Prisdiskusjonen - nok engang -

Startet av Jurgh, onsdag 15 apr 2009 @ 12:11:12

« forrige - neste »

Otto

#45
Jeg tror det er (som en viss partisekretær sa det, litt omskrevet):

Markedet, markedet, markedet - som bestemmer prisen. Enten vi liker det eller ikke. Er det ikke et marked/kjøpere så er det ikke priser.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

man from paradis

Helt enig med deg Olav, sure hårsåre grinebitere er mer underholdning enn irritasjon.  ;D ;D Det blir mer enn en god latter særlig når emnet er pris ;D ;D
Hilsen Bjørn
2cv Special 1982
2cv Dolly 1983
Kia Ceed 2010
Fiat Elnagh campingbil 2007

citro1cx

Sitat fra: man from paradis på fredag 17 apr 2009 @ 16:24:29
Helt enig med deg Olav, sure hårsåre grinebitere er mer underholdning enn irritasjon.  ;D ;D Det blir mer enn en god latter særlig når emnet er pris ;D ;D

Jeg skjønner egentlig ikke hensikten med slike negative personbeskrivelser og håning av personer dere ikke en gang har møtt eller snakket med, er det en form for humor jeg ikke har fortsått her? Når dette er sagt føler jeg meg egentlig ikke truffet (selv om jeg er med i diskusjonen), dette fordi vi ikke kjenner hverandre. Tror nok det ikke det så alvorlig ment fra dere heller, men det er verdt å huske på at det som blir skrevet på forumet blir kun oppfattet som ord og setninger. Tonefall, ansiktsutrykk, former for humor osv kommer ikke fram her. Det hjelper egentlig lite med smilefjes.

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Jurgh

Diskusjonen ble startet fra min side, ikke får å komme med negative personbeskrivelser og hån; verken av folk jeg har eller ikke har møtt.

Diskusjonen for min del dreide seg om at hver eneste gang det legges ut en annonse med høyere pris enn det folk og fe her på forumet liker er det stort sett *alltid* noen som slakter 2cv-annonsen få timer etter den legges ut, ofte uten å vite noe mer om bilene tilsalgs enn gjerne en kort telefonsamtale og/eller bilder fra salgsannonsen.  Det dreier seg altså ofte ikke om annet enn ren synsing, og dette presenteres som "den eneste sannheten".

Det kan faktisk hende at de bilene som legges ut, sågar også jwh's Dolly; som ble sammenliknet i eksempelet, er bedre i virkeligheten enn slik de tar seg ut på bilder.  Dette er informasjon selger/eier sitter med, og ofte ikke de som kommenterer salgsobjektene høyt og lavt på forumet.

Jeg synes vi skal forsøke å være mer kritiske til vår egen forutintatte oppfatning av både pris og tilstand og la konkret prisdiskusjon på enkeltbiler bli foretatt av de som faktisk har sett objektene. 

Generelle retningslinjer, eller "pris-regler" er det selvsagt opp til den enkelte å gjøre seg opp en oppfatning om; men husk nå for all del at det ikke finnes noen regler uten unntak.

Jeg ønsker alle en hyggelig vår, enten det er i en dyr eller billig bil.

Olav

Sitat fra: Roger H på fredag 17 apr 2009 @ 18:37:44
Jeg skjønner egentlig ikke hensikten med slike negative personbeskrivelser og håning av personer dere ikke en gang har møtt eller snakket med, er det en form for humor jeg ikke har fortsått her? Når dette er sagt føler jeg meg egentlig ikke truffet (selv om jeg er med i diskusjonen), dette fordi vi ikke kjenner hverandre. Tror nok det ikke det så alvorlig ment fra dere heller, men det er verdt å huske på at det som blir skrevet på forumet blir kun oppfattet som ord og setninger. Tonefall, ansiktsutrykk, former for humor osv kommer ikke fram her. Det hjelper egentlig lite med smilefjes.

Bare lyst til å skyte inn at min uttalelse var svært generell burde ikke kunne anses som en personbeskrivelse, oppfattes den slik beklager jeg det.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Poirot

Sitat fra: Roger H på fredag 17 apr 2009 @ 18:37:44
Sitat fra: man from paradis på fredag 17 apr 2009 @ 16:24:29
Helt enig med deg Olav, sure hårsåre grinebitere er mer underholdning enn irritasjon.  ;D ;D Det blir mer enn en god latter særlig når emnet er pris ;D ;D

Jeg skjønner egentlig ikke hensikten med slike negative personbeskrivelser og håning av personer dere ikke en gang har møtt eller snakket med, er det en form for humor jeg ikke har fortsått her? Når dette er sagt føler jeg meg egentlig ikke truffet (selv om jeg er med i diskusjonen), dette fordi vi ikke kjenner hverandre. Tror nok det ikke det så alvorlig ment fra dere heller, men det er verdt å huske på at det som blir skrevet på forumet blir kun oppfattet som ord og setninger. Tonefall, ansiktsutrykk, former for humor osv kommer ikke fram her. Det hjelper egentlig lite med smilefjes.



HELT enig, Roger!  Og siden jeg kan si jeg faktisk kjenner samtlige av "grinebiterne" i debatten, vil jeg BÅDE få understreke at DE nok ikke tar alle kommentarer like alvorlig som tilfeldige lesere OG samtidig rette en aldri så liten henstilling til "oss alle" om å tenke èn gang til før vi trykker på "Post"-knappen!
Selv slenger jeg nok med både leppa og pennen (og tastaturet...) både i tide og utide, men HÅPER at folk kjenner meg såpass at de veit det ikke er direkte vondt ment. (Og på tilgivelse der jeg tidvis sikkert "tråkker over"...)
Men understreker at jeg faktisk er mer bekymra for disse "tilfeldige leserne" enn oss aktive kverulanter.  Deler av debattene her virker ikke umiddelbart som noen GOD reklame for 2CV-miljøet...
Bedre med 2CV enn bare èn!

Jurgh

Sitat fra: Poirot på fredag 17 apr 2009 @ 21:33:46
Deler av debattene her virker ikke umiddelbart som noen GOD reklame for 2CV-miljøet...

For å dra en veeldig morsom en her på slutten: Tror denne dårlige reklamen er med i beregningen.  Det vil jo føre til at færre etterspør 2cv'er, og dermed vil vi faktisk oppleve lavere priser!


J

brochmann

Hei Forum og Pål.

Du har min fulle støtte i din tidligere handling ved å redde 17 2cv'er fra spikerfabrikken. Tro ikke annet! Hva kjøretøyene er solgt for er ikke min sak, men jeg håper du fikk betaling i annet enn f.eks bananer, som har kort holdbarhetstid, men som kunne muligens virke avkjølende for debattanter på Forum  ;), slik vi har opplevd denne i "moderne" tid.
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

man from paradis

Hei mente ikke å såre noen i min forrige kommentar, og som startsveiv fra oppi gokk er jeg vel litt for flåsete i kjeften.
Olav svarte på innlegget før og jeg trodde han mente man ikke skal irritere seg, men ta aktiiteten på forumet som positiv adspredelese og kos. Hvis jeg har misforstått og mot formodning såret noen, var dette ikke hensikten og jeg beklager så mye.
Jeg leser alle innlegg med stor interesse og synes det er flott at forumet er aktivt med nye innlegg hver gang jeg logger på ( også de som omhandler pris). For meg er pris ikke lenger viktig fordi jeg har de to eksmplar som er langt fra kjørbare. Skal ikke kjøpe noen fler men har avtalt lakkering i juni for et av prosjektene. Har rekonstruksert ramme delvis med deler fra Torben og noe selvlaget. Huset har fått endel nytt på de vanlige plassene. Gleder meg til det  ;D 
Hilsen Bjørn
2cv Special 1982
2cv Dolly 1983
Kia Ceed 2010
Fiat Elnagh campingbil 2007

Uno

#54
Sitat2CV markedet har aldri vært dominert av få tilbydere og mange etterspørrere. Denne påstanden bør du kunne dokumentere
F.eks perioden når Englandsbilene var hot, og fremover hvis ikke Uno blir borte i tåka...

Hei, vil bare berolige dere med at vi ikke er borte i tåka enda...Bilgledebutikken har konsentrert seg om å få klartgjort 7 Alfa GTV/Spidere for salg mens dere diskuterer 2cv-priser.  Vi holder fortsatt på med restauringen av de 2cv-ene  vi har kjøpt inn (Vi har valgt å gå over motorene først, inklusive Lomaxen som ble startet opp like før Påske). Vi har imidlertid redusert tempoet samtidig som vi ser at det er urealistisk å foreta karrosseri- og lakkeringsarbeidene i Norge (vi gjør det dog for to av bilene likevel). Når det gjelder priser og markedsutsikter, er usikkerheten svært stor for tiden. Men kan du gjøre et kupp, blir bilen solgt på dagen, jfr 2cv-en til 49.900  og en Alfa spider 1996 til 49.999 som denne uken (uken etter påske 09) ble solgt på dagen. Begge bilene lå vel ca 25.000 - 50.000 (jeg kjenner bilene bare fra finnannonsene)  under en "normal" markedspris (biler som selges på dagen gjør ofte det) og ville med de prisene ha vært interessante for oss som forhandler hadde vi hatt plass til flere biler.

Det er ikke så vanskelig å selge biler med 25-50% avslag. Men det gir ikke grunnlag for noen varig virksomhet.

André

Jeg tror prisene på fine biler er på vei oppover...det er jo nesten ingen fine biler til salgs..og de få fine som blir lagt ut forsvinner raskt.....
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Olav

Hei Forum,

Jeg har absolutt ikke noe ønske om å dra i gang denne diskusjonen igjen, men ønsker bare å stille et spørsmål.

Har egentlig vært litt i markedet for en litt sliten delebil denne forsommeren og har derfor fulgt litt med på bilene på finn.no. Det har ikke blitt noen bil på meg fordi jeg ærlig talt synes prisene på det som har vært tilgjenegelig er temmelig stive.

Ikke bare på en potensiell delebil som jeg ser etter, men også bruks- og stasbiler virker dyrere på meg i år. Er det flere som har registrert dette, eller er det bare jeg som ikke vet nok?

Det siste er noe jeg treffer på i andre sammenhenger, så hvorfor ikke her?
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Jan Ove Rønning

Du er nok ikke den eneste som har lagt merke til at prisene er noe høyere nå enn før. Jeg har ikke vært fullt så aktiv på å følge med på finn.no i år, men de gangene jeg har vært innom så har det vært lite med "delebiler" å se annonsert. Det som selges er enten i meget god stand, grei bruksstand eller veldig arbeidskrevende.

Da jeg kjøpte husker jeg at det var flere biler som var annonsert i prisklassen 5.000 - 15.000 kroner. Kanskje tidene har blitt sånn at folk har såpass mye å rutte med at de slipper å selge farfars gamle bil som står på låven???
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza