Tips for 2009

Startet av øeikelia, fredag 25 jul 2008 @ 23:53:58

« forrige - neste »

øeikelia

Måtte ikke dette være noe for sesongen 2009? Se www.trekkferje.net

EirikJ

Vel.......etter å ha oppholdt meg på vestlandet i mange måneder nå, så kan jeg si at FERGER ER DET VÆRSTE JEG VET >:(
Perkele om jeg skjønner hvordan folk på vestlandet holder ut dette med ferger hele tiden. Dyrt, tregt og kø. Når det gjelder bil, er det vel det de tre værste tingene man kan tenke seg, samlet i en ting. Som et kinderegg fra helvette. Nei, biler har ikke noe på vannet å gjøre!!!  ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

Morten

Dette så sjarmerende ut! (Du har jammen mange jern i ilden!)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

EirikJ

Jepp. Sikkert morro! Beklager mitt forrige innlegg, det måtte bare ut :-[
Citroënnlig hilsen Eirik

Morten

Sitat fra: EirikJ på lørdag 26 jul 2008 @ 00:10:54
Jepp. Sikkert morro! Beklager mitt forrige innlegg, det måtte bare ut :-[

Hehe, med svigerfamilie på vestlandet synes Oslogutten det er kuriøst med både fergekø og billettører med fremmede dialekter. Jeg kan dog forestille meg at det ikke er like eksotisk når det blir en nødvendighet i hverdagen.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

brochmann

Hei Forum.
Som tidligere bussjåfør (Turbuss, ikke Antabus), ser jeg fravær av glede for hver strekning som legges i tunnell. Det var alltid spektakullært å måtte rygge i svinger (særlig på Vestlandet) for å komme rundt svingen ( gjestene i baksetet "hang" da utover avgrunnenn som kunne vær høy). Med en gammal buss (med dårlig servo) var dette en utfordring.
Inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

øeikelia

...først litt geografi....Søgne ligger IKKE på vestlandet. Selv om veistandarden og kommunikasjon på sørlandet kan være så som så, så har vi ikke slike ferger i daglig drift lenger......ikke siden 1923!

eilert

Under http://www.trekkferje.net/bildegalleri.htm ser det ut til at det i hvert fall var en meget fin E-6905 registrert 60-talls modell som var på plass i år.

Og veier på vestlandet er kun sjarmerende for 2CV kjøring eller annen tur aktivitet og hyge, og da er jo også en fergetur en opplevelse. Også i tillegg om man har rette kjøretøyet, les: min erfaring fra BX, Xantia og C5, så er også vestlandsveier en fryd å ta seg frem på selv som transportetapper. Men av tidligere yrekeserfaring med bl.a. semi og fireakslete biler på de nevnte veier så er det ikke mye gøy og henge "utenfor" stupene, passere kollegger med hjerte i halsen eller måtte rygge på glatten.

Men som tips for neste sommer; ta gjerne turen innom vestlandets fantastiske veier og ferger, om så det er på vei til eller fra f.eks. sørlandet og Trekkferjefestivalen...

-E;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Otto

For yrkessjåfører og andre kan NOEN av veiene og NOEN av ferjene være problematiske, fordyrende, tidkrevende og irriterende.

Men for fritidsreiser og spesielt for "avstressa" 2CV-folk kan jeg anbefale f.eks.  Atlanterhavsveien mellom Kr.sund og Molde, Ørneveien til Geiranger, ferjeturene fra Hellesylt til Geiranger eller den mindre kjente ferjeturen innover Hjørundfjorden.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

øeikelia

...dette ble mye snakk om vestlandet og ferjer osv. Er det noen som har synspunkt om et eller annet treff i forbindelse med festivalen? Alt ligger jo til rette med egen camping, og alt er linet opp, det er bare å delta! Og det skader vel ikke å se på andre vakre kjøretøy enn 2 CV? Eller er det for langt ut i "periferien"?

PerI

#10
Sitat fra: øeikelia på lørdag 26 jul 2008 @ 15:25:09
...dette ble mye snakk om vestlandet og ferjer osv. Er det noen som har synspunkt om et eller annet treff i forbindelse med festivalen? Alt ligger jo til rette med egen camping, og alt er linet opp, det er bare å delta! Og det skader vel ikke å se på andre vakre kjøretøy enn 2 CV? Eller er det for langt ut i "periferien"?

Godt du sporer inn på det som var det opprinnelige tema - om trekkfergefestivalen kunne være en fin utflukt for 2cv-kjøring. Jeg kjenner ikke trekkfergefestivalen spesielt godt, jeg kjørte gjennom Søgne en gang det var festival og så en del lekre gamle biler men det er vel det. Var ikke nede til selve ferga.

Hvis det hadde blitt arrangert et 2cv-treff samme helg, og at man kjører i flokk og følge til trekkfergefestivalen så kan det nok bli en høydare. Men når er trekkfergefestivalen 2009, og kolliderer det med verdenstreffet, og er det noen på Sørlandet som kunne tenke seg å arrangere 2cv-treff igjen? Det er vel de store spørsmålene.. Finner ikke datoen for neste års trekkfergefestival noe sted?

Hvis du mente at vi skulle delta på trekkfergefestivalen uten å arrangere noe eget så tviler jeg det kommer så mange i 2cv fra Østlandet. Det er vel et for lokalt Søgne-orientert treff til at det trekker så mange utenfra? Eller har radiusen blitt utvidet de senere år?

Det er mange forskjellige treff i LMK-klubbers regi på Østlandet også, så det er ikke vanskelig å finne noe å reise til hvis man vil det :)

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Morten

Hei Øyvind. Det var ikke egentlig meningen å bidra til en avsporing ift ditt opprinnelige spørsmål. Det ser ut som et flott arrangement, og programmet for 2009 er for de fleste ikke spikret ennå. Mange har nok blinket seg ut enkelte arrangementer, som pinsetreff, geilotreff og ikke minst verdenstreffet. Tidspunktet for trekkfergefestivalen vil nok ha betydning for hvordan det passer med øvrige planer. Er det bestemt for 2009?
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

øeikelia

Hei, og takk for sist! Nei, tidspunktet for festivalen er nok ikke bestemt ennå. Dette er en nystartet klubb, men jeg syntes det var et ypperlig arrangement! Jeg så for meg en haug med 2 CV`er på den flotte plassen! Men det blir nok litt perifert for de fleste, kanskje noe for oss få i de sørligste fylker?
Ha en fin dag, og fortsatt god sommer!

Morten

Det har jo vært snakk om et nytt 2cv-treff på sørlandet, men det var kanskje ikke før i 2010? Kanskje det går an å ha trekkferja i bakhodet til en slik anledning?
Hører gjerne fra deg når datoen for 2009-arrangmentet er bestemt, det er jo aldri galt med en sørlandstur hvis tidspunktet passer. :)

Fortsatt god sommer til dere også!
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Max Wiggo

Moro med gamle ting. Sist jeg så denne trekkferja lå den vel i Navarsund i Snik... (og da var nok ikke jeg gamle karen, gitt)
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules