[LØST] Strømmen går, alt står, tiden går, Brumle går (en stund)

Startet av Geir, onsdag 02 sep 2009 @ 21:30:46

« forrige - neste »

Olav

Siden dette åpenbart er en sånn guffen vakkelfeil jeg også slet litt med etter rammebyttet, kan det vel være lurt å sjekke ut det som var feil hos meg.
Jeg fant omsider ut at feilen lå i sikringsboksen... Nærmere bestemt irr på selve sikringene og irr og slappe fjærer på holderene.

Jeg renset kontaktpunktene og strammet opp holderene og dermed var problemet borte.

Det kan jo være verd en sjekk.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Morten

Joda, logisk sett henger alt på sikring 3 "utenom" startmotor/tenningslås mm. Men fysisk sett går det opprinnelig bare én kabel fra + på batteriet. Denne ender på startmotoren, hvor den blå kabelen bærer strømmen videre til fordeling. (Den gule kommer fra tenningslåsen).

Uansett: Ut fra hva du opprinnelig beskriver tror jeg ikke dette kan lokaliseres til en enkelt krets/sikring. Da ville du manglet varselblinker og bremselys og sånn, men du ville fortsatt hatt starteren (og vindusviskere og hovedlys og en del annet)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

jwh

Et skudd i mørket......

Har også hatt et elektrisk problem på bilen. Her visste det seg at kablene til lyktene (inni lyktestativet) hadde delvis smeltet og skapte endel problemer. Jeg så etter defekte ledninger/koblinger/irr og annet på det elektriske anlegget og fant ingenting galt før jeg kom inni lyktestativet.

Bilen min gikk riktignok.....
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

aurba

Hei!

Jeg ser Eirik fåreslår problemer med batteripolsko, det er også det første jeg tenkte på da jeg har hatt liknende problem på en Citroën XM.

Problemet var irr mellom batteripolsko og kabel, dette var ikke synlig, så enten kan du prøve å bytte batteripolsko eller måle spenningen på kabelen like ved batteripolsko når problemet oppstår på nytt. Det kan like gjerne være på positiv som negativ polsko. Slik jeg forstår det så er det bare radioen som er koblet direkte til batteripolskoen på positiv og negativ side.

En annen mulighet er at jordforbindelsen til karosseriet er dårlig.

Lykke til!

MVH.
Mårten


Geir

Tusen takk for alle forslag og god respons!

Brumle og hans eier er glade og fornøyde igjen etter at det hele løste seg selv: En dag ble feilen permanent og da var den rimlig grei å lokalisere. Det var et brudd i overgangen mellom + kabel og startmotoren slik at når motoren gikk på lavt turtall med større bevegelser slo feilen ut. Enkelt bytte av kabel løste problemet, og siden har vi ikke hatt noen problem.

I takknemlighet,

                        --- Geir (og Brumle)