"Rai(d). rai(d) Sørlandet 2008.

Startet av brochmann, tirsdag 22 jul 2008 @ 20:57:38

« forrige - neste »

brochmann

Hei Forum  8)

Spot har vært på tur,  ;D ;D ;D, går som ei klokke med byttemotor.

Vi starta på Bekkestua hvor Spot "bor" og kjørte til Kragerø, bilde 1 fra Lilletorvet. Oldefaren min hadde tobakkssjappe på Lilletorvet.

Så tok vi ferja fra Krageø til Stabbestad og kjørte videre til Øisang hvopr vi fant norges eneste? treferje for biler. Vi måtte rygge ombord, bilde 2. Det var "svart" av folk som skulle til Risør (Villvinfestival). Vi vakte berettiget oppsikt med reglementert uniform (sort shorts, hvit- og oransjestripet trøye, sandaler).

Deretter bar det avgårde til Tvedestrand, vi bodde på brygga, kjøpte bøker og tegneserier, bilde 3.

I Grimstad var Ibsen forlengst bortreist, men vi fant overnatting på torvet, bilde 4.

Vi så INGEN andre 2cv'er på vår nesten ukelange ferd. Men, - andre må ha sett oss. ;)

Fortsatt god sommer!  ;D

inge b
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Ingeborg

Høres ut som om dere hadde en fin tur :) Men husk å la mamma skifte t-skjorte innimellom, da :P
student og borteboer med 2cv6 Dolly 1986 r/h, overtatt v06

citro1cx

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

brochmann

Hei Forum og Ingeborg  :);D ;D ;D (det var jenta til pappa, det. Ja Forum, pass dere nå!! ;)

Flott med nye  ;) fjes på Forum, det er alltid hyggelig å ønske nye velkommen. Du blir vel et slikt "Forumtroll" som far din, tenker jeg, så full av fordommer som jeg til daglig er.

Mamma'n din får lov å skifte skjorte så ofte hun ønsker. NB! Skjorta brukes KUN under forflytning i reglemenert kjøretøy. Så snart vi er ute av bilen, så er det skifte til "sivilt" tøy.

Inge'n medlidenhet med Forum, nei.
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Otto

#4
Hei Inge,

flott med barn som kjører 2CV! :) og som er aktive på forum! :)

Minstemann på 13 lurte på om han skulle øvelsekjøre med 2CV eller C5. :) Ble litt svett når Spcialen står der med rust og rask og stemplene hengende ut av blokka. Det er minst 3 år til og kanskje er CV-en klar da.

Dansk 2CV senter har stempel/sylinder-sett til 800 dkr. Pakningsett til ca 140 dkr. Liten tvil om at jeg bytter til nytt.

Dansk moms skal ikke betales på varer som sendes med f.eks. post. Noen som har erfaring med dette?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Morten

Du skal ikke behøve å betale dansk mva, fordi du betaler norsk mva. Selger må da gjøre det som kreves i danmark for å registrere salget som eksport.
Den tungvindte måten er at du i etterkant får refundert dansk mva, men dette er jo ikke like enkelt for deg.

Når jeg handler fra franzose i tyskland pleier jeg å skrive "please deduct vat for export out of the eec" e.l. i merknadsfeltet for bestilling, og slipper da å betale tysk mva.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Otto

Nei, jeg skal ikke betale dansk moms på varer som sendes ut av Danmark med f.eks. post. Hvis jeg henter sjøl så får jeg tilbake moms på grensa. (sjekket med Skatteetaten)

Prisene til Dansk 2CV Senter oppgis uten mva. Har snakket med Torben Quist om dette et par ganger, og han mener at jeg skal betale dansk moms??. Det er han som er selger så... :(
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Morten

Her står litt tekst om regler for dansk moms:

http://borger.dk/forside/arbejde-og-erhverv/start-af-egen-virksomhed/handel-med-udlandet/info

Som det framgår av dette skal ikke dansk moms innkreves ved salg til land utenfor EU. Det kan være han ikke er klar over at Norge er utenfor EU?
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Otto

Tror nok han vet det. Men det blir mer papir/skjema-arbeid med slike salg og han må kanskje ha en spesiell tillatelse. Hvis flere kjøper fra Dansk 2CV Center så kanskje det blir en ordning?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Sitat fra: Morten P Ruud på fredag 25 jul 2008 @ 14:03:52
Du skal ikke behøve å betale dansk mva, fordi du betaler norsk mva.
Vel, ikke i alle tillfeller. Når du får det sendt med post da slipper du mva.der du kjøper det, fordi butikken kan vise til en adresse i utlandet utenfor EU.(Norge)

Hvis du derimot henter selv, kan du ta det inn over grensen uten å fortolle det, hvis det koster under 3000,- (6000,- hvis du overnatter)
Da skal man betrale momsen der man handler.

Velger man å fortolle varene man selv henter inn i Norge, må man betale mva.der man handler, og etter fortolling inn til Norge, må man kreve tilbake mva.fra butikken i utlandet og legge ved tollpapirer for importen til Norge.

Kunne man handlet momsfritt i utlandet bare fordi man var norsk, kunne man jo bare latt være å fortolle på vei inn til Norge, og man hadde handlet uten å betale mva. noen steder ;D
Men det har de lederne sikret seg mot.
Citroënnlig hilsen Eirik

EirikJ

SitatNår jeg handler fra franzose i tyskland pleier jeg å skrive "please deduct vat for export out of the eec" e.l. i merknadsfeltet for bestilling, og slipper da å betale tysk mva.

I det siste har det kommet en tekst på siden til Franzose, der de opplyser om at salg til land utenfor EU(Norge) automatisk ikke betaler tysk mva. Man trenger mao.ikke opplyse om det, men det skader sikkert ikke.
Citroënnlig hilsen Eirik

Morten

Sitat fra: EirikJ på fredag 25 jul 2008 @ 17:56:10
SitatNår jeg handler fra franzose i tyskland pleier jeg å skrive "please deduct vat for export out of the eec" e.l. i merknadsfeltet for bestilling, og slipper da å betale tysk mva.

I det siste har det kommet en tekst på siden til Franzose, der de opplyser om at salg til land utenfor EU(Norge) automatisk ikke betaler tysk mva. Man trenger mao.ikke opplyse om det, men det skader sikkert ikke.

Ja, det er en stund siden sist jeg bestilte fra Franzose nå. Kjenner det begynner å bli på tide igjen ;)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Otto

Reglene er OK, men foreløpig i alle fall vil Dansk 2CV Center ha moms på varer som sendes med posten. På varer for en 1000-lapp betyr ikke dette allverden, men det hadde vært greit å slippe.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Merkelig! Du får si at da blir det Franzose i stedet. Personlig hadde jeg tenkt å gå over til Dansk 2CV-senter etter en litt kjedelig sak med Franzose, men Franzose ordent opp til slutt, og hvis 2CV-sentert i Danmark ikke vil "momse korrekt", ja så kan man jo ikke handle der....
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

#14
Det kan selvsagt være at vi misforstår hverandre. Og det kan være at det er nytt å sende varer til Norge (utenfor EU).

Stempelsettet kjøper jeg uansett  av Torben, 800 dkr + evt dansk og norsk moms + frakt blir tot 1500-1600 Nkr (dansk moms = ca 250 Nkr). (Franzose 159 euro + norsk moms og frakt ca 1800-1900 Nkr)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil