Sykkel på tur?

Startet av Ingeborg, mandag 13 apr 2009 @ 14:11:58

« forrige - neste »

Ingeborg

Hei alle sammen!

Til sommeren har jeg et storslagent 2CV-prosjekt foran meg. Jeg skal ikke til det store ytland, men det blir litt kjøing allikevel. I tillegg til at jeg skal ta med alt jeg trenger til speiderleir på vestlandet, sykkeltur (inkludert sykkel) på vestlandet, speiderleir på Island og hytteferie på sørlandet så må jeg da også ta med denne sykkelen.

Min nydelige Dolly har ikke tilhengerfeste, selv om det er skruehull til det i ramma og jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre. Inge'n hadde tenkt til å kjøpe tilhengerfeste til Dolly og Gassen, men det kan se ut til at disse kommer litt seint. Sykkelen skal nemlig transporteres Trondheim-Åndalsnes ca 1. juli og deretter Åndalsnes-Bergen før den skal brukes på sykkeltur.

Jeg tror det er et gammelt takstativ i garasjen i Bærum, men det må fikses litt på før det kan brukes.

Jeg har tranportert sykkel inni Dolly tidligere og med taket på, men det var vanskelig å unngå kjedeolje på setetrekket.

Er det noen som har noen gode forslag til hvor jeg kan putte sykkelen? Jeg skal ha med meg ganske mye stæsj nedover, så skulle gjerne fått plass til sykkelen utenpå...

Håper på tips :)
student og borteboer med 2cv6 Dolly 1986 r/h, overtatt v06

pilster


Hmmm.. jeg vurderte å skru på noen kroker på bagasje lokket mitt , slike som man får kjøpt til oppheng av ting i garasjen osv. Nå er det ikke alle som syns det blir så pent, men veldig praktisk for transport av sykkel å andre ting. Nå har jeg flere lokk, så det gjør ingenting om jeg lager noen kroker på et av mine da. En annen løsning var å kune kombinere en blomsterkass løsning med sykkel transport løsning.

Min sønn hadde tilogmed planer om å skru på en gammel sykkel holder à den typen man får til tilhengerfeste, kappe av det groveste (kulefeste m.m.) , pusse og lakke resten før han skrur det fast !?

Men, det er oss, det peneste blir vel enten tak grind løsning, eller hengerfeste løsning da ..... :-)
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

EirikJ

#2
Du kan f.eks.kjøpe en løs tilhengerkule...



...og montere denne på støtfangeren bak? Da kanskje du klarer å montere et sykkelstativ?

Kulen kan sette rett i et hull i fangeren, men må nok da støttes på en eller annen måte lenger opp.

Det beste hadde vært å fått noen med sveiseapparat til å lage deg en brakett som skrues fast i støtfangerfestene. Så kan tilhengerkulen skrues fast i braketten. Da blir det bra til å ha sykkelstativ på!
Citroënnlig hilsen Eirik

jwh

#3
Sitat fra: EirikJ på mandag 13 apr 2009 @ 17:57:53
Du kan f.eks.kjøpe en løs tilhengerkule...

...og montere denne på støtfangeren bak? Da kanskje du klarer å montere et sykkelstativ?

Kulen kan sette rett i et hull i fangeren, men må nok da støttes på en eller annen måte lenger opp.


Det er store krefter i sving med en sykkel  montert der bak. Å feste tilhengerkula i blikket på støtfanger, samt å montere et Y-stativ m/sykkel, blir helt sikket for spinkelt. Forsterkninger er mulig,men sikkert like mye jobb som å jage/montere et hengerfeste.

Hvis du er alene i bilen så ville jeg tatt ut baksetet og tatt løs passasjerstolen. Stolen kan du legge bak i bilen. Hvis du tar av forhjulet og setter sykkelkroppen på passasjersiden så burde du være i mål. På et Geilotreff mener jeg også at en 2CV uten baksete hadde en offroadsykkel liggende på gulvet der bak, med demontert forhjul.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

PerI

Hvis du ikke vil ødelegge støtfangeren med et svært hull til hengerfestekule, så kan du gjøre som jeg gjorde for drøye 10 år siden. Jeg tok et standard sykkelstativ for hengerfeste, kappet av den nederste delen som henger på kula, og borret et par hull til skruer, og skrudde det fast i to av skruene som fester støtfangeren til bilen. Byttet antakelig ut skruene med noen som var lengre.

Stativet vil i så fall være litt mer mot en side, men det var ikke noe problem med stabilitet på hverken bil eller sykkel :)

Tror dessverre ikke jeg har noe bilde av det som viser løsningen..



(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Morten

Hvis man først skal tenke på å kappe og skru og forsterke støtfanger vil jeg mene at det er både enklere og tryggere å skaffe et hengerfeste raskere enn opprinnelig planlagt. Det som trengs av bolter har fulgt med de to hengerfestene jeg har kjøpt, og hvis hullene er der de skal være snakker vi om en 10 bolters-jobb, som forresten går adskillig enklere om man får litt hjelp til å holde støtfangeren mens de første boltene festes. :)
For å hekte på et sykkelstativ trenger man jo ikke engang å koble den elektriske kontakten..
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Ingeborg

Hva mener du, Morten?

Jeg skulle helst hatt med meg baksetet hele veien, for å kunne drive litt persontransport også og jeg er litt skeptisk til å lage flere hull i ramma enn det allerede er der... Men om noen faktisk har en god idé om hvordan jeg kan benytte meg av de allerede eksisterende hullene og få meg et sykkelstativ som kan tas av og være stabilt, så må det nok være det ideelle.
student og borteboer med 2cv6 Dolly 1986 r/h, overtatt v06

Otto

Baklys og skilt bør ikke være tildekket av sykkel. Lurt med en ekstra plate med lys og skilt, men da trenger du el-kontakten.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Morten

Enig i at man ikke skal dekke til skiltet og lyset, men hvor mye som dekkes til kommer litt an på sykkelen og stativet, samt hvor skilt og lys er plassert..

Ingeborg: Forstod deg som at det allerede var hull i ramma for montering av hengerfeste. Den typen jeg har montert et par ganger bruker innfestingen for støtfangeren + to bolter opp gjennom høyre rammevang. Når det så kom forslag om å modifisere både sykkelstativ og støtfanger tenker jeg at dersom man først vurderer de alternativene er det faktisk enklere å montere et hengerfeste.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

jwh

Sitat fra: Ingeborg på tirsdag 14 apr 2009 @ 13:12:08
Hva mener du, Morten?

Jeg skulle helst hatt med meg baksetet hele veien, for å kunne drive litt persontransport også og jeg er litt skeptisk til å lage flere hull i ramma enn det allerede er der... Men om noen faktisk har en god idé om hvordan jeg kan benytte meg av de allerede eksisterende hullene og få meg et sykkelstativ som kan tas av og være stabilt, så må det nok være det ideelle.

Jeg har kjørt 6-7 år med sykkel tidvis hengende bak på min 2CV på Y-stativ. Dette opplegget har fungert greit hittil. Jeg har også droppet å montere den elektriske kontakten som Morten nevner.
Ifbm. montering trenger du å bore to hull i høyre rammevang for å få montert den type hengerfeste jeg har. Hullene er ikke vanskelige å bore, men du må prøvemontere hengerfestet først, for å få merket av hvor du skal bore hullene.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

SitatInge'n hadde tenkt til å kjøpe tilhengerfeste til Dolly og Gassen, men det kan se ut til at disse kommer litt seint.

Var de bestilt men kommer for sent, eller er de ikke bestilt fordi de kommer for sent?? Jeg vet om en her i Bergen som har et liggende. Kanskje han selger og sender til deg? Jeg kan høre med han hvis du vil.

Hengerfeste er det beste som de andre sier her, mitt tidligere forslag var bare et forsøk på å tenke ut noe med ting man kunne ordne "på dagen" liksom..... Siden det hastet?
Citroënnlig hilsen Eirik

Ingeborg

Beklager at jeg var litt uspesifik når det gjaldt tid. Men om du kjenner en som har et tilhengerfeste liggende så er jeg interessert og hører gjerne på prisen :)

Takk, for enkelt-for-dem-som-er-litt-ferske-prat, Morten :) Skal nok få det til, ja
student og borteboer med 2cv6 Dolly 1986 r/h, overtatt v06

Olav

#12
Sitat fra: Ingeborg på mandag 13 apr 2009 @ 14:11:58
Inge'n hadde tenkt til å kjøpe tilhengerfeste til Dolly og Gassen, men det kan se ut til at disse kommer litt seint.

Tøysekoppen... Skikkelig dårlig informert du gitt. Inge har et hengerfeste i morgen han... levert pr. ekpress av undertegnede.

Har vært i Århus i forbindelse med jobb og tok bilen med ned. Dro innom Torben Quist og lastet bilen full av deler og slang en galvanisert ramme på taket.
Blant delene i bilen, ligger også et hengerfeste til 2CV til Inge. Så får Dolly og Gassen krangle om hvem som får det.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

eilert

#13
Hei Ingeborg!

Har siden du i fjor nevnte dette med sykkelen på vei nordover tenkt på en tegning jeg kom over for noen år siden - se bilde. Her må da være mulig å lage en løsning - men da trenger du en takbøyle festet langt bak på og som har en feste type som går på gaffelen på sykkelen... Rundt støtfangeren må det kunne holde med en god stropp fra biltema el.l. - men kan være utgangspunkt for en videre idè utvikling...  ;D

Bilde nr. 2 vet jeg ikke om det er verdt å prøve å få tilpasset til 2CV, men alt er gjerne mulig for den kreative... Finne f.eks. brukt på finn.no - som denne til kr. 700,-

Eller gå for det sikre, og monter hengerfestet fra Olav!!

-Erlend;

EDIT: PS! Den varianten til Roger under ser letter ut å få tilpasset!!
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

citro1cx

Har du sjekket ut mulighetene med Thule sine systemer? De er tilpasset alle salgs biler og kan monteres både med og uten tilhengerfester:

her et eksempel som ikke trenger krok for montere, THULE 961XT:
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6