Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika

Startet av Atle Odd Hovden, torsdag 23 jan 2020 @ 12:55:55

« forrige - neste »

Atle Odd Hovden

Har snakket med GS-motoreieren i Bergen. Det var en østlending til som var interessert, så jeg foreslo at vi fikk en hver og det var han enig i!!

Men, nå trenger jeg girkasse til motoren!

Spørsmålet hva slags girkasse som passer for å sette GS motor i en 2cv. Et enkelt svar er naturligvis girkassa fra en AMI Super, for den hadde jo samme motor. Jeg velger å åpne for dette spørsmålet under egen titel.

EirikJ

Sitat fra: eilert på tirsdag 11 feb 2020 @ 19:11:42
Om jeg ikke tar helt feil må du ha skjermer som passer med et 50-talls panser også, da det er en litt annen profil på dem tror jeg. Men det er mulig jeg tar feil.

Etter som jeg har lest meg til, tar du feil når det gjelder profilen, hvis det er selve krumningen på skjerme du mener. Altså det som er synlig når panseret er lukket.
I grove trekk er forskjellen på forskjermer til den første generasjon panser, en annen type innerskjerm. Innerskjermen mangler "bulen" for topplokket f.eks. Festebrakettene er også litt annerledes. Og har selvsagt ingen hull for dumping av varmluft fra varmeapparatet. Ytterskjermen har selvsagt ingen hull til blinklys, men som sagt, profilen/krumningen skal være den samme gjennom alle år.
Citroënnlig hilsen Eirik

PerI

Sitat fra: EirikJ på onsdag 12 feb 2020 @ 16:00:17
Sitat fra: eilert på tirsdag 11 feb 2020 @ 19:11:42
Om jeg ikke tar helt feil må du ha skjermer som passer med et 50-talls panser også, da det er en litt annen profil på dem tror jeg. Men det er mulig jeg tar feil.

Etter som jeg har lest meg til, tar du feil når det gjelder profilen, hvis det er selve krumningen på skjerme du mener. Altså det som er synlig når panseret er lukket.

Hvis man ser på en 2cv med gammel type panser med nye type skjermer, så mener jeg den vil subbe inntil på den delen som tilsvarer trekantplata mot skjermen ved åpning av panser enn om det hadde vært gamle type skjermer. Så det må jo være en ørliten produksjonsforskjell ute og går uten at jeg klarer å spesifisere mer enn det jeg har skrevet.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

EirikJ

#48
I følge det jeg har lest, nei. Men det er riktig at panseret subbet borti av og til på noen biler. Slik var det originalt også.
Handler om justering og passninger, vil jeg tro.

Men det hevdes at formen på den ytre delen av skjermen ikke var endret under hele produksjonen av 2CV. Det er en myte at den er endret.

Min -58 har nyere skjermer foran. Skjermene er trolig fra sent 60-tall. Panseret subber på ene siden, men ikke på andre siden. Dette fordi panserhengselen ser ut til å være litt bøyd mot ene siden, og ligger derfor lavere på den siden. Jeg tror jeg skal kunne få det til å fungere ved oppretting av panserhengselen og skjermenes innfestninger.

Men jeg KAN ta feil. Men i såfall gjør også den Franske klubben for 50-tallere det også  ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

PerI

Sitat fra: EirikJ på onsdag 12 feb 2020 @ 19:37:53

Men i såfall gjør også den Franske klubben for 50-tallere det også  ;)

Spør en franskmann om en 2cv har totrinns vindusviskere så vil de nok se undrende på deg. Men jo, de har nok rett om skjermene :)


(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Atle Odd Hovden

Hei
Er gått inn i en litt depressiv periode. Litt brakkesjuk. Noen som kjenner igjen beskrivelsen.

Men, jeg holder jo på. Det går mest i å pusse opp alle delene som skal inn i bilene(e). Alt bli tatt, så det tar jo tid. Regner med å begynne å montere i slutten av neste uke, men jeg har et spørsmål jeg trenger svar på. Da jeg demonterte fjæringen under bilen, så glemte jeg å merke hva som er foran. Fjærings"rørene" er merket med utstansede bokstaver. På den ene står det en stor A med en linje ut fra nedre del av høyre del av den store A`en, slik at det ser ut som om den danner høyre del av en stor V. På det andre røret står det i tillegg et 1 tall.

Jeg tolker disse tegnene som at det står AV- som jeg tolker som forkortning av avant-som iht mine beskjedne franskkunnskaper betyr foran eller front.

Er det noen som kjenner til dette?

Atle

Otto

Hei Atle.
Det stemmer det. Enden merket AV skal være mot front. Kanskje har fronten også rustet mest pga sprut? Slik var det på min. Jeg måtte kappe av fronten og sveise på ny.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Atle Odd Hovden

Hei Otto, takk for svar.

Jeg er glad jeg har noe å ta meg til i min avgrensede pensjonisttilværelse. Glad det også er er miljø der ute som jeg kan henvende meg til når jeg står fast. Så jeg kommer nok tilbake snart!

Ellers; vi får stå på og håpe på bedre tider. I 2021 er det planlagt verdenstreff i Sveits. Dersom det er mulig, skal jeg dit. Godt å ha noe å se fram til!

Atle


EirikJ

Fint du pusler videre. Å sette i gang med TO slike prosjekter som du har satt deg fore er ganske ekstremt. Selv hver for seg er de ambisiøse prosjekt. Håpe du ikkje breinn lyset i begge einann, som en kar fra heimbyen min syng.
Lykke til videre!

Og skulle inspirasjonen minke, så kom deg på Verdenstreffet til neste år, det vil hjelpe!  ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Tror dessverre det vil være reiserestriksjoner helt til vaksinen er klar.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

#56
Ombestemte meg  ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

Atle Odd Hovden

Hei, statusrapport fra galehuset.

Saharaprosjektet er stort sett ferdig mht sveising og rammebytte, men jeg får ikke tillatelse til å bygge om til Sahara før den har gått noen måneder som vanlig 2cv. Men jeg driver jo med å konvertere deler etc. Jeg satser på at Saharaen skal være patinert eller vel så det. Den skal fremstå slik en Sahara bruksbil antakelig fremsto på 60 tallet; småshabby i det ytre

Når dette prosjektet er ferdig rundt 1 september, rykker Barbotprosjektet inn i garasjen.

Jeg har imidlertid skaffet et prosjekt til, en 1982 2cv6 med ny ramme, som jeg kjøpte i Halden i går. Den har jeg bestemt meg for å bygge om til Azelle med førstegenerasjonspanser. Denne skal være strøken og lyseblå! Ikke en flekk!
Det vil med andre ord rykke 2 prosjekter inn i garasjen samtidig; Barbot og Azelle.

Siden jeg skal bygge en Azelle, vil jeg bygge Barboten som 1 seter, ettersom Azelle jo er en 2 seters cabriolet og jeg ikke trenger 2 cabrioleter for å kjøre tur med kona. Jeg tenker at jeg kommer til å bygge Barboten så original som mulig, altså temmelig røff. Egentlig hadde jeg tenkt å bygge den  strøken  slik de andre eksisterende replikaene er bygget. Jeg kommer til å satse på maksimal vektreduksjon, herunder å bytte fjæringsboksene med gummi(strikker) og ellers redusere vekt der dette vil være mulig og kanskje en moderat trimming.

Jeg gleder meg som en unge; jeg tror jeg vil få norges særeste 2cv samling; Rød velpatinert Sahara replika, grå og shabby chic  Barbot replika og lyseblå strøken Azelle replika. Kan det bli bedre.

Men først og fremst gleder jeg meg til den videre prosessen med å finne løsninger på alt mellom himmel og jord av problemer som må løses!



Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Atle Odd Hovden

Hei Otto. Nei jeg har ikke noen bilder. Men kanskje til høsten? Hvor bor du forresten, du kunne jo komme innom og kikke og prate; du høres ut som en  hyggelig kar. Har kjøpt koronabobil, så kona og jeg drar på ferie om et par dager; utforske grensen mellom Vestlandet og Nordsjøen, men etter det er jeg tilgjengelig for det meste i relasjon til 2 cv.