, slik som i Norge.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Mona

Hei :) Nå har vi også anskaffet oss walkietalkie. Topcom. Passet bra at det var to sett i pakken siden vi noen ganger kjører to biler på enkelte treff. Ole Bjørn Friz ( trabant) og jeg Edith:)

Akkurat nå klargjør vi Edith til Spaniaturen. Står nokså ribbet igaragen. Det er ikke jeg som skrur, men min private mekaniket :D Skiftet hjul lager. Stiller ventilene og går over bremsene. Greit med en privat mekaniker:)
Spain here we come 8) :laugh: :D

morkland

Hei, jobber iherdig forå få kabalen til å gå opp for å kunne dra på verdenstreffet, madammen blir ikke med, men et barnebarn på 16 år "tripper" for at han og morfar skal dra.Et par spørsmål; hvor mange biler/ekviparsjer antar man skal delta i felleskjøringen, ja bare sånn cirka. Og er det noen som har med "ungdommer" i nevnte alder?Dersom kabalen går opp møter vi resten hos Dansk 2CV center, vi kjører evt. Gøteborg - Fredrikshavn. Lettere for oss som bor langt syd i Østfold
Mvh
Odd Mørkland
Rygge

André

Lurer også på hvor mange vi blir...jeg har med min sønn på 17
Vi tar fergen fra Kristiansand, og kommer til Hirtshals en halvtime før Larvik fergen er inne...venter på bensinstasjonen rett oppe i gaten :)
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Jan Ove Rønning

Det er et godt spørsmål... Det er ikke godt å vite, men jeg vil tippe et sted mellom 10 og 15 biler???
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Jan Ove Rønning

Jeg har undersøkt litt om hastighetsbegrensninger når man trekker tilhenger.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html#13

Trekker man tilhenger med brems så kan man ikke holde høyere hastighet enn 80 km/t, selv om den aktuelle fartsgrensen på stedet er høyere.
Trekker man tilhenger uten brems så kan man ikke holde høyere hastighet enn 60 km/t, dersom hengerens aktuelle totalvekt er 300 kg eller mer.

Det vil med andre ord si, at en camp-Let eller combi-camp kan trekkes i inntil 80 km/t dersom aktuell totalvekt er under 300 kg slik jeg forstår det. 2CVen har uansett ikke lov å trekke tyngre henger uten brems enn 300 kg.

Jeg vil også oppfordre de som tenker på å trekke med seg henger å undersøke om de faktisk har lov til å trekke den aktuelle hengeren med 2CV'en. Har man førerkort klasse BE så er det aktuell vekt som gjelder, og så lenge denne ikke er over 300 kg (uten brems) eller 400 kg (med brems) så er det stort sett i orden.
Har man førerkort klasse B så er det tillatt totalvekt på hengeren som ikke kan være høyere enn det bilen har lov til å trekke. Det finnes et "smutthull" i campingvognregelen som man kan sjekke ut i så fall.

Håper jeg ikke skapte full forvirring her nå. :)
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

morkland

Hei,for en som aldri har kjørt 2 cv ( i mitt tilfelle Mehari ) med henger dukker spørsmålet opp: hvordan klarer bil med henger seg i forhold til de uten henger? Vil det være et aber for "resten" av reisefølget?
Et annet spørsmål; er det mange som skal kjøre alene i bilen? Eller med kun en sjåfør?

Mvh
Odd Mørkland
Rygge

Jan Ove Rønning

Hvor mange det blir i hver bil vil nok variere noe.

En 2CV med liten henger klarer seg erfaringsmessig bra. Jeg har kjørt med henger på turer, bl.a. til Frankrike, og det har aldri vært noe problem. Jeg kommer til å dra med meg hengeren til Spania også, så du blir i så fall ikke den eneste.

Om det er noe aber for resten av følget? Neppe. Vi er ute på tur, og ikke ute etter å kjøre fortest mulig.

Mest sannsynlig, hvis noen skal holde farten nede, så blir det nok meg. 3 personer med tilhørende bagasje, camp-let og diverse andre småting... :)
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

jwh

#69
Mer stoff (off-topics) omkring reglene for henger.

Har selv "bare" B-førerkort og drar ofte rundt på en varehenger (200kg egenvekt/750kg totalvekt) - uten brems. Jeg følger trafikken opptil 80km/t, når jeg trekker tom henger. Er hengeren lastet holder jeg meg mest til småveier, pga. 60km/t regelen.
Har vært rimelig sikker på at jeg har fulgt reglene, og dermed hatt mitt på det tørre.
DET er det meget mulig at jeg ikke har.....

Jeg har trodd at fysisk vekt på henger+last under 300kg muliggjør 80km/t, mens fysisk vekt på henger+last over 300kg gir max. 60km/t som lovlig hastighet, uansett førerkorttype. Ordet - totalvekt - brukes i flere sammenhenger i regelverket, og hvis det er hengerens totalvekt i vognkortet som avgjør - så er jeg idag stadig vekk en lovbryter.
Men en campingvogn på 1500kg - DET kan jeg henge på kula, og dra avgårde i 80km/t lovlig.
Ja, pga. dette med brems da.....  :angel:

Ikke umulig at det blir å finne en varehenger m/brems under julegrana i år....., da det å komme "luskende" bortover E6/E18 i 60km/t med last på hengeren blir vel - stort sett - like trafikkfarlig som å kjøre moped/traktor på 2/4-felts motorvei. Hvorfor bare det siste er ulovlig kan man saktens spørre seg om....
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Xander

Hej alle.

