Solo bil finn.no - massivt med rust på ny ramme

Startet av jwh, mandag 03 nov 2008 @ 12:47:54

« forrige - neste »

jwh

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15345821&sid=xz1cbalCfUg913858&pos=null&tot=null

Her er Eikin i farten med ny bil.  Her er det tydelig at han henvender seg til noen 2CV-kyndig (som trolig er en forummedlem).

Bilen har fått ny ramme på slutten av 90-tallet.  At nyramma også er "kjeks" etter noen få år er SKREMMENDE (se bilder).
Nå kjøpte Eikin bilen av en kvinne, og dermed kan det tyde på at bilen har fått 0,00 vedlikehold (yes, kvinner og dermed dårlig vedlikehold er en av mine fordommer).

Er det slik at nye rammer i stål (de rimeligste) kan ende slik SÅ FORT, og at det er galvaniserte rammer som er tingen ved rammebytte, ELLER har den gul/sorte vært senket i saltlake ??

Kom med din erfaring her...........

Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

#1
10.000,- for en bil med defekt ramme er litt mye. Tro hva jeg hadde kommet unna med hvis jeg hadde handlet direkte med forrige eier?

Men over til rammen, så får jeg virkelig håpe at noe ekstraordinært har skjedd med denne. Kanskje rammen ble montert og ingen beskyttelse utført? De som uteførte arbeidet må i såfall vært totalt uinteressert i jobben de gjør og yrket de har. I såfall er det ikke så rart, da stort sett det meste av deler på ettermarkedet har en elendig kvalitet og må behandles på en varsom måte....
Citroënnlig hilsen Eirik

jwh

#2
Sitat fra: EirikJ på mandag 03 nov 2008 @ 14:25:03
10.000,- for en bil med defekt ramme er litt mye. Tro hva jeg hadde kommet unna med hvis jeg hadde handlet direkte med forrige eier?

Helt enig, alt over 5000kr er "katta i sekken".   Og da skal det være mange gode deler.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

Men hvis vi nå lar penge være i denne diskusjonen(min egen feil :-X), så er jo denne bilen med en ramme som er skiftet for 10 år siden ganske interessant. Jeg mener, for å få et inntrykk av en rammes liv, ikke sant?

Hvis Eikin kan undersøke litt rundt omstendighetene av rammebyttet på denne bilen, hvilken type ramme er brukt, hvordan ble den rustbeskyttet(hvis den overhodet ble det) og hvordan bruk har bilen vært utsatt for?

Å vite disse tingene hadde vært veldig morro. Man kunne da sammenlignet informasjoen med de bildene vi ser i annonsen. Ærlig talt er det nesten så jeg ikke tror at det er mulig at en ramme kan ruste så mye på bare 10 år ???
Citroënnlig hilsen Eirik

Pål B

#4
Litt fakta i saken; denne bilen ble ble kolisjonsskadet i fronten på begynnelsen av 90-tallet, mener nokså bestemt at det var før 1995.
Stor skade m/rammeknekk, og alt av "blekk" frem til torpedoveggen var krøllete. Den var ikke rusten i verken ramme eller hus den gangen, tror ikke den hadde rundet 30 000Km før kolisjonen. Den ble solgt som "vrak" til aktivt klubbmedlem.
Rammen ble byttet, med ny orginalramme, nye skjermer, nytt panser ++. Lakket opp m/sort fra midten og ned. Benyttet i familen i noen år før den ble solgt. Frem til den nå dukket opp på Finn.no for et par mnd. siden er ikke jeg kjent med historien.

Følgelig kan bilen ha vært utsatt for fler skader/rep en dette. Rustskadene på rammen ser tilsv. ut som på "orginalrammer", og det er derfor ikke usansynlig at denne rammen produsert parallelt med de siste 2CVne som ble solgt.

Når det er sagt, så har den nok fått sparsomt med vedlikehold de siste 10 - 12 årene.

Pål B.

jwh

#5
Sitat fra: Pål B på tirsdag 04 nov 2008 @ 10:41:59
Rustskadene på rammen ser tilsv. ut som på "orginalrammer", og det er derfor ikke usansynlig at denne rammen produsert parallelt med de siste 2CVne som ble solgt.

Hadde samtale igår omkring denne rustne rammen i "miljøet" igår.  Å kjøpe orginal Citroen-ramme har hittil gitt en opplevelse av at man velger et kvalitetsprodukt, men de originale Citroenrammene som ble solgt i ettermarkedet av Citroen etter produksjonsstans VAR AV SAMME TYPE som de som ble benyttet de siste 2-3 årene i 2CV produksjonen. Nytten av å benytte "originalrammer" kan dermed diskuteres - i lys av hva vi har sett på utallige 86-87 modeller.  Hjelper ikke at passformen er god hvis de ikke holder mer enn noen få år.

SPØRSMÅLET blir om alle "originalrammene" solgt gjennom Citroensystemet er av samme type (les: samme underlevrandør) som de rammene som rustet som f....   Vet du fakta her Pål B  ??

Kan Pål B. bekrefte/avkrefte hva jeg skriver i setningen over.  Event. er det slik at FS64745 fikk byttet ramme mens Citroen fortsatt solgte rammer lik 86-87 modellene i ettermarkedet.  Forbedret Citroen noen gang ettermarkedsrammene (jeg tror ikke det) ??   Det var et rush av rammebytter for ca 10 år siden, og der originale Citroen rammer ble benyttet ville jeg holdt et øye med rammetilstanden hvis jeg eide eller skulle kjøpe en av disse bilene.

Det intressante er altså om Citroen har solgt de samme rammene i ettermarkedet hele tiden (fra 88 og frem til idag).  Trolig er svaret JA, og dermed er det ikke noe sjakktrekk å kjøpe rammer fra Citroen.   Hvor kommer f.eks rammene som Franzose selger fra ??

Når fikk FS64745 ny ramme ?   (Intressant å se levetiden på en byttet originalramme).
Utfra hva Pål B skriver så tolker jeg han dithen at han har vært innvolvert i rammebyttet eller kjenner det aktive medlemmet. 
(Jeg har navnet på forrige eier - før Eikin- så det burde være mulig å finne bilens manglende histore den veien...).  

En annen lærdom vi kan få av å se FS64745 er at alle som har byttet ramme (og benyttet originalramme) - SNAREST bør sette igang med oljebehandling som et forebyggende tiltak. Rådet gjelder generelt alle som kjører 2CV og som gjerne vil fortsette med det.....

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Pål B

Er faktisk ikke sikker på hvor lenge Citroën produserte/fikk produsert de rammer som de selv solgte. Det er også mulig at rammen benyttet på denne bilen var kjøpt på slutten av 80-tallet da det ryktes at deletilgangen kunne bli vanskelig, og det ble "hamstret " noen deler. Men denne bilen fikk ny ramme mens de ennå kunne kjøpes "over disk" hos Citroen forhandlere.

Er som sagt ikke helt sikker på når den kom på veien igjen, men den ble skadet i 92 / 93. Mulig den ble stående et  år eller to før rep.
Jeg skrudde litt på denne bilen for han som koliderte med den, og vet hvem som kjøpte den, men var ikke med på rammebytte.

Den ble kjøpt, og reparert for eget eie, og brukt i mange år etterpå, så jeg tror ikke det manglet på verken vilje eller innsats i forhold til det som ble gjort med bilen.

Har selv ikke oppfattet "orginalrammer" som et produkt av høyere kvalietet en andre rammer, nettopp av den grunn at de orginale rustet fort, noe mange erfarte..... Det var nok litt i den anledning at et ettermarked for rammer fikk grobunn, og at dette med galvanisering fikk litt fotfetse blant 2CVistene.

Men, dette med rammer og rust har flere sider ved seg, kommer tilbake til dette i en annen tråd som eget tema.

Pål B.


brochmann

Hei Forum.

Jeg "hiver" meg på debatten fordi jeg har vært og er involvert i ramme-"utbedringer". ;D

Den ramma Pål B solgte meg i -01 har hatt et godt liv uten saltede veier  :D. Defssuten har ramma vært hos Funderud for oljebehandling hver høst  :). Inge'n rustflekk å spore  ;). Here kan en i alle fall tenke to tanker:
a) ramma Pål solgte må ha vært et godt produkt,
b) godt vedlikehold ville ha holdt liv i alle rammer.

Nå går Dolly i Trondheim, langt fra "far" og oljekanna. Skal bli interessant å følge med.

