France 3/ Transat/ Beachcomber 1983

Startet av brochmann, torsdag 31 jul 2008 @ 00:26:10

« forrige - neste »

Pål B

Jeg er også blant de mange som ikke har sett verket - men ut i fra bilder og beskrivelse er dette helt sikkert bra og ikke minst morsomt og sjeldent!
(dog litt bekymret for junior`s kommende bruk......)

Regnstykket som Ingen preseneterer er så absolutt i tråd med egne erfaringer (og påfølgende påstander) om hva det koster og sette i stand en 2CV.

Mrk. at Inge ikke behøvde å skifte ramme, at skjermene er sveiset opp og ikke skiftet og at prisen for lakkjobben var i den hyggelige enden av skalaen - og vel så det ;) Det å måtte gi 2250`for en bil med ramme som ikke var "borte" hører jo også med til sjeldenhetene.

Ny ramme og nye skjermer ville ha gitt en pluss på 10`. Da tipper totalen over 50`- etter all sansnylighet nærmere 60`.
I min bok er fortsatt ikke det galt for en bil tilnæmet "strøken". Fra der hvor Inge er nå, og opp til "strøken" ligger det 30`til!

I så måte er Inge`s tall litt "harde fakta".

Pål B.

brochmann

Hei Forum og Pål.

Sitat fra: Pål B på mandag 28 sep 2009 @ 22:47:56

(dog litt bekymret for junior`s kommende bruk......)
jeg er også litt bekymret, men et sted har vi alle begynt med 2cv. Har har om ikke annet sittet på i maaange år.

Det er fortsatt 3-4 fakturaer jeg ikke har mottatt, ennå. De kommer sikkert, da blir totalen nærmere 50.000. Likevel tror jeg at jeg har mye bil for pengene, lenge.
mvh inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Pål B

Du har v e l d i g mye bil for pengene v e l d i lenge :).

Pen 2CV har alltid vært min greie, det syntes jeg er morsomt, og det er ekstra morsomt å bruke, holde på med og bare ha, når det er selvgjort!
Forventer derfor Passaten nå er dømt til et evig liv utenfor garasjene, siden Inge nå har 2 stk selvgjorte som MÅ stå inne?

brochmann

Hei Forum og Pål.  ;)

Passaten (den som var ganske ny den gang jeg kjøpte ramme til Dolly hos deg) har ALLTID vært en bil-ute-hele-året-bil.  ;D

Et liv i Bærum er ikke lett for en fra Wolfsburg ser jeg jo ;D ;D ;D.

Gassen får vinterkvartèr på Stein, i år også.

mvh inge'n kvaler i så måte
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

brochmann

Hei Forum  ;D

Revival of the "france-est"? (jeg forsøkte et ordspill,  ;)) Jeg er her igjen, Gassen er underveis, fortsatt.

Som mange av Forums trofaste lesere og bidragytere har konstatert, er Gassen overlevert "Sønnen", på nåde og (delvis) unåde. "Faderen" (dvs. meg, også kjent under vignetten; Inge'n) viser stadig nåde overfor Sønnen, og har i denne anledning hentet inn "den heldige hånd" (i motsetning til en "hellig ånd"), også kjent under navnet "Olav". Ungdommen ville ha musikklyd i kjøretøyet. For Faderen holder det med vanlig resonnans fra karosseriet samt motorlyd for å få fyllt ørene.

Med "Olav den hendige  ;)" som mentor i alt som har med elektrisk å gjøre foretok jeg et snorkeldykk hos Biltema, samt en kvikk forespørsel hos Bilradiospesialisten i Trondheim. Delene ble laina opp i garasjen hvor Gassen får bo inne, mens (nei, intet kvinnelig, syklisk her) en 10 år gammel eldre bror bor ute  ??? Forstå det den som kan.

Historien bør starte som historier skal:

"Det er haust ute, med regn og kalde vind. Småfuglen flyg mot rute og vil så gjerne inn, men under omnen god, der ligg på sekkjepute han gamle inge'n i ro, og vil'kje noko syte. Men Gassen han òg vil inn, på motorom så bjart og varmt, og vil ikkje meire syte om han vinteren der fekk stå." Som mange bør forstå, så har jeg i all hovedsak stjålet/ lånt ord fra Ivar Aasens dikt. Dette er ikke mitt eget, nei  :(.

Bilde 1. Gassen åpner nebbet og gjør klar for enkle kirurgiske inngrep. Subwoofer'n ligger strategisk til, men den skal monteres under frontpassasjersetet. (Skal det være en damemagnet eller skal det ikke være det?)

Bilde 2. "Olav, den hendige" finner strøm og strekker ledning.

Bilde 3. Inne i kupèen blir det etterhvert mange ledninger som bør finne et godt leie. Vi hadde en liten meningsutveksling på dette. Om vi la opp anlegget først, ville vi kunne skjule ledninger bak isolasjonsmatter. Derved kunne vi unngå "løse" ledninger som sikkert en eller annen ville komme til å henge fast i, og derved slite av ledningen. Da sidehøyttalerne ble satt inn på "hanskehylla" (hva skal vi ellers kalle denne innretningen?), la vi inn en "slakk" i ledningen slik at de var mulige å løfte ut og henge i sin egen ledning, og at det var mulig å komme inn med isolasjonsmattene.

Bilde 4. Da isolasjonsmattene var limt på plass kom turen til plastdekselet.

Mer følger.
mvh inge'n ting?
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

EirikJ

JA! Mere bilder av høyttalerplasseringer. Jeg har gått og vurdert å oppgradere anlegget mitt. Ønsker blant annet og bytte ut sub'en min med en større, men vet ikke helt hvor plassere den. Ingen høyttalere fra forseter og bakover i allefall, siden bilen av og til blir ombygd til bobil.

Vil gjerne så hvordan det blir med plass under setet, til sub'en. Jeg tenker eneste mulighet er der, eller under hanskehyllen, der den jeg har nå er plassert. Til nød i reservehjulsbrønnen, men da tar den jo plassen til verktøy og reservedeler på langtur....

Snakker om flott bil å få som 18-åring altså........!!!   Minne for livet. :)
Citroënnlig hilsen Eirik

brochmann

#216
Hei Forum.

I forrige innlegg kom jeg til at vi "lirket" plastdekselet på plass. På Spot, da jeg limte inn matter var jeg uoppmerksom og fikk en glippe. Bilde 1. Matta kom ikke inn under dekselet.

I denne omgangen var vi oppmerksomme og DRO i matta slik at kanten kunne skjules under plastdekselet. Før vi kom så langt "tredde" vi varmeapparatjusteringen gjennom matta. Dette medførte at det ble mer fiklete å få lim både på torpedoveggen og matta, men vi fikk det lettere da vi skulle ha det på plass. Den delen som da kom inn mot speedometeret lot vi være limfri av hensyn til kommende lyspæreskift som nødvendigvis vil måtte forekomme i framtida. Det er en fordel å ha fler enn to hender. Du må skru løs girstanga fra hanskehylla, løfte denne opp, løfte opp høyttaler og da kan matta som er ganske stiv, nokså enkelt skyves inn (ok, litt jug, mens ikke mye  ;)). Sørg for at du gjør ting før limet blir ekstremt klebrig slik det blir når overflaten er berøringstørr. På dette stadiet sitter kontaktlim som "#@¤%&/", med èn gang. Vi lagde et spor i handskehyllematta med saks, inn til der ledningen fra høyttaler går gjennom metallet under (der er det noen hull en kan bruke). Handskehyllematta har en utsparing for girstangfeste.

I torpedoveggens nedre del på førersiden er det noe en bør/kan/må demontere. Utsparingene i matta er hull og ikke slisser, mao uten åpninger sideveis. Vi løsnet lyktejusteringen med stang på lyktestativet og dro stanga inn i kupèen. Vi løsnet spylervæskeslangen fra beholder og trakk denne samme vei.  Det er èn utsparing i matta til en "metallkrok" på torpedoveggen, mens det er to kroker. En skarp kniv lager greit et hull til. Denne delen av matta skal på baksiden av pedalsettet også. Vi tredde spylerslangen gjennom, klinte lim på torpedoveggen og matte,men bare den venstre delen. Den delen som skal bak pedalene ventet vi med, fordi det ellers ville ha blitt "xtra fiklete" ;). Bilde 2. Deretter sammenføyning av venstre del. Så samme behandling av resten.

Deretter kommer turen til a-stolpetrekanten (ved førerens venstre fot), bilde 3. Vi prøveoppsetter først.

For å være sikker på vi fikk limet opp i krokene så måtte en finne lite gunstige arbeidsstillinger, bilde 4.

Vel, det var så langt. Hva følger nå???

mvh inge'n mindre ting
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

brochmann

Hei Forum.

Jeg forstår at dere henger med. Takk  ;D.

På høyre side gjenstår noe arbeid. Vi må få matta rundt håndbrekket (demontering?). Vi må demontere reguleringsstanga til spjeldet som skiller luft opp/ ned til defrosteren. Vi må demontere choke'en på forgasseren og tre strømpe og wire gjennom. Vi "kan" lage slisser i stedet, som da gir løse ender (er dette en omskrivning av såkaldte "løse fugler" ?) som kan være vanskelige å få festet, eller som lett sliper taket i festet sitt. Kjenner jeg meg rett, blir det nok den arbeidssomme veien å gå. Noen lærer visst aldri  ???, lærer/ lektor eller ei  ;D.

Vi har forstått at vi må binde opp ledningsklasen fra bak på spilleren/ radioen under handskehylla, gjerne med strips. Subwooferkontrollen med blått ledelys har tre!! meter ledning. Denne må vi også finne et oppheng for(sannsynligvis det samme som før nevnte). Hele denne lednigngsklasen skal da gå bakover, under torpedoveggmatta, under gulvmatta og til subwoofer'n som er stripset fast med fire (4) strips under passasjersetet foran. Er det noe lurt da? Tja ... . Det er en grei kontakt på subwoofer'n som enkelt kan løsnes med et håndgrep så å si  ;D. Subwoofer'n henger fritt men støtt når du drar stripsene rundt hovedrør og tverrstag på setet (Olavs idè. Kjempefin synes jeg :) ). Da mesteparten var på plass så det slik ut: bilde 1. ;D

Dett var dett, igjen.

mvh inge'n, bare litt plingeling'n?

ps. rå, god, "feit" lyd  ;D ;D ;D. sønn i 100'  ;).ds

Det var så langt. Vi venter med å "sjøsette" France3-baklokket litt til.

mvh inge'n flere ting, bare tingeling?
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Hans Erik

Hei gutter og Forum!

Du Inge, du Inge!
Hils din sønn og fortell ham at han er en heldig ung mann!

Du og "Den heldige hånd" ser ut til å ha full kontroll på dette.

Minn din sønn på at da jeg var på hans alder hadde jeg et par hester mindre i en 2cv4 og et brukbart anlegg.

I lykkerusen av full guffe på anlegget og gassen, ( ja nettopp, Gassen!") i bånn ble der noen kroner å betale til Brønnøysund en aftenstund.

Nå ser det ut til at dere har isolert torpedoveggen såpass at gassen ikke går helt i bånn på første forsøk. Det kan i enkelte tilfeller være en fordel...

Lykke til!

Hans Erik

KnutG

Hei Inge, eller noen andre som har satt inn sånne støydempende matter, demper de lyden mye? I min 2cv har jeg aldri hatt noen form for støydemping, men vurderer å bestille det fra Tyskland i løpet av vinteren. Føler jo noen ganger at motoren tar helt av lydmessig, jeg er jo klar over at en slik motor ikke er mest stillegående når turtallet er høyt, men kunne tenkt med det litt roligere noen ganger.... Hadde jo vært litt ålreit å høre på musikk i over 70kmt uten å bygge om bilen til et digert stereoanlegg..

Er takknemlig for forslag som kan gjøre neste sesong litt stillere :)

Hilsen Knut
1976 2cv club

Poirot

Bare husk at jo mer du støydemper rundt motorrom, jo mer hører du VIND-bruset!
Og blir farta høy nok (kan den virkelig bli det...?), er det ikke først og fremst motoren du hører!  (Og nå tenker jeg IKKE på sirener fra verken sivile eller uniformerte biler!)
Tror det bare finnes èn god løsning hvis du vil lytte til musikk eller radio i en 2CV; gode øretelefoner!
Bedre med 2CV enn bare èn!

brochmann

#221
Hei Forum.  ;D ;D ;D

Tre fete glis i dag! Hvorfor?? Ære' så nøye'a?

OK,
1) fått en klem av ektefellen? Ja, men ikke nok til tre fete glis her.
2) fått tilbake på skatten? Ja, men de kronene levde et udrøyt liv.
3) fått France3 stæsj fra Otto? Ja!!!!

Korleis skal dette ende? Eg berre spyr!! På onsdag, sist tilbakelagte sådan, arriverte ein brun pappsylinder vår heimlege brevkasse, med avsendar frå Litlehamar. Da godtfolk, skjøna eg kva for moro som kom frå han Otto med "epleutrustninga" si. Spenninga stod i taket, sonen og eg reiv i teipen, (hugsa seint på saksa i baklomma, ja  ???), og der, - nett der kom eit røyr fram frå teip, papir og bobleplast. Eit heilt vanleg papprøyr, knappe fem centimeter i diameter, omlag 35 centimeter langt, mellombrunt av farge. Eit heilt vanleg papprøyr, massetilverka og utan identitet.

I røyret godtfolk, ligg ein identitet: bilde 1. Endeleg, no vert det heilskap i France3-verda. For ei lukke! Kan ein betre ha det? Endeleg får Gassen pynte halefjøra sine med dei rette fargane. (Gamalt Bekkestuaordtøkje: "Skal ein vise rova fram, må ho vere pynta og ven."  ;D. Stor sanning i dette tykkjer Inge'n lektor Brochmann, har eg spurd  ;D ;D.)

Det er no så med meg at eg treng tid til å setje meg ned for å sjå og å roa meg når noko så kjenslesvært kjem i handa mi. Eg vert alltid så spøkje tørst. Men no er det november og "da er det lov" å smaka seg fram mot "julestrida". Bilde 2.

Så er det sånn at han Otto ikkje berre lagar vene båtar for gutane i klubben (eigentleg er han ein skap-arbeidar-likar-med-dekalar-som-fukus). Han har mange tricks i ermene sine. Ein Gasse skal vera fin i fjøra, men so skal også hekken seie noko om kor ein er oppfostra. Her er han Otto meir enn god. Sjå sjølve; Bilde 3.

Ja, godtfolk! Dett var dett. Logg ut, ha ei god natt/ morgon/ formiddag/ ettermiddag/ kveld. Vi sjåast.
Vyrdeleg helsing
inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

brochmann

#222
Hei Forum.

Jeg er her med to emner. Det ene er føringsskinner i underkant av forsetestolene. Det annet er ei dør som var for rusta istykker til at jeg kunne bruke den da jeg sendte Gassen til lakkering.

Jeg er på'n igjen. Som mange har erfart er kvinner "beveglige" ("La Donna e mobile" heter det i Mozarts; Figaros bryllup) eller kanskje lette å bevege. I prinsippet skal også forsetene til 2cv kunne la seg bevege fram- eller bakover på dertil inrettede skinner, om enn ikke like enkelt. Gassen har hatt litt treg føring her for ikke å nevne føring av, som dog er noe helt annet  ;).

