"Låst" tenningslås

Startet av nutte, søndag 12 feb 2017 @ 11:29:22

« forrige - neste »

nutte

Hei. Var ute å kjørt igår, alt fungerte bra, bilen er EU-godkjent ut februar 2019. Når jeg skal sette bilen inn i garasjen igår kveld, klarer jeg ikke å vri nøkkelen rundt, dette samme gjelder idag. Noen gode tips fra noen mer motorkyndige enn meg om hva dette kan skyldes og hva jeg bør gjøre. Aldri hatt et slikt problem men tenningslåsen før. Må hele tenningslåsen skiftes ut?

eilert


Og det hjelper ikke vri/vrikke på rattet mens du vrir om nøkkelen? (rattlåsen?)
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

nutte

Har prøvd å vri og vrikke på rattet mens jeg har vridd om nøkkelen uten at dette har hatt noen som helst effekt.

EirikJ

#3
Låsen er slitt og må byttes. Ny er å få kjøpte, og som nesten alt annet til 2CV, er det ikke spesielt kostbart.

Har du en annen nøkkel som er mindre slitt? Prøv evnt å lirke litt med den. Kanskje spraye litt olje i låsen og lirke litt med nøkkelen.
Skulle du få den til, må låsen byttes uansett, ellers vil det skje igjen.

Hvordan er det å kjøre 2CV i Haugesund på en februar-dag? Håper det ikke saltes på veiene  ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

citro1cx

#4
hei, jeg er ganske sikker på hva som er galt med låsen din. Har hatt lignende problemer tidligere, noe som skyldes den nederste delen av tenningslåsen, som inneholder kontaktboksen. Denne er svært enkel å bytte, og holdes på plass av en liten metall klemme.

Jeg viile tatt ut denne, sprayet med crc, og prøvd den på nytt. kan tas av uten å demontere selve tenningslåsen. Eventuelt kjøpt en ny. koster mye mindre enn en komplett lås: https://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Zuendschloesser/ANR14137/

om dette ikke fungerer, kan du ta ut tenningslåsen, og rens den. Det et spesielt viktig at stemplet på rattlåsen funger smooth. denne kan smøres med låsolje til den går lett ut og inn. Denne skal sprette ut når nøkkelen fjernes fra låsen.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

nutte

Takk for gode tips.
Er ikke noen bilmekaniker, men en kjenning av meg har jobbet hele livet på Citroen og kan 2CV, han hadde faktisk den siste 2CV'en som ble solgt i Norge før fabrikken ble lagt ned i Frankrike. Skal få tatt ut kontaktboksen, spraye denne og prøve på nytt,eventuelt kjøpe ny kontaktboks, alternativt rense tenningslåsen.
Forøvrig går det veldig fint å kjøre 2CV om vinteren i Haugesund, lite salt i gatene denne vinteren og solfylt vintervær. Trives med 2CV som helårsbil!!

duetto

#6
Hei. Kjører selv litt 2CV på vinterstid i haugesund. Har piggdekk til og med selv om jeg ikke har hatt bruk for det i år. Er det du som kjører den grønne?


nutte

Ja og du kjører en rød og hvit Dolly?

duetto

Det stemmer. :) Dersom du ikke får til tenningslåsen så får du si ifra :-)