Hovedmeny

2CV På Nye MSN Mann

Startet av Olav, fredag 13 feb 2009 @ 12:37:31

« forrige - neste »

Olav

Fikk en mail fra MSN om at de har åpnet et nytt nettsted for menn. En god start med to artikler om 2CV og DS på fronten.

Ta en titt:

http://mann.no.msn.com/bil-og-motor/artikkel.aspx?cp-documentid=14007389

http://mann.no.msn.com/bil-og-motor/artikkel.aspx?cp-documentid=14054400
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

PerI

Her stod det mye rart om 2cv.

Det var ikke i 1949 ledelsen ba om noen liten og enkel bil, det var på midten av 30-tallet. I 1948 2cv ble presentert for offentligheten.

Sitatnoen blikkplater, et par hagestoler og en ørliten motor
Blikk er vel strengt tatt ikke det samme som stål. Å kalle stolene for hagestoler tar jeg også som en liten fornærmelse. Ja, de kan tas ut for å brukes som hagestol men at de opprinnelig er hagestol er jo bare flåseri.

At det går mot noen relansering tror jeg ikke noe på før Citroen evt kommer opp med noe. Og foreløpig er det vel lite som tyder på det. En ny 2cv vil uansett ikke ha samme appell som den opprinnelige.

SitatNår speedometeret passerer 80 km/t forvandler 2CV seg plutselig til en helvetesmaskin...

Hva er en helvetesmaskin? Det går da fint an å kjøre 2cv i 100 på 4-felts motorvei med lite trafikk. Selvfølgelig med mer støy enn andre biler, men helvetesmaskin??

De har også oppgitt produksjonstallet til å være eksakt 3.872.583. Dette tallet tipper jeg de har funnet på Wikipedia. Og da er ikke AZU/AK tatt med, ei heller andre A-modeller.

Foreløpig ikke imponert over denne artikkelen.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Hagestolene (og ratt og interiør) var inspirert av den MEGET anerkjente arkitekten Le Corbusier, minimalistisk funkis fra 30-tallet. http://en.wikipedia.org/wiki/Le_Corbusier
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#3
Når 2CV blir omtalt og BILDET viser en Sahara så blir jo hele greia ganske heftig - også for de som ikke kjenner 2CV - antar jeg.  Den arme forfatter har greid å skrive at bilen ble lansert samme år som ideen til bilen ble unnfanget   Når det tar mange år fra ide til ferdig produkt i bilbransjen så tenker jeg at det som MEST har sviktet her - er korrekturen.  At bilen bråker fra 80kmt tror jeg ikke fyren har opplevd, for sannheten er vel at 2CVn bråker så fort den er satt i bevegelse, så hvorfor så opphengt i tallet 80 ?? 

Bruk av tall blir enten RIKTIG eller FEIL. Det er lurt å ligge unna bruk av TALL hvis man ikke har særlig peiling på det man skriver om.  Synd at ting skal skjemmes av så enkle faktafeil.

Jeg synes 2CV i SAHARA-drakt er 10-ganger mer spennende enn en std. 2CV.  Mener derfor artikkelen var rimelig grei, bortsett fra tall surret.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV