Sette inn håndbrekk klosser rett

Startet av insanefish, fredag 26 mar 2021 @ 20:12:22

« forrige - neste »

insanefish

Hei.
Er i gang med å bytte klosser på håndbrekke og justere. Noen som har gode tips på hvordan jeg får dem inn rett og ikke skeivt, så bare kanten går innat?
Er jo ikke mye plass rundt om sleit nok med bare å få dem ut :)

Belgau

Vanligvis løsner jeg begge eksenterskruene og får betjeningsarmene ut av vegen. Slik at padsene kan skyves ut den vegen og nye inn samme veg selvsagt. Litt kjekt med spesialnøkkel for justering av eksenter men den er nyttig uansett metode.  3/8 pipesett med to forlengere og universalledd er heller ikke å forakte. Har vel ved et tilfelle løsnet begge calliperskruene og fjerner den fremre bolten slik at calliper kan svinger opp. Uten å løsne bakre så mye at o-ring rund LHM kanal mellom callipperhalvdeler mister tetninsevnen. Men eksentere må allikevel løsner og justeres så sistnevnte er ikke den foretrukne metoden.
Kan ikke huske særlige problem med å entre pads rett men har jo en stygg uvane bare å huske positive opplevelser... Jeg justerer håndbrekk med verktøyet over uten å demontere skjermer. Men for å skifte belegg ville jeg ta av forskjermer.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Otto

Det er en fjær som holder klossen på plass. Klossen må trykkes på plass mot fjæren. Går greit med litt fikling. Ta litt kopperfett på baksiden av klossen for smidigere press fra armen. Justering har du sikkert kontroll på. Jeg bruker bladmål f. eks 0,5 mm mellom skive og kloss og justerer eksenterne inn. Lurt å ha godt smurte eksentermuttrer.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

insanefish

Har relativt kontroll på justeringen ja, takk for bladmål. Problemet er å få fronten inn motden fjæren og ikke liggende oppå den. Ser at klossene jeg tok ut er slitt helt skjeivt også, så tydlig at tidligere eier sleit med det samme. Mulig det å svinge opp calliperen er en plan og jeg ikke får til på noen annen måte. Takker for gode svar

Otto

Husker ikke at det var spesielt vanskelig. Tror jeg bare trykka de inn med fingrene. Litt skeivt et par ganger, men gikk til sist.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Klossen settes inn på skrå i hullet, først slik at kanten av klossen ligger mot siden av fjæra. Så trykkes klossen sideveis og inn. Litt klønete og forklare det. Når klossen er på plass, skal fjæren presse på kanten av klossen. Dette for at den ikke skal riste rundt inni der.

Å justere håndbremsen korrekt er det ikke alle som kan. Det holder ikke bare å få justeringen rett, men hvilken vei man justerer eksentrene for å oppnå rett justering er også av stor betydning. Som oftest er det her det har blitt gjort feil, hvis klossene er veldig skjevslitte. Basic bremsefysikk om hvordan en roterende skive påvirker bremseklosser, eller hvordan en roterende trommel påvirker bremsesko. Litt skjeve håndbremseklosser er dog normalt på A-modell, fordi de er så små. Klossene altså  ;)
Justering er forklart i Citroën's verkstedmanual. Sikkert i Haynes også.
Den største feilen som blir gjort, er at det justeres på kablene for å stramme håndbrekket. Kablene skal kun justeres ved bytte av kabler.
Citroënnlig hilsen Eirik

insanefish

Synes ikke det var så ille forklart, jeg fikk i allefall en fint til med litt tukling nå. Skal sjekke over en annen som jeg tror sitter sjeivt enda