Setet lot seg føre fram og tilbake, i tillegg til at det vippet slik at sjåføren måtte holde seg fast i rattet.Trafikkfarlig og uhensiktsmessig, synes nå jeg. Aksjon ble iverksatt, motorrommet ble inntatt, sveisepistolen ble igjen trukket på 2/5 sekund av den aldri hvilende Norman Kan.

Setet først:
På den del av setet som er inn mot midten av bilen på rørramma, nederst, er det en vange. Vangen er laget av omlag 0,8mm flattjern som har fått en liten profil. Profilen skal inn i ei føringsskinne. I forkant av setet vil det alltid oppstå mest press når folk setter seg inn, ordner seg i setet, strekker seg litt, skal finne ting i lommene etc. og tar spenntak i forbrettet, regner med at setet holder og legger på de kilo som er tilgjengelig  ???. En liten og spebygd Citroên tåler ikke alt dette over tid og profilen sprekker i forkant. Bilde 1. Bildet kunne ha vært fokusert bedre, men du kan se gjennom sprekken i metallet jeg bøyer ut. Dette er enkelt å utbedre. Ei sveiselarve inne i vinkelen av profilen gjør susen. Hold sveiseapparatet lenge nok på hvert sted slik at sveisen blir gjennomgående. Da lages en profil som er sterkere enn originalt  :).

På den andre sida av setet, i forkant igjen,, ut mot døra, er det ingen lang glideskinne, men nærmest en 5cm lang "flaps" som står ut fra et flattjern som er lagt på utsiden av stolrøret, laget et kutt i, og deler bøyet ut for å lage en "flaps". Denne bøyen er svært sårbar for ytre påvirkning av typen beskrevet over. Før vi la ei sveisefuge mellom røret og flaps'en, brente vi bort all god grease og gammel lakk for å få bart metall å sveise på. Fort gjort alt sammen. Det gjelder å få "problemet opp på bordet og belyse det. Da er det ofte greiere enn ellers å finne virksomme løsninger. Bilde 2.

Bakdøra så:
Jeg sendte alle originale dører med Gassen til lakkerer. Ei dør syntes han var så dårlig at han ba meg spare dyr lakk på noe "gjennomrustent". Ok, jeg fant ei dør på låven og har beskrevet det. Jeg hadde ikke lyst til å kaste døra fordi den var jo bare "litt gjennomrustet", "noen steder", med andre ord; intet å kaste. Jeg tenkte jeg ville lære meg mer, så her er jeg  ;D.

Etter at lakkereren hadde sandblåst forsiktig, så det slik ut i for- og bakkant av underkant av glassåpningen. Bilde 3.

Det synes som om jeg ikke får inn fire bilder ad gangen. Jeg kommer tilbake.

mvh inge'n mangel på sveis om antall hår svinner med antall år ;)





1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

brochmann

Hei Forum.

Jeg er i ferd med å "redde" ei bakdør, slik at jeg har en i reserve om det skulle røyne på.

Bakdøra var rusten. Bilde 1.

For at gummilista som holder vinduet på plass skal få noe å "holde" i må jag lage en fals, eller en kant som står opp. Jeg tar et flattjern, sager en passende lengde i ønsket bredde, lager 90 graders vinkel og er igang. Bilde 2.

Jeg prøvesetter litt, "mikker" litt fram og tilbake. Bilde 3.

Det kommer mer.
mvh inge'n

1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

brochmann

Hei Forum

For å få buen til å passe må jeg klippe hakk i buen slik at den ikke lager "bulker" på seg. Bilde 1. Kuttene må jeg sveise (fylle deler av åpningene) så at de fikseres og ikke forskyver seg. Bilde 2.

Så må rustområdet "saneres". Dette vil i klartekst si; skjæres ut og fjernes. Bilde 3. Luftdreven stikksag til kost av en vanlig familiebil, gjør nytten  ;D.

mvh inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.