Når i kommer til Danmark, så kan vi alle mødes hos min fars firma, Dansk 2cv center. Adressen er: Horsensvej 28, 8680 Ry, Gammel Rye, Danmark. Der vil vi gerne give kaffe og kage.
Husk at firmaet ikke er flot eller stort, men kosligt og primitivt. :)

Overnatning har jeg arrangeret med en campingplads der hedder Vestbirk Camping. Adressen er: Møllehøjvej 4, 8752 Østbirk, Brædstrup, Danmark.
Campingpladsen er den plads hvor Dansk Citroën klub afholder det årlige største Citroëntræf. Så de kender bestemt til 2cv og Citroën folket. Den ligger omkring 25km fra min fars firma.

Jeg kører med jer fra morgenen den 23'ende.

morkland

#71
Hei igjen! Jeg har hatt "prøvetur" med Meharien med "sovekupe" på slep. Turen gikk til Ransæter ca 60 km nord for Karlstad. For det meste gikk de ca 50 milene på vanlig fylkes og riksvei, men også noe 4 felts motorvei. I følge GPS`n hadde jeg en snittfart på 57 km/t. I de lengste bakkene var det bare så hvidt 3.gearet klarte seg. der det var nogenlunde flatt lå hastigheten rundt 70 - 80 km/t. Aktuell vekt på henger var 260 kg ( inkl. elektrisk sykkel på 34 kg)
Vil dette "kvalifisere til felleskjøring til verdenstreffet?
Om lykken står meg bi kommer et bilde av hengeren.

mvh
Odd Mørkland
NB. hengeren har nå fått sort farge i front, tak og bakvegg, mens sideveggene tilnærmet samme grønnfarge som bilen.

Hans Erik

Hallo forum!
Verdenstreff "light" i box...

Flyr til Barcelona fra Bergen den 31. Ankommer området i leiebil ( har betalt for Cabrio... så får vi se hvilket merke...) etter at Moskitoene har begynt å bite på kveldingen.
Håper da at alle som kjører er kommet vel frem!
Har meldt om sen ankomst og håp om å få plass i nærheten av den Norske kolonien.
Jeg ringer deg Andrè når jeg ankommer området i håp om å få dette til! Skulle du ha falt for fristelsen til å nyte en San Miguel og ikke hører telefonen ?,!,  prøver Inge`n andre!!
Min sønn på 17 blir med. Flyr hjem fra samme sted søndag den 4. Vi gleder oss! :-)

Hans Erik

Jan Ove Rønning

Heisann folkens!
Avreisedatoen rykker stadig nærmere, og jeg har et spørsmål til de som skal være med på tur:
Er det noen som tenker å møte opp på ESSO Ramstadsletta på mandag morgen, for å følge felleskjøringa derfra?
Grunnen til at jeg spør er fordi det er liten vits i å stå i Oslo å vente, hvis alle har tenkt å hekte seg på underveis til Larvik, eller rett og slett møte opp på kaia i Larvik. :)

Ellers så vil jeg komme med litt praktisk informasjon:

For de som ikke har gjort det alt, så vil jeg anbefale at alle tar kontakt med sitt respektive forsikringsselskap for å få skrevet ut et "grønt kort". Et såkalt "internasjonalt forsikringskort for motorvogner".
Veldig hendig å ha hvis uhellet skulle være ute.

I Frankrike, Spania og Italia så er det nå påbudt å ha minst 1 ubrukt engangs alkotest i bilen til enhver tid. Dette kan naturligvis kjøpes på alle grenseoverganger inn til disse landene, eller bl.a. på REMA 1000 her hjemme.

Jeg har undersøkt med arrangørene angående campen, og plasser blir utdelt etter hvert som folk ankommer innsjekken. Dvs. at vi må prøve å ankomme innsjekken så tett som mulig, helst i følge.

De med forhåndskjøpt billett blir sluppet inn på treffet dagen i forveien, altså den 30. juli fra klokken 08.00. Etter planen så skulle vi ankomme Alcaniz den 31. Her må vi justere litt på kjøringen. Legger vi inn litt ekstra innsats helt i starten på turen, mens vi alle er friske og raske, så går dette bare godt. Vi prøver derfor å legge bak oss flest mulig mil på tirsdag og onsdag, og så er vi nede på omtrent 35 mil pr dag på torsdag og fredag. Lørdagen starter vi med omvisning på brenneriet til Braastad, for så å gjøre akkurat hva vi vil resten av dagen. Hviledag med andre ord, og sikkert nok både fortjent og behøvelig... ;)
Resten av veien ned til treffet gjør vi unna i 3 etapper, der den lengste er 35 mil. Det er jo ingen sak for slike som oss.
Holder vi denne planen så kommer vi inn, i alle fall frem til køen, i rett tid på dagen den 30. juli.
Avreisetidspunkt og dagsetapper blir som vanlig opplyst i plenum på kvelden forut, og alle får mulighet til å stille inn GPSer før avreise på formiddagene.

Ellers, sjekk lufttrykk i reservehjulet ditt før avreise! (Sjekk gjerne at du faktisk har et reservehjul med deg).
Sørg for å ha en jekk og i det minste sveiva til bilen med på tur.

Ellers, spør om det er noe du lurer på.
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

morkland

Hei, Meharien skal på tur til "Spaniens lande". Vi gjør starten litt annerledes enn "fellerkjøringen" fra Oslo og venter på dere hos dansk 2cv center for å kjøre med dere derfra. Først idag gikk kabalen opp, derfor ingen "påmelding" tidligere. Jeg regner med at de som har fulgt tråden har fått med seg at jeg har hatt ønske om å delta. Håper ikke mitt sene varsel skaper problemer.Jeg kjører alene og drar med meg " sove-kupe". Avbildet tidligere på forummet, nå malt og "forbedret" innvendig. Detta skal bli gøy!
Mvh
Odd Mørkland
Rygge