Hovedmeny

Tutten 2.0

Startet av Olav, torsdag 21 feb 2013 @ 12:17:01

« forrige - neste »

Olav

Jeg er i gang med restaureringen av karosseriet til Tutten. Det skal skiftes kanaler, gulv, nedre torpedovegg/fotbrett og rammen til frontvindu. I tillegg skal bakseteboksen overhales og annet som måtte dukke opp. Så skal det skiftes nye skjermer, mens dører, panser og bakluke skal pusses opp og klargjøres for lakkering sammen med resten av karosseriet.

Så blir det hellakkering av alt i AC 403 - Rouge Corsaire. Av mekaniske oppgraderinger, står nye fjærbokser og ny travers foran med overhalt tannstag og litt annet småtteri. Og alt skal være klart før sommeren da Tutten skal på sin egen Tour de France :-)

På grunn av min latskap, dekkes dessverre ikke oppgraderingen av Tutten her på forum. Jeg har i stedet opprettet en side på Facebook der du kan følge fremskrittene, siden Facebook gjør det enkelt å legge ut bilder og tekst rett fra mobilen men jeg er i garasjen og skrur.

Er du på Facebook og har lyst til å følge med, så er linken her:

https://www.facebook.com/Tutten20

Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

PerI

Se der ja, ser ut som om det er mulig å følge med uten fb-konto også :)

Tommel opp, Olav!
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Blir spennende å se på sveisingen. Håper å lære litt.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#3
Sitat fra: PerI på torsdag 21 feb 2013 @ 15:46:02
Se der ja, ser ut som om det er mulig å følge med uten fb-konto også :)

Tommel opp, Olav!

Selv en 2CV restaurering får meg ikke til å skaffe FB-konto.... 

Hører imidlertid flere si at FB "modnes" og mer og mer blir en markedsplass.
DA er mediet straks mer interessant....., og dermed ikke umulig at jeg revurderer holdningen til møteplassen seinere
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

sahara

Si ifra hvis du vil låne punktsveise apparat. Har et par som jeg ikke bruker nå..

Olav

Sitat fra: sahara på lørdag 23 feb 2013 @ 00:40:01
Si ifra hvis du vil låne punktsveise apparat. Har et par som jeg ikke bruker nå..

Takk... Veldig hyggelig.

Heldigvis har Lars som jeg gjør dette sammen med, en seriøs verktøyfetish.
I hans betydelige sortiment finnes det alt tenkelig (og en del helt utenkelig) verktøy. Inkludert minst ett punksveiseapparat.  :)

Men takk for tanken nok en gang  :)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

sahara


sahara

Forresten.. Lykke til med jobben, blir nok fin :)

jonaf

Sitat fra: Olav på lørdag 23 feb 2013 @ 21:26:00
Sitat fra: sahara på lørdag 23 feb 2013 @ 00:40:01
Si ifra hvis du vil låne punktsveise apparat. Har et par som jeg ikke bruker nå..

Takk... Veldig hyggelig.

Heldigvis har Lars som jeg gjør dette sammen med, en seriøs verktøyfetish.
I hans betydelige sortiment finnes det alt tenkelig (og en del helt utenkelig) verktøy. Inkludert minst ett punksveiseapparat.  :)

Men takk for tanken nok en gang  :)

Det så ut til at Tutten er i trygge hender hos Lars  :)  Lykke til videre med jobben!

Olav

Sitat fra: jonaf på mandag 25 feb 2013 @ 12:03:30
Det så ut til at Tutten er i trygge hender hos Lars  :)  Lykke til videre med jobben!

Takk.. og takk for besøket :-)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Olav

Nå er vindusrammen på plass etter mye tilpasning. Neste steg er å gå løs på gulv, kanaler og forbrett.

Men hva lønner det seg å starte med... Kanaler og gulvplater, eller fotbrett/nedre torpedovegg?
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

jonaf

Sitat fra: Olav på mandag 25 feb 2013 @ 22:41:14
Nå er vindusrammen på plass etter mye tilpasning. Neste steg er å gå løs på gulv, kanaler og forbrett.

Men hva lønner det seg å starte med... Kanaler og gulvplater, eller fotbrett/nedre torpedovegg?
Kanaler og fotbrett først, så av med karosseriet og sveise inn resten av gulvet. La festeskinnen sitte igjen når det gamle gulvet skjæres ut. Da passer alt fint når rammen skal på plass igjen.

Otto

#12
Forslag: Fjærn de gamle gulvplatene først og skru de nye til ramma. Monter inn nye kanaler og bruk lastestropper til å presse kanalene inn til gulvplatene. Sveis. Da burde alt passe. Løft av ramma og reparer fotbrett og bakseteboks. (ta gjerne avtrykk av skruehodene på en stor pappplate og bruk denne til å sjekke at alt er ok senere i prosessen)
Kanskje lurt å ta forbrettet samtidig med gulvplatene når hele brettet skal skiftes.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

Merkedag i dag :D

Tutten er nå ferdig rustsveiset og her er hva vi har byttet:

- Komplett ramme rundt frontrute, inkludert panserfeste.
- Nedre torpedovegg/fotbrett
- Komplett bakseteboks som vi har sveiset sammen og tilpasset. (Stor jobb!)
- Sveiset inn ny plate ved a stolpen ved skjermfestet på kanalen - begge sider.
- Nye gulvplater
- Nye kanaler

Vi har også skåret vekk rust og sveiset inn nytt metall nederst på C stolpene.

Og merkedagen er det definitivt nå Tutten nå kan erklæres RUSTFRI!!

Nå gyver vi løs på pussing, sparkling, grunning og så hellakkering. Så det gjenstår ennå betydelig arbeid, men vi ligger godt an til målet om ferdig bil til fransk bildag :)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

jwh

#14
Dæsken - det var en SVÆR platejobb. Inspirerende lesning.....

1. Var det ikke rust i området ved beltefestene bak og gummien i bakre innerskjermer ?

2. Er firkantprofilene i bakseteboksen til hengerfeste, feste for innredning, avstiving eller kanskje ballast  ;D ?  Ble av bildene minnet på at det lønner seg å oljebehandle bakseteboksen innvendig.

3. Overraskende å se at hullet til rattstammen var feil plassert.

4. Bytte av frontruteramme/panserfeste har jeg aldri vært borti. Var det mye jobb å skjære ut gammel ruteramme og få den nye tilpasset/sveiset ?

5. Har du fått deg en ny bi-inntekt fremover nå ?  ;D 
Mvh, Jan Willy
1953 2CV