Hovedmeny

Kopi dekk

Startet av André, onsdag 01 jun 2016 @ 19:18:33

« forrige - neste »

André

Noen som kjører på kopi dekkene fra Mehari Club ?

http://www.mehari-2cv-spare.co.uk/tires-2cvmcc-125r15---a--1201015.html

Var på EU kontroll i dag og hadde glemt å sjekke mønsteret på dekkene bak...så må bytte!

2 stk dekk er 2000,- rimeligere enn Michelin 125
mvh André....kjører 2CV i Bergen

EirikJ

2000,- rimeligere? Hvilke priser på Michelin brukes i det regnestykket? De koster vel rundt 1000-lappen stykket? Trenger to Michelin X selv snart.
Citroënnlig hilsen Eirik

André

#2
2 stk fra Classic går løs på 3360,-
Burton  2235,-  + mva, toll og frakt
Franzose 2160,- + toll og frakt
Dansk 2CV senter  2440,-  minus dansk mva + norsk mva...ja og toll og frakt

Prøver kopi dekkene jeg, de kommer på 1400,- for 2 stk  pluss frakt ;)
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Otto

Det er vel ikke toll, men norsk moms på varer fra utlandet. (ialle fall ikke fra D2CVC)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

#4
Ok...men på http://www.longstonetyres.co.uk/page/125sr15-michelin-x.html koster 4 dekk 3386,- delt på to blir det ca.1700,- for to dekk. Det er jo bare 300,- dyrere enn kopi-dekkene? Gratis frakt står det, så man får kun norsk mva. i tillegg. Hvis vi sier 2200,- for to dekk med mva og fortollings-gebyr, syns jeg ikke det er grunn til fosterstilling i dusjhjørnet, selv om det ER dyrt i forhold til de billige alternativene.

Eller har jeg regnet feil? Jeg trenger ikke dekk før til Portugal-turen til neste år, men kjøper når jeg finner en deal...

Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Classic Parts må være konkurransedyktig på pris. Hvis ikke går ordrene til utlandet. Det er dumt.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

André

1900,- blir det hos longstone, 2400 inkl mva...så det var en på fb som fikk 200 i frakt og pluss toll, vet ikke hvor mye det blir, men vi nærmer oss 3000,- der også før de er hjemme.

125-2CVmhh dekkene kommer på 1400,- pluss frakt fra Classic
mvh André....kjører 2CV i Bergen

EirikJ

I Norge er det ikke toll på bildeler. Det er faktisk veldig få ting det er toll på. For det meste er det momsen man betaler + et fortollingsgebyr til transportøren. Gebyret er ikke toll, men et "papirarbeids-gebyr".

Prøvde denne : https://www.tollsjekk.no/importkalkulator


Det blir ikke 1900,- om man kjøper 4, som jeg skrev. Og om man kjøper 4, og deler mellom to, så får man to hver til 1700,- ;) Dårlig forklart, men det var det jeg mente. Det med frakt var rart, for nettsiden beregner 0,- i frakt til Norge. Skal skrive til dem og spørre.

Om man bruker linken over, og bruker 142 GBP som beløp, og Posten som fraktselskap(Dette er en X-faktor) blir det 2310,- for to Michelin X. Gitt at man faktisk ikke betaler frakt, som oppgitt på nettsiden.

Kan ikke regne på Cassis-dekkene , da jeg ikke vet hva frakten blir. Avhenger også om man er klubb-medlem eller ikke.

Citroënnlig hilsen Eirik

André

#8
Om man velger 2 stk på nettsiden til Longstone så blir det 158 pund...(flisespikkeri :)

jeg kjøpte Cassis dekkene, men hos CP ...   700,- kr pr stk
mvh André....kjører 2CV i Bergen

EirikJ

Spikker videre jeg  :D
Jeg har jo hele tiden snakket om 4 dekk. Og da kjøper man jo ikke 4 singeldekk, men pakken med 4 dekk til 284, som delt på 4 blir 71 og ganger 2 blir 142 pund. Som med dagens kurs blir ca.1691,- kroner.  ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Prøv å forhandle med Classic Parts. Kan være en fordel med norsk leverandør. (som har deler på lager og evt kan levere på dagen) :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

André

Ikke det at det betyr så mye for meg....2CVmcc dekkene er på vei i posten :)  Spent på de :)

SitatDet blir ikke 1900,- om man kjøper 4, som jeg skrev. Og om man kjøper 4, og deler mellom to, så får man to hver til 1700,- ;) Dårlig forklart, men det var det jeg mente. /quote]


Men det blir vel feil å dele tilbudet på 4 stk i to, da må vel man velge to stk, skulle jeg tro...og da blir det noen pund dyrere.
mvh André....kjører 2CV i Bergen

eilert

Sitat fra: Otto på fredag 03 jun 2016 @ 16:16:11
Det er vel ikke toll, men norsk moms på varer fra utlandet. (ialle fall ikke fra D2CVC)

Sitat fra: EirikJ på fredag 03 jun 2016 @ 18:58:20
I Norge er det ikke toll på bildeler. Det er faktisk veldig få ting det er toll på. For det meste er det momsen man betaler + et fortollingsgebyr til transportøren. Gebyret er ikke toll, men et "papirarbeids-gebyr".

Prøvde denne : https://www.tollsjekk.no/importkalkulator

Ang. spikking.... Nei, det er ikke toll på varene, men posten kaller dette for et "tollgebyr" for å fremstå som om det er toll - og da er det ikke rart at mange, med meg, kaller dette for "toll" - for det er uansett et "gebyr" man må betale, ikke glem det!
Fordi jeg har fått høre dette så mange ganger når det gjelder alle typer nettkjøp fra utlandet, og spesielt nøyaktig på måten som Otto ordrett skriver det: "Det er vel ikke toll, men norsk moms på varer fra utlandet. (ialle fall ikke fra D2CVC)" - Jo, det er på en måte det, for det er jo et "tollgebyr". Slik det ordrett blir sagt her kan man villedes til å tro at det kun er norsk moms og ikke noe mer - og det er det jeg vil "spikke" på.

Kall det hva du vil for meg, men ikke si at det ikke er et gebyr som kan tolkes som "toll", og at det må betales sammen med norsk moms! Om det er nøye for deg, så gjør som Eirik og bruk tiden på å forklare at dette egentlig ikke er toll men et "Innførselsgebyret" som er et gebyr du betaler til transportøren (f.eks. Posten eller UPS) når du mottar en forsendelse fra utlandet. Gebyret skal dekke transportørens utgifter med lagring og registrering av forsendelsen, tollagerregnskap, utlegge av merverdigavgiften og eventuell tollavgift til Tollvesenet. Enkelte transportører regnes også andre gebyrer inn i innførselsgebyret. Hentet fra linken Eirik viste til.

For ved kjøp av dekk til ca. 1400,- NOK kommer dette fordømte gebyret som Posten kaller "forenklet fortolling" på kr. 146,- ref. posten.no , ergo ca. 10% av varens verdi i dette tilfellet, og er selvsagt viktig ta med i regnestykket når man sammenligner med norske forhandlere som f.eks. CP. (slik Andre hadde satt det opp i innlegg 3)


Uansett. En annen kanskje viktigere ting som mange kanskje kan glemme, er å sjekke muligheten for å fjerne lokal moms. Torben er flink til dette når han sender til Norge. Og er selv i dialog med Ecas om nettopp dette, som han også har gjort tidligere  (+ at frakt generatoren til Ecas ikke er korrekt til Norge - som han selv sa pr. tlf.: beklaget han dette, men hadde hatt problemer med auto beregninger før og at derfor står Norge nå i samme kategori som Australia...) Får jeg riktig pris på frakten og fjernet UK VAT blir det handel.) Så de leverandørene som ikke fjerne egen MVA gjør at vi må betale MVA to ganger, til to land - så her er det penger å spare! Husker ikke hvordan det har vært når jeg har kjøpt fra Burton og Franzose. Uansett penger å spare på å følge med.


-Erlend;

PS! Betalte ca. 4460,- NOK til Torben for 4 stk Michelin X 125/15
Lykke til med MCC dekkene, så blir det spennende å høre hvordan det står til om 45.000 km!!  ;D
D.S.
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Otto

Riktig at det er et gebyr i tillegg til moms. Det er vel betaling for tjenester som Posten eller andre befraktere tar og ikke penger som går i Statskassa. Men uansett penger å betale.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

Sitat fra: eilert på lørdag 04 jun 2016 @ 15:55:11
Husker ikke hvordan det har vært når jeg har kjøpt fra Burton og Franzose.

Både Burton og Franzose trekker av lokal moms når du oppgir norsk adresse... Men ikke ved poste restante til Sverige.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019