Ramma på Gassen, -86 synes strøken, men har fått god oppfølging av Tectylgutta. Gulvet foran er skiftet (gjort hos Bøhm), men ramma synes ikke å ha vært "tukla" med.
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Pål B

Nevnte ramme kommer fra 2CV-eksperten - til info.

Pål B.

Eikin Schrøder

 Ja!! Helt utrolig at en ramme kan bli så "makaber" på 10 år. Hadde tenkt å anbefale en uttalelse fra Pål, fordi han sendte meg en informativ mail for noen uker ang. bilens historie. Takk skal du ha Pål. Nå har jeg forøvrig lagt ut alle mine 2CV for salg på Finn til etter min mening riktige priser i forhold til tilstand. Alle kjøpere blir informert om det jeg klarer å grave frem av skavanker. Ingen skal få bakoversveis her nei.
Det nye firmaet som jeg er medeier i har begynnt å ta av, så nå er det slutt på 2CV "Grøfta Auto" på Nordstrand. Kanskje jeg kan begynne å ta ut lønn fra neste mnd. Da begynner jeg å spare til en mint condition Charleston til våren. Pris??  mellom 60-90 000,- tenker jeg.   Hilsen Eikin.

Uno

Sitat fra: Eikin Schrøder på onsdag 05 nov 2008 @ 21:24:19
Ja!! Helt utrolig at en ramme kan bli så "makaber" på 10 år. Hadde tenkt å anbefale en uttalelse fra Pål, fordi han sendte meg en informativ mail for noen uker ang. bilens historie. Takk skal du ha Pål. Nå har jeg forøvrig lagt ut alle mine 2CV for salg på Finn til etter min mening riktige priser i forhold til tilstand. Alle kjøpere blir informert om det jeg klarer å grave frem av skavanker. Ingen skal få bakoversveis her nei.
Det nye firmaet som jeg er medeier i har begynnt å ta av, så nå er det slutt på 2CV "Grøfta Auto" på Nordstrand. Kanskje jeg kan begynne å ta ut lønn fra neste mnd. Da begynner jeg å spare til en mint condition Charleston til våren. Pris??  mellom 60-90 000,- tenker jeg.   Hilsen Eikin.
Som du vet Elkin, kjøper jeg de to siste 2cv-ene av deg. Eneste grunn: rammebytte. Bilgledebutikken vil som introtilbud våren 2008 (januar - mai 2008) tilby rammeskifte for 10.000+mva (I tillegg kommer selve ramma). Det er et introduksjonstilbud og begrenset til 8 rammeskift (Vår reelle kostnad ligger på ca 20.000+mva, et vanlig verksted tar 30.000+mva). Jeg er overbevist om av forsinket ramme er nødvendig i Norge skal du på sikt ha glede av din 2cv-investering.

Otto

Vil dere også selge rammer? Evt. hva slags rammer og priser?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Eikin Schrøder

Uno.
Utrolig hyggelig besøk av deg for noen dager siden og jeg fikk inntrykk av at du er en helt unik 2CV fan. Det er viktig at det finnes personer som deg som bidrar til å ivareta et historisk  bil konsept-  Vi ses i morgen eller søndag, når du og din medhjelper starter opp og cruiser inn i den Norske vinter med verdens beste biler. Begge bår som kuler.  Forresten er det ganske utroøig at ingen har kjøpt den gule og grå som er registrert og er en drø å kjøre . Jeg  tipper at tilsvarende bil hadde gått for minst 25 000,- våren 2009-   
eIKIN.   

Uno

#13
Sitat fra: Otto på fredag 07 nov 2008 @ 21:23:31
Vil dere også selge rammer? Evt. hva slags rammer og priser?
Det gjør vi nok, men det er ikke klart enda. Valutakursene er jo rimelig ustabile for  tiden.  Vi kommer selv til å bruke rammene fra 2cv-city. Prisen er ikke klar enda, men ambisjonen er å få prisen totalt for rammeskifte inkl ramme under 25.000+mva. Det må vi skal vi kunne levere en totalt restaurert 2cv inkl rammeskifte for 90.000.

Otto

SitatForresten er det ganske utroøig at ingen har kjøpt den gule og grå som er registrert og er en drø å kjøre . Jeg  tipper at tilsvarende bil hadde gått for minst 25 000,- våren 2009-   
::)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil