Amelie på Europatur

Startet av GeirW, søndag 28 jun 2009 @ 18:57:37

« forrige - neste »

GeirW

Kort stemningsrapport, mobilt nettverk koster litt.
Amelie har gått som en klokke til København, og har fått mye tur, smil og vink underveis.
Dagens højdare: Svinesundbommen koster 100 kr. Kjørte på manuelt og den unge herren så på meg og kommenterte tørt, som om det var lovfestet eller noe: "2CV passerer gratis"
Artig. :-)

Jurgh

#1
100 kroner for å passere Svinesund??  Håper ikke at du har feriepakket bilen til totalvekt over 3,5 tonn ??

Prisene for personbil er 20,- og for lastebil (over 3,500 kg) kr. 100,-

Trodde ikke de hadde anledning til å trykke for grønt uten at det ble skrevet kvittering for betalt beløp?

GeirW

Mener å huske det sto hundre, og om jeg så feil hadde jeg iallefall hundrelappen klar. Ser aspektet med anledning, men han grønnet meg gjennom resolutt og gratis. Vi har forlatt København og la ut i friske kliv nedover Tyskland etter ferge Rødby - Puttgarden. Stoppet for å fylle bensin, og Amelie ville simpelthen ikke i gang igjen. Nærmest dødt batteri. Min datter på 14 mener det skyldes at jobben ikke er utfordrende nok, da vi nå er kun to i bilen etter at søstern og typen mønstret av i København. Selv tror jeg mer på gående dynamo. Takket alle 2CV makter for at jeg tegnet NAF medlemskap før avreise, og NAF ordnet ryddig redningsbil som fraktet Amelie til et Citroen verksted i Gremersdorf. Verkstedet var stengt da jeg kom, så får ikke snakket med herrene før i morgen tidlig. Tatt inn på hotell tvers over gaten, er optimistisk og tenker dynamo raskt bør la seg skaffe her i Franzoseland. :-)

Poirot

Sitat fra: GeirW på tirsdag 30 jun 2009 @ 20:56:55
Mener å huske det sto hundre, og om jeg så feil hadde jeg iallefall hundrelappen klar. Ser aspektet med anledning, men han grønnet meg gjennom resolutt og gratis. Vi har forlatt København og la ut i friske kliv nedover Tyskland etter ferge Rødby - Puttgarden. Stoppet for å fylle bensin, og Amelie ville simpelthen ikke i gang igjen. Nærmest dødt batteri. Min datter på 14 mener det skyldes at jobben ikke er utfordrende nok, da vi nå er kun to i bilen etter at søstern og typen mønstret av i København. Selv tror jeg mer på gående dynamo. Takket alle 2CV makter for at jeg tegnet NAF medlemskap før avreise, og NAF ordnet ryddig redningsbil som fraktet Amelie til et Citroen verksted i Gremersdorf. Verkstedet var stengt da jeg kom, så får ikke snakket med herrene før i morgen tidlig. Tatt inn på hotell tvers over gaten, er optimistisk og tenker dynamo raskt bør la seg skaffe her i Franzoseland. :-)

Lykke til i Gremersdorf!  Regner med at verkstedet finner feilen, men sjekk spenningsregulatoren før du ev. blir forelagt en FEIT regning for komplett, ny dynamo!
Og god tur videre!
Bedre med 2CV enn bare èn!

Otto

#4
Kanskje så enkelt som slakk dynamoreim??

Håper det ikke dukker opp flere overraskelser. Lurt å hatt med litt reservdeler, og testet f.eks. lading.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Morten

Hvis batteriet er gammelt kan det plutselig ta kvelden helt uten videre. Opplevde dette på grensetreffet i Hirtshals i fjor. Tomt batteri lørdag morgen, prikkfri lading når motoren gikk, men tomt umiddelbart etterpå.

Uansett: Enkel mekanikk, det er ikke så mange ting som kan være årsak. Lykke til, og god tur videre!
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

GeirW

Dynamo, regulator og batteri sjekket. Dynamo kommer rundt kl 15, og er på bilen noen minutter senere. Er glad vi kommer videre i dag, og velger fokusere positivt - nå er det uansett en slitedel mindre på listen over potensielle syndere i nærmeste fremtid. ;D

GeirW

Vi har nådd Nederland. :-)
Citroenfolkene var hyggelige og dyktige, slet litt med lading også etter dynamobytte, og mekaniker lokaliserte en feil på anlegget og fikset dette. Hele moroa kom på 253 euro, og synes ikke det er ille. Ligget u 100 på autobahn og Amelie ser ut til å trives med det. Tomgangen er plagsomt lav i kø og by, og ser ikke ut til å redpondere når jeg skrur på skruen. Skal den inn eller ut for å økes?

Bremsepedalen tar først mye lenger inn, skal sjekke nivå og evt etterfylle med bremseveske i morgen før etappen til Paris.
Ønsker forumet en ypperlig natt. :-) 

Morten

#8
Sitat fra: GeirW på onsdag 01 jul 2009 @ 23:12:46
Bremsepedalen tar først mye lenger inn, skal sjekke nivå og evt etterfylle med bremseveske i morgen før etappen til Paris.
Regner med at du er obs på det, men dersom innholdet i bremsevæsketanken din er grønt må du ikke etterfylle med bremsevæske! Kun LHM-olje på disse anleggene (alle A-modeller med skivebremser).
Generelt skal man vel ikke kjøre med lekkasje i bremsekretsene..

Hvis pedalen er lav på første pumping, men ok på neste tråkk er det sannsynlig at bakbremsene bør justeres litt.

EDIT: BTW, vi gleder oss til å se bilde av Amelie på Montmartre. Paris er flott, kos dere! :)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Poirot

Sitat fra: Morten på onsdag 01 jul 2009 @ 23:22:28


EDIT: BTW, vi gleder oss til å se bilde av Amelie på Montmartre. Paris er flott, kos dere! :)

"Den fabelaktige Amalie fra Montmartre"...
Noen som husker henne?  Filmen kan uansett anbefales  ;D
Bedre med 2CV enn bare èn!

Jurgh

#10
Sitat fra: GeirW på onsdag 01 jul 2009 @ 23:12:46
Tomgangen er plagsomt lav i kø og by, og ser ikke ut til å redpondere når jeg skrur på skruen. Skal den inn eller ut for å økes?

Skruen skal inn for å øke turtallet.  Gjør dette gjerne mens bilen går på tomgang for å få den riktig.

EDIT: Vi snakker altså om skruen merket med rødt på vedlagte bilde.  (fant ikke noe bedre bilde på google akkurat nå).  Bare sånn at ikke du står og skrur på CO-skruen.. :)


J

citro1cx

#11
Sitat fra: Jurgh på torsdag 02 jul 2009 @ 12:53:10
EDIT: Vi snakker altså om skruen merket med rødt på vedlagte bilde.  (fant ikke noe bedre bilde på google akkurat nå).  Bare sånn at ikke du står og skrur på CO-skruen.. :)

Bildet er bra det, særlig med CX serie 1 som bakgrunn ;D

Appr. justering av tomgang. Kan være lurt å sjekke andre ting hvis bilen ikke går på tomgang selv etter tomgangsjustering. Feks er luftfilteret renset? er pluggene i god stand? Er tenninga riktig justert?
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Thomas

GeirW.
Flotte reisebrev, artig å følge med.....
God tur videre ;D
mvh
Thomas
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

brochmann

Hei Forum og Geir.
Det er moro at dere drar avgårde og lar oss få del i turen. Ja takk, mer, mer...
Pytt, pytt. Noen nødreparasjoner må vi tåle. På vei fra Røros til Oslo, mens jeg var i Engerdal, "falt" gasspedalen ut. Ingen respons. stoppeskiven på akselratorstaget hadde forsvunnet. Staget forlot forgasseren med et lett sukk, ... og der stod jeg, akkurat som ifjor på vei til Danmark. Hva gjør jeg? Jeg har inge'n ståltråd/ ledningsbit i bilen (rengjør kjerra av og til  ;)), men jeg har "våtservietter" i uttrekksvariant. Jeg tar to slike, setter staget på plass, lager løkke om armen på forgasseren og staget, og vips ... -er jeg hjemme. Ja, jeg hadde en tilsvarende skive på "lur" hjemme. (Du trodde vel ikke noe annet?)

Geir, fortsatt god tur.
mvh inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

EirikJ

Hva?! På tur uten patentband og ståltråd?? Er det værste jeg har hørt...... ;)


Geir, stå på med reisebrev! Alle som har sett Fraglene vet hvor morro sånt er.
Citroënnlig hilsen Eirik