Solo bil finn.no - massivt med rust på ny ramme

Startet av jwh, mandag 03 nov 2008 @ 12:47:54

« forrige - neste »

Poirot

Sitat fra: Pål B på lørdag 08 nov 2008 @ 18:36:21
Bare san apropos; Rammen på bilen det er snakk om er ikke 10 år gammel. Den kan være 20, men sannsynligvis ca. 15 år. At en ramme blir såpass rusten på 15 er vel ikke "unormalt"..?

Pål B.

Ikke unormalt, dessværre, men det burde vært uNØDVENDIG!
Imidlertid tror jeg de bilene som får transplantert ny ramme i dag, neppe ruster vekk i løpet av de neste 10-15-20 åra.  Både fordi de vil bli fulgt opp med antirust-behandlinger og at de neppe vil bli brukt i saltsørpa.
Så den som vil gjøre seg feit som ""rammeskift-arbeider", må smi mens jernet er varmt ;-)
Bedre med 2CV enn bare èn!

Pål B

Sant nok, men det er nok det motsatte som har skjed her; kjøpt, og brukt 24/7/365 av noen som ikke har tanke for nettopp det.
Da ender det slik - desverre. MEN nå ser det jo ut som bilen er gode hender og på vei tilbake til livet - hallehjula....... ;D

André

SitatDa ender det slik - desverre. MEN nå ser det jo ut som bilen er gode hender og på vei tilbake til livet - hallehjula.......

;D ;D  Det ser jo ut som en bil som absolutt er verdt ett rammeskifte ja....

Jeg kjenner til en Solo bil her i Bergen...den ble restaurert i karosseriet og avskiltet pga rustet ramme...deretter hugget... :P
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Max Wiggo

Sitat fra: Uno på lørdag 08 nov 2008 @ 20:57:00
Jeg har ingen tro på at vanlige amatører skifter ramme på en helg.  Var det tilfellet, er det jo utrolig at de fleste ikke for lengst har skiftet ramme.

Jeg lurer i det hele tatt på hvor mange av forumets medlemmer som i realiteten greier å få en motor ut på under 5 timer?
Sitat fra: Poirot på lørdag 08 nov 2008 @ 21:06:00
Jeg oppfordrer derfor dere som HAR skifta ramme, å fortelle sånn ca hvor mange timer dere brukte!

Vi var som sagt 3 mann, to av oss hadde absolutt ingen erfaring med 2CV. Jeg har selv skiftet olje, bremseklosser, luftfilter, tenningslås og dekk på min 2CV (det oppsummerer min erfaring som 2cv-mekaniker). De to andre har skrudd en del på andre typer biler, men aldri så omfattende reparasjoner. Vi var jo derfor vant til å omgås verktøy, men på ingen måte profesjonelle mekanikere.
På fredag kveld plukket vi av panser og skjermer, og fjernet batteriet (sånn for å ha begynt, for vi hadde jo endel andre ting å hjelpe Jan Ove med når vi først var oppover)... Lørdag startet med å få tak i sveiseapparat og noen småting vi trengte, kom derfor ikke i gang med å skru før i 12-tida. Da gikk det slag i slag frem til i 02-tida, men vi tok oss tid til middag og kaffe. Da var mye flyttet over til den andre ramma. Søndag var det å få på plass de siste monteringsdetaljene og løfte hytta på.

Vi prøvde oss altså frem, satset på å demontere minst mulig. Hjulene ble for eksempel ikke skrudd av, motor og gearkasse ble løftet sammen (og komplett). En skrue knakk og en måtte kappes, vi var sånn sett heldige. Noen av skruene på høyre bakskjerm ville ikke ut, så skjermen ble sittende på, og vi fant ut at det ikke er nødvendig å demontere bakskjermer ifbm rammeskift.

Et estimat av ren arbeidstid på rammeskiftet er nok rett i underkant av 20 timer. Kan godt hende at vi hadde holdt et lavere tempo dersom vi hadde hatt timebetaling, men dette var altså dugnad (godt å bli ferdig så fort som mulig)...
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Otto

Men hvorfor skal det gå så fort? :'( For meg er restaureringa halve moroa og jeg koser meg med å pusse å fikse på alle delene. Liker å gjøre ting som jeg ikke har gjort før. Spiller ingen rolle hvor lang tid det tar.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Poirot

Sitat fra: Otto på lørdag 08 nov 2008 @ 23:03:24
Men hvorfor skal det gå så fort? :'( For meg er restaureringa halve moroa og jeg koser meg med å pusse å fikse på alle delene. Liker å gjøre ting som jeg ikke har gjort før. Spiller ingen rolle hvor lang tid det tar.

Neida, har en bilen som hobby og intet hastverk (verdenstreff  eller Islandstur som skal rekkes...), kan en selvsagt kose seg og bruke lang tid.
Spørsmålet var vel om dette var tankegangen også hos de som tar timebetalt for kosen... ;-)

Forresten, noen erfaringer fra folk som har tatt ut en motor?  Noen som brukte MER enn 5 timer?  ;-)
Bedre med 2CV enn bare èn!

jwh

#36
Sitat fra: Poirot på søndag 09 nov 2008 @ 01:08:58
Forresten, noen erfaringer fra folk som har tatt ut en motor?  Noen som brukte MER enn 5 timer?  ;-)

Har løfta lite motor de siste årene, men siste jeg tok ut (med gearkasse) tok vel under en time.  Det som tar en del tid er faktisk noe så enkelt som å få av alle skruene til lyktestativet.  Jeg skrur aldri av glede - MEN kun av plikt, så en dose adrenalin er sikkert alltid til stede når jeg tar et ufrivillig tak.

Har ellers aldri opplevd rammeknekk på noen av mine biler, og fortsetter selvsagt å kjøre så lenge kjerra henger sammen...

Og så er det noen her som vet at det nesten aldri bare snakk om å flytte gammel bil over til ny ramme, det går også med tid til å utbedre rustskader i huset. Å utbedre huset kan fort være den største og mest kostbare arbeidsmengden i hele operasjonen.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Max Wiggo

Sitat fra: Otto på lørdag 08 nov 2008 @ 23:03:24
Men hvorfor skal det gå så fort? :'( For meg er restaureringa halve moroa og jeg koser meg med å pusse å fikse på alle delene. Liker å gjøre ting som jeg ikke har gjort før. Spiller ingen rolle hvor lang tid det tar.

Når jeg svarer ja til å hjelpe til med et rammeskift 45-50 mil unna, så ser jeg helst at det ikke drar ut i tid. ;)

Jeg synes det ville være litt synd å la en bil stå "under arbeid" i lengre tid, bare for et rammeskift. Hvis alt annet er bra, og KUN rammen skal skiftes for å få en bil i god stand: FÅ JOBBEN GJORT!!! ;D

Nå skal det jo også sies at det er en god porsjon arbeid igjen på begge bilene til Jan Ove før de kan ha et snev av håp om å bli godkjent. Vi lærte mye om 2CVen den helga, og terskelen for å skru på min egen bil er enda lavere enn den en gang var.
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Uno

Sitat fra: Max Wiggo Guldberg på lørdag 08 nov 2008 @ 22:07:44
Sitat fra: Uno på lørdag 08 nov 2008 @ 20:57:00
Jeg har ingen tro på at vanlige amatører skifter ramme på en helg.  Var det tilfellet, er det jo utrolig at de fleste ikke for lengst har skiftet ramme.

Jeg lurer i det hele tatt på hvor mange av forumets medlemmer som i realiteten greier å få en motor ut på under 5 timer?
Sitat fra: Poirot på lørdag 08 nov 2008 @ 21:06:00
Jeg oppfordrer derfor dere som HAR skifta ramme, å fortelle sånn ca hvor mange timer dere brukte!

Vi var som sagt 3 mann, to av oss hadde absolutt ingen erfaring med 2CV. Jeg har selv skiftet olje, bremseklosser, luftfilter, tenningslås og dekk på min 2CV (det oppsummerer min erfaring som 2cv-mekaniker). De to andre har skrudd en del på andre typer biler, men aldri så omfattende reparasjoner. Vi var jo derfor vant til å omgås verktøy, men på ingen måte profesjonelle mekanikere.
På fredag kveld plukket vi av panser og skjermer, og fjernet batteriet (sånn for å ha begynt, for vi hadde jo endel andre ting å hjelpe Jan Ove med når vi først var oppover)... Lørdag startet med å få tak i sveiseapparat og noen småting vi trengte, kom derfor ikke i gang med å skru før i 12-tida. Da gikk det slag i slag frem til i 02-tida, men vi tok oss tid til middag og kaffe. Da var mye flyttet over til den andre ramma. Søndag var det å få på plass de siste monteringsdetaljene og løfte hytta på.

Vi prøvde oss altså frem, satset på å demontere minst mulig. Hjulene ble for eksempel ikke skrudd av, motor og gearkasse ble løftet sammen (og komplett). En skrue knakk og en måtte kappes, vi var sånn sett heldige. Noen av skruene på høyre bakskjerm ville ikke ut, så skjermen ble sittende på, og vi fant ut at det ikke er nødvendig å demontere bakskjermer ifbm rammeskift.

Et estimat av ren arbeidstid på rammeskiftet er nok rett i underkant av 20 timer. Kan godt hende at vi hadde holdt et lavere tempo dersom vi hadde hatt timebetaling, men dette var altså dugnad (godt å bli ferdig så fort som mulig)...

Vil det si at dere jobbet ca 6,5  timer hver med rammeskiftet eller skal jeg tolke dette som ca 60 timer?

Uno

Sitat fra: jwh på søndag 09 nov 2008 @ 01:35:31
Sitat fra: Poirot på søndag 09 nov 2008 @ 01:08:58
Forresten, noen erfaringer fra folk som har tatt ut en motor?  Noen som brukte MER enn 5 timer?  ;-)

Har løfta lite motor de siste årene, men siste jeg tok ut (med gearkasse) tok vel under en time.  Det som tar en del tid er faktisk noe så enkelt som å få av alle skruene til lyktestativet.  Jeg skrur aldri av glede - MEN kun av plikt, så en dose adrenalin er sikkert alltid til stede når jeg tar et ufrivillig tak.

Har ellers aldri opplevd rammeknekk på noen av mine biler, og fortsetter selvsagt å kjøre så lenge kjerra henger sammen...

Og så er det noen her som vet at det nesten aldri bare snakk om å flytte gammel bil over til ny ramme, det går også med tid til å utbedre rustskader i huset. Å utbedre huset kan fort være den største og mest kostbare arbeidsmengden i hele operasjonen.

jw

I henhold til faktureringstid 2cv Citroen Norge er det fastsatt 3,7 timer for av- og påmontering av motor.  Slik sett er det nok fullt mulig å få ut en motor på en time, litt avhengig av hvor skånsomt det skal omgåes med ledninger og fastrustede skruer. Men du skal være ganske fingernem for å få det til. Jeg tror nok for det alminnelige forummedlemmet er 5 timer et mer realistisk anslag.

Otto

Klart det er behov for at ting går fort hvis det er begrenset med tid. Akkurat nå er bilmekkingen/pussingen antistress, for meg. :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

I fjor høst byttet jeg clutch på ca 4 timer. Skruer og bolter var ikke fastrustet for jeg hadde mekket på bilen tidligere og dermed var det meste smurt opp. Det inkluderer da ut med motor, av og på med clutch, sentrering, og inn igjen med motor. Dette gjorde jeg uten at jeg hadde spesielt dårlig tid, så jeg tok meg god tid og tenkte gjennom før jeg løstnet bolter. Så jeg hadde en riktig hyggelig verkstedstund. I tillegg til verktøysett hadde jeg en jekk og en motorløfter tilgjengelig. Uten det hadde det tatt lengre tid med mindre jeg hadde hatt en til å hjelpe meg. Alt dette gjorde jeg selv. Har jo etter hvert mekket på en del ting oppigjennom så jeg er vel ikke av de mest uerfarne ;)

På Inges Spot hjalp jeg til å bytte clutchlager tidligere i våres. Han hadde gjort ting klart (tatt av skjermer, div vaiere og ledninger så det var bare å ta ut de 4 boltene mellom motor og gearkasse, heise opp motor/gear og dra motoren fremover. Inspiserte deretter gaffelen og satt på nytt lager, deretter inn med motoren igjen. Fort gjort, husker ikke eksakt i minutter hva det tok av tid. På Spot er alt på stell av smurte skruer, så inge'n fastrusting her nei :)

-Per

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jwh

SitatJeg tror nok for det alminnelige forummedlemmet er 5 timer et mer realistisk anslag.

Hvorfor denne diskusjonen/fokus omkring stort tidsforbruk ? 
Noen har gitt feedback, de som ikke svarer regner jeg med pt. ikke kommer til å gi seg i kast meg arbeid på egen bil.  Selv har jeg inget behov for å omtale vedlikehold/restaurering av 2CV som mer omfattende enn nødvendig.  Ønsker at folk skal se at dette er en enkel bil å reparere - IKKE det motsatte.

Innser dog at andre her kan ha en annen agenda.  Greit nok, men IKKE la oss svartmale....  ;)
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Max Wiggo

Ja, 2CVen er faktisk den enkleste bilen man kan skru på. Derfor behøver man ikke å være proff for å kunne utføre det meste av reparasjoner, og derfor kan man velge tidshorisont på reparasjonene etter hva som passer. Noen vil bruke lang tid, få alt perfekt, pusse og gnikke på hver skrue og del; Andre vil sette bilen i "god bruksstand" og komme seg på veien fortest mulig til lavest mulig kostnad.

Det er altså "mange veier til Rom", og hver enkelt får velge hva som passer best. Jeg sier ingenting på om folk velger å betale andre for å utføre jobben, så lenge jobben blir godt utført og eieren av bilen også er fornøyd.

Det vil alltid være noen som er ekstremt konservative og detaljorienterte, akkurat som det alltid vil være noen med "går-det-så-går-det"-innstilling. (Så har man jo alle oss som er et sted i mellom da ;) )
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil