Norsk 2CV-forum

2CV => 2CV-prat => Emne startet av: 2EL (Klara) på tirsdag 02 sep 2008 @ 14:49:13

Tittel: Elektisk 2cv
Skrevet av: 2EL (Klara)tirsdag 02 sep 2008 @ 14:49:13
Er et noen her i norge som har byggdom 2cven sin til elektrisk? Jeg har veldig lyst til det å gjøre det med 2cven min, å har søkt litt på nettet om det.  Fant et  ombyggings kit for 2cv men koster litt mye synes jeg, litt over 4000 pund. Lurer på om det er noen her i norge som har gjort det å som hvet hvor man kan kjøpe de nødvendige delen som skal til. :-\


Tittel: Re: Elektrisk 2cv
Skrevet av: Ottotirsdag 02 sep 2008 @ 19:56:19
Citroenakuten har akkurat nå en tråd om dette:  http://citroenakuten.com/ Gå inn på Forum, klikk på 2CV, tråden 2CV med eldrift.
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: EirikJtirsdag 02 sep 2008 @ 20:27:32
Den svenske tråden syns jeg går litt over bekken etter vann. Men det er vel forskningen som koster tid, og penger.
For en vanlig person som vil ha en brukbar el.bil, så er nok et allerede eksisterende kitt den letteste veien å gå.
Strøm koster. Miljøvern koster. Slik er det bare ::)

Jeg har også vært i kontakt med et engelsk firma om et kitt. Dyrt var det, men realistisk å gjennomføre. Jeg kunne vært villig til å bruke så mye penger på et slikt prosjekt, bare for morro skyld. Og for å få kjøre i kollektivfeltet ;D

Men har ikke mulighet for en slik ombygging for tiden.

Lykke til hvis du gjør et forsøk. Og kom med rapport!
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: 2EL (Klara)onsdag 03 sep 2008 @ 10:12:20
Ja det er nok det samme engelske kite jeg har set på. har funnet en holansk side som ser veldig bra at. Jeg skal legge ut rapport om prosjekte her på forume hvis det blir noe av, må bare grave dypt i lommeboka for å fiske opp penger.

Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: Poirotonsdag 03 sep 2008 @ 11:06:41
Så for første gang en elektro-motor-drevet 2CV på verdenstreffet i Nederland i -97.  Med de vanlige ulempene alle el.-biler har; lav motorkraft, liten aksjonsradius, stor vekt og all plass okuppert av batterier.  Så bortsett fra det kuriose, hva er egentlig vitsen?

Dessuten, en slik omfattende ombygging må vel utløse et hav av nye avgifter til den fattige, norske STAT?

Sorry, men 2CV er faktisk en av de ytterst få biler som IKKE blir bedre ved omfattende ombygging ;-)
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: 2EL (Klara)onsdag 03 sep 2008 @ 12:09:24
På 11 år har det skjed mye på el fronten, så det du refererer til vil jeg si er problemer som ikke er så store lengre. Men denne bilen skal kunn brukes som by bil, å da er ikke liten aksjonsradius noe problem. Alt kan bli bedre
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: EirikJtorsdag 04 sep 2008 @ 11:46:59
...og motorkraften blir heller ikke dårligere. Kanskje litt lavere topphastighet, for å spare strøm, men akselerasjonen er bedre med strøm! ;)

Det er heller ikke snakk om omfattende ombygging. I grove trekk er det bare å hibe ut motoren og sette inn en liten el.motor.rett på den originale girkassen. Så hiver man inn ønsket antall batterier og fjerner bensintanken og eksosanlegget. Vips ferdig ;D
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: 2EL (Klara)mandag 08 sep 2008 @ 09:48:17
Det stemmer det du sier, meget enkel å bygge om. Må bare finne et sett som ikke er for dyrt.
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: PerImandag 08 sep 2008 @ 16:43:12
Hadde norske bilmyndigheter vært smidige med tanke på ombygging av bil så hadde jeg hatt tro på at en elektriks drevet 2cv kunne vært noe. Men, jeg tviler man får nyte godt av fordelene el-biler har hvis man bare "bytter motor". Fordelene el-biler har i sentrum er mange - kjøre i kollektivfelt, gratis parkering på kommunale plasser(men samme tidsbegrensning som vanlige biler), gratis bomring og lav årsavgift.

http://www.trafikketaten.oslo.kommune.no/parkering/el-bil/ (http://www.trafikketaten.oslo.kommune.no/parkering/el-bil/)

Men, jeg tviler sterkt på at man får godkjent en 2cv med EL-skilter. Og hva i all verden er vitsen da når man får Kewet ferdig bygd for omtrentlig prisen av en god 2cv pluss batteri-kit?

-Per
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: EirikJmandag 08 sep 2008 @ 17:24:53
Kan ikke se noen grunn til at man ikke skal få en el-bil godkjent som el-bil. Selv om det er en 2CV. Men dette bør man selvsagt sjekke opp før man investerer.

SitatOg hva i all verden er vitsen da når man får Kewet ferdig bygd for omtrentlig prisen av en god 2cv pluss batteri-kit?
Det burde da være åpenbart ;)
Tittel: Re: Elektrisk 2cv
Skrevet av: 2EL (Klara)mandag 08 sep 2008 @ 20:16:58
Jeg har pratet med biltilsynet i dag, de var ikke helt i mot ombygging så lenge bremsene og vekten på bilen er den samme som orginalen. Men han jeg snakka med måtte finne regelverket på sterkstrøm i bil. Får svar innen 2 uker :) Skal ikke bestille en del før jeg har fått ok fra biltilsynet, men i disse miljø tider tror jeg at de kommer til å si ok.
;D
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: 2EL (Klara)mandag 08 sep 2008 @ 20:24:46
Her er en video fra en som har byggd om 2cven sin http://www.youtube.com/watch?v=79_iHLITm7s
Å her er en link til hvordan man bygger om 2cv http://www.evpermanent.com/en/info3en.php
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: EirikJmandag 08 sep 2008 @ 20:44:57
Kjempebra link!

Det med bremser blir ikke noe problem, da 2CV'en bremsesystem ikke påvirkes av ombyggingen. Den har ingen form for motorassistert bremsekraft-forsterker, som de fleste andre biler har.
Det med vekten kommer jo ann på....man skulle tro man kan øke egenvekte på bilen, så lenge man ikke overstiger totalvekt/vekt for og bakaksling.
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: EirikJmandag 08 sep 2008 @ 20:49:55
Her er en annen elektrisk 2CV. Ser ut til at denne bruker en mindre motor men likevel bra prestanda...

http://web.archive.org/web/20021206114121/http://www.spbarnes.demon.co.uk/2cvev.html (http://web.archive.org/web/20021206114121/http://www.spbarnes.demon.co.uk/2cvev.html)
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: 2EL (Klara)mandag 08 sep 2008 @ 21:03:40
Der snakker man om en fin liten motor, dette må jeg se nærmere på. Takk for linken  ;D
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: 2EL (Klara)fredag 26 sep 2008 @ 14:39:23
Nå har jeg fått svar fra biltilsynet, ser ikke lyst ut men jeg skal sende inn en søknad til ombyggingskomiten. Kan ikke gi opp så lett.

Her er svaret fra dem.


Vi har vel stort sett forsøkt å fortelle de som kontakter oss at dette blir det vanskelig å få godkjent.

Vi har blant annet sagt at den originale bilprodusenten bør uttale seg om stabiliteten til karosseriet etter ombygningen da det blir en helt annen vektfordeling, og helt andre kollisjonsegenskaper etter ombygning (forsterkninger for batteripakke, endret stivhet, endret utforming i motorrommet). Dette går på kjørestabilitet men også risikoen for feil eller mangelfull avfyring av airbager som følge av at krasjpulsen endres.

Når det gjelder høyspentdelen er forholdet til sikkerheten komplisert. Kjøretøydirektivene dekker ikke krav til disse installasjonene. Allt utstyr med driftsspenning over 50V AC og 75V DC skal være CE-merket (det innebærer at produsenten har erklært at utstyret klarer normale sikkerhetskrav til el.utstyr som kobles til nettet). Det holder ikke nødvendigvis å CE-merke laderen, da det kan være krav til batterier, drivssystem osv. avhengig av den konstruktive utformingen og sammenkoblingen av de ulike komponentene. Det er egne EMC krav for elektronikk som kobles til kraftnettet.Det går på støy som genereres inn i kraftnettet under lading. Regelverket håndteres av DSB.

Vi mener kort sagt at dette er en så omfattende ombygning at vi ikke finner å kunne etablere generelle retningslinjer for dette. Kravene til ombygningen vil variere sterkt avhengig av den konstruktive utformingen til kjøretøyet som ombygges, for eksempel om det er selvbærende karosseri eller rammekonstruksjon, biler med og uten airbager osv.

I prosjekter der den originale bilprodusenten har godkjent ombygningen vil det enklere kunne forsvares å godkjenne ombygningen enn i de sakene der dette ikke er tilfelle, da mange av problemstillingene knyttet til bilens originale sikkerhetsutrustning og stabilitet da vil være avklart.


Med hilsen

Erik Figenbaum
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: Mortenfredag 26 sep 2008 @ 15:17:41
Ja, dette vil jo helt klart medføre såpass store inngrep i 2cv-ens airbag-system og de andre sikkerhetsdetaljene at det er dét som gjør det uforsvarlig ;)

Neida, jeg skjønner at dette er generelle retningslinjer, men det burde være mulig å finne en godkjenningsperson som kan bruke litt skjønn.
Den eneste gangen dette vil redusere sikkerheten i en 2cv er hvis du har batteriene liggende løst, monterer elektromotoren foran frontruta så du ikke ser noe, eller kjører med hele sulamitten i en bærepose på fanget...
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: jwhfredag 26 sep 2008 @ 20:51:55
Sjekk denne lenken. 
Har ingenting med godkjennelse av 2CV å gjøre, men viser at det er mulig å få registrert kjøretøy av ymse slag.  http://www.dn.no/dnBil/article1498571.ece?jgo=c1_re_right_7

Har tidvis noe kontakt med LMK.  De understreker (ikke overraskende) viktigheten av å snakke med de riktige personene.  Forskjellige folk gir forskejllige svar, og std.svar fra veidirektoratet på henvendelser er ofte "nei, dette går ikke - iform av mer eller mindre standard avslagsbrev".  De prøver å slippe unna henvendelser så godt de kan. Rådet fra LMK er å gjøre hjemmeleksa si og IKKE gi seg.  Å snakke med det lokale biltilsyn er nytteløst, henvendelsene må opp på direktoratnivå (husker ikke avdelingen i farten).

jan willy
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: brochmannfredag 26 sep 2008 @ 21:18:33
Sitat fra: Morten P Ruud på fredag 26 sep 2008 @ 15:17:41
Ja, dette vil jo helt klart medføre såpass store inngrep i 2cv-ens airbag-system og de andre sikkerhetsdetaljene at det er dét som gjør det uforsvarlig ;)

Neida, jeg skjønner at dette er generelle retningslinjer, men det burde være mulig å finne en godkjenningsperson som kan bruke litt skjønn.
Den eneste gangen dette vil redusere sikkerheten i en 2cv er hvis du har batteriene liggende løst, monterer elektromotoren foran frontruta så du ikke ser noe, eller kjører med hele sulamitten i en bærepose på fanget...
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: Poirotonsdag 08 okt 2008 @ 18:13:53
Sitat fra: jwh på fredag 26 sep 2008 @ 20:51:55
Sjekk denne lenken. 
Har ingenting med godkjennelse av 2CV å gjøre, men viser at det er mulig å få registrert kjøretøy av ymse slag.  http://www.dn.no/dnBil/article1498571.ece?jgo=c1_re_right_7

Har tidvis noe kontakt med LMK.  De understreker (ikke overraskende) viktigheten av å snakke med de riktige personene.  Forskjellige folk gir forskejllige svar, og std.svar fra veidirektoratet på henvendelser er ofte "nei, dette går ikke - iform av mer eller mindre standard avslagsbrev".  De prøver å slippe unna henvendelser så godt de kan. Rådet fra LMK er å gjøre hjemmeleksa si og IKKE gi seg.  Å snakke med det lokale biltilsyn er nytteløst, henvendelsene må opp på direktoratnivå (husker ikke avdelingen i farten).

jan willy

De norske reglene gjør det langt lettere å bygge om - ja sågar ny-konstruere - motorsykler enn biler.(Ikke minst takket være NMCU`s arbeid for levelige regler for om- og opp-bygging!) Og jeg kan fortelle deg at brødrene Brudeli (opprinnelig østfoldinger, kjenner dem fra min tid i Holy Riders) har jobba og slitt - og investert... - en MASSE for å få til dette prosjektet!
Så det er jo fortærande at en 3-hjulig Lomax IKKE vil bli godkjent...
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: PerItorsdag 23 okt 2008 @ 09:37:15
Her er en tråd som omhandler noen elektriske ombygde biler (2cv, Fiat 500 m.m) http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/11097.page (http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/11097.page).
Jeg lo litt av infoen om 500-en, de har samme problem med bilmyndighetene i Italia som her til lands. Der hadde de eksportert bilen til Tyskland, fått den godkjent der, og reimportert den til Italia. Med andre ord må man gå over bekken etter vann :)
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: EirikJtorsdag 23 okt 2008 @ 13:35:15
Linken om el-2CV'en som omtales på Citronik er omtalt tidligere i denne ttråden også ;)

Ellers vil jeg gjerne sitere "Meharidude" fra det danske forumet, da det illustrerer en fornuftig og praktisk holdning fra en etat, som vi kanskje bare kan drømme om her på berget?

SitatSer i, den skal først forbi Færdselsstyrelsen, og sidst jeg snakkede med dem om el-2CV var de ikke afvisende overfor tanken "Da det nødigt skulle hedde sig i EkstraBladet at de var benspændere når nogen nu ville gøre noget..Og hvis ikke motoren var tungere/kraftigere og bremser/bærende dele ikke blev væsentligt ændret kunne man ikke se det store problem.
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: EirikJonsdag 03 des 2008 @ 13:24:29
Klara, har du hatt noen fremgang i saken? Fikk du tilbakemelding fra biltilsynet, og i såfall hva hadde de å fortelle?
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: PerImandag 15 des 2008 @ 00:28:44
Norske myndigheter burde lese litt billitteratur. Her er et blad fra 1998 og da hadde denne elektriske 2cv vært 30 år på veien :)

link til blad på ebay (http://cgi.ebay.co.uk/Citropolis-electric-2CV-Traction-Avant-Ami-Super_W0QQitemZ120343953951QQcmdZViewItemQQptZUK_CarParts_Vehicles_Manuals_Litterature_ET?hash=item120343953951&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1299%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318#ebayphotohosting)
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: jwhtirsdag 16 des 2008 @ 21:52:20
Takk for link Per.

Selger hadde flere engelske Citropolis til salgs og jeg kjøpte rubbet.  Liker å lese om 2CV på et språk jeg forstår....., og det er synd at bladet ikke hadde livets rett på engelsk språk.
Tittel: Citropolis
Skrevet av: jwhlørdag 20 des 2008 @ 18:43:37
Så var pakken i hus.  Som bildet viser ligger det nå til rette for en ekstra stor dose Citroen-lesning i julen.  Trykk på DSC0046 og Åpne, ellers blir bildet digert.

jw
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: CitrELlaonsdag 01 apr 2009 @ 23:59:33
Jeg har også planer om å bytte til elektrisk motor i en liten, lett bil. Jeg har motor/gear/differensial enhet fra 2001 Th!nk City elbil som jeg skal bruke. Det er fast utveksling (ett gear) og veier 76 kg. Hvis det skal ha noen hensikt må egenvekten bli mindre enn Th!nks 960 kg.

På grunn av det avanserte hjulopphenget i 2CV med tromler/skiver montert inne ved differesialen må sannsynligvis den originale gearkassa beholdes.

Jeg tenker meg to alternativer med tanke på størrelsen på batteriet:
1. Så stort batteri som egenvekten tillater.
2. Bare den størrelsen jeg trenger til daglig bruk til - fra jobb. I tillegg ha en tilhenger med batteri til "langtur".

Jeg har også vært i kontakt med Statens Vegvesen, avdeling for om- og opp-bygde kjøretøy, og fikk dette svaret:

"Hei

Din henvendelse

Ombygging av kjøretøy reguleres av kjøretøyforskriftens kap.7.

Kjøretøyet skal tilfredsstille de samme krav etter ombyggingen som ved førstegang registrering.
For å kunne gi detaljert svar og et tilsagn om godkjenning må det sendes en detaljert søknad gjerne vedlagt
bilder/tegninger av ombyggingen når du har gått til anskaffelse av et spesifikt kjøretøy.

Dersom du har behov for å komme i kontakt med oss, vedrørende denne henvendelsen, trykk "svar" på denne
mailen,
eller ring oss på tlf 22074404


Med hilsen
Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt
Kjøretøy hallkontroll"


Kapittel 7 er ganske kort og greit; jeg tolker det slik at bytte av motor er å regne som en reparasjon, forutsatt at den motoren man tar ut er utslitt og at motoren man setter inn er like sterk og ikke har stått i en annen bil. Det står ikke noe om at man må sette inn samme type motor. http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19941004-0918.html

§ 7-2. Reparasjon, ombygging og oppbygging av kjøretøy
1.   Definisjoner
1.1   Understell: Den komplette enhet bestående av ramme eller underdel (bunn) i selvbærende karosseri, for- og bakstillinger, hjul, styreinnretning, motor og drivverk.
1.2   Karosseri: Den enhet som sammen med understellet utgjør det komplette kjøretøy.
1.3   Ramme: Den bærende enhet som karosseriet samt for- og bakstilling, hjul, styreinnretning, motor og drivverk er montert til.
1.4   Selvbærende karosseri: Karosseri hvor bunn og overdel er bygd i ett, som er spesielt forsterket og som for- og bakstilling, hjul, styreinnretning, motor og drivverk kan monteres direkte til - eventuelt via korte rammeseksjoner - uten at særskilt ramme under hele kjøretøyet er nødvendig.


1.6   Reparasjon: Utbedringer av slitasjemangler, karosseri- og rustskader mv., herunder utskifting av deler og komponenter, som kan anses som vanlig vedlikehold og som ikke er å anse som ombygging eller oppbygging, jf. pkt. 1.7 og 1.8.
1.7   Ombygging: Forandringer som medfører at kjøretøyets tekniske spesifikasjoner, utseende mv. blir endret i forhold til den utførelse kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, eventuelt i forhold til den utførelse det senere er godkjent med av godkjenningsmyndigheten, men hvor endringen ikke er av større omfang enn at kjøretøyet som helhet anses som samme kjøretøy som det opprinnelige kjøretøyet.
1.8   Oppbygging: Produksjon/sammensetning av kjøretøy av nye og/eller brukte deler, av to eller flere kjøretøyer, eller av deler og kjøretøy som nevnt i kombinasjon, til et kjøretøy som tidligere ikke har vært godkjent i riket.

4.   Oppbygging av kjøretøy
4.1   Kjøretøy som er oppbygd, skal før det tas i bruk, fremstilles for regionvegkontoret for godkjenning.
4.2   Kjøretøyet anses som oppbygd bl.a. når:
4.2.1   karosseri til kjøretøy med ramme (ikke selvbærende karosseri) blir skiftet ut samtidig eller i forbindelse med omfattende utskiftning av andre deler og komponenter f.eks. rammen.
4.2.2   karosseri til kjøretøy med ramme skiftes ut med karosseri av annen utførelse, og/eller når karosseriet det skiftes til ikke passer rett på rammen uten modifikasjon av festepunkter og lignende.
4.2.3   selvbærende karosseri er skiftet.
4.2.4   ramme er skiftet ut samtidig eller i forbindelse med at omfattende utskifting av andre deler og komponenter er foretatt.
4.2.5   begge hovedkomponentene på motorsykkel, motor og ramme, bygges om eller skiftes ut med ikke-identiske deler.
4.3   Ved godkjenning av oppbygd kjøretøy skal de tekniske krav som er angitt i denne forskrift og som gjelder for kjøretøy som registreres første gang i riket på angjeldende tidspunkt, legges til grunn for godkjenningen. Dog kan oppbygd kjøretøy fritas for vesentlige destruktive prøver, som f.eks. kollisjonsprøver, dersom relevant dokumentasjon kan fremlegges fra kompetent, uavhengig laboratorium eller tilsvarende for at kjøretøyet oppfyller de krav som skulle vært kontrollert ved slike prøver.
4.4   Dersom Toll- og avgiftsdirektoratet har gitt fritak for oppbyggingsavgift fordi det dreier seg om oppbygging etter skade, og det oppbygde kjøretøy er av samme type som det opprinnelige kjøretøy, bortfaller kravet i pkt. 4.3.

5.4   Oppbygd kjøretøy skal utstyres med understellsnummer.
5.4.1   Understellsnummer for enkelt kjøretøy tildeles av regionvegkontoret. Nummeret skal i alminnelighet være samme bokstav-/sifferkombinasjon som i kjøretøyets kjennemerke.
5.4.2   Understellsnummer ved produksjon av flere kjøretøy tildeles av produsenten. I spesielle tilfelle kan dog forholdes i samsvar med pkt. 5.4.1. Hvis ramme/karosseri som kjøretøyet er bygd opp av har understellsnummer innpreget fra før, skal dette overstrekes på en slik måte at det fortsatt er leselig, når annet understellsnummer blir tildelt.
5.4.3   Understellsnummer skal være angitt ved preging eller tilsvarende i rammen eller i egnet del i bærende konstruksjon når kjøretøyet ikke har ramme. Det skal være plassert slik at det er godt synlig og utført slik at det vanskelig kan fjernes eller endres.
5.4.4   Det påhviler eieren av kjøretøyet å føre bevis for at kjøretøyets identitetsmerking (understellsnummer, typebetegnelse mv.) er riktig, når det oppstår tvil om dette.

6.   Registreringsdokumenter
6.1   Når registrert kjøretøy har fått understellsnummer innpreget ifølge bestemmelsene i pkt. 5.1 skal det gjøres anmerking om forholdet på registerkortet og i anmerkningsrubrikken i vognkortet. For avregistrert kjøretøy gjøres anmerkning på registerkortet. Tilsvarende anmerkninger gjøres også om andre forhold som vil ha betydning under senere kontroller.
6.2   Når registrert kjøretøy etter ombygging er endret slik at det ikke lenger er i samsvar med det som er angitt på registreringskortet og i vognkortet, rettes registreringskortet, og det utstedes nytt vognkort, samtidig som Motorvognregisteret tilsendes melding på blankett nr. 227a. For avregistrert kjøretøy rettes registreringskortet.
6.3   Oppbygd kjøretøy meldes til registrering på ny blankett nr. 221 (opprettes nytt registerkort). Oppbygd kjøretøy som oppfyller betingelsene i pkt. 4.4 skal beholde sitt opprinnelige registreringsår, men oppbyggingsåret anmerkes i vognkortet.
          For kjøretøy som er oppbygd her i landet, kreves ikke at blanketten er stemplet av tollvesenet. I stedet skal framlegges særskilt bevis for at oppbyggingsavgift er betalt i den utstrekning det er fastsatt at slik avgift skal svares.

7.   Krav om dokumentasjon
          For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
          Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.
0   Endret ved forskrifter 6 des 2006 nr. 1371 (i kraft 1 jan 2007), 17 april 2007 nr. 419.

Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: CitrELlatorsdag 02 apr 2009 @ 00:43:43
Dersom noen bygger om og får godkjent en elektrisk politibil, må det da kunne la seg gjøre for oss andre også!
http://elpelle.no/?ac_id=119
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: pilstertorsdag 02 apr 2009 @ 11:39:51
Sitat fra: CitrELla på torsdag 02 apr 2009 @ 00:43:43
Dersom noen bygger om og får godkjent en elektrisk politibil, må det da kunne la seg gjøre for oss andre også!
http://elpelle.no/?ac_id=119
Ha ! typisk at de ikke får problemer da de drar inn media og stor blest rundt det hele, biltilsynet kryper vel da.... hrmf !

Vi burde laget et slikt stunt vi også, få med en eller annen organisasjon og blåst det opp !  :'(
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: EirikJtorsdag 02 apr 2009 @ 13:09:56
Media - den største statsmakten ;)
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: EirikJsøndag 05 apr 2009 @ 21:19:37
Det er mye å lære om el.bil-bygging rundt om hvis man ser på andre modeller også.

Gamle VW's er pop av mye av de samme årsakene som 2CV. De er bygd på en separat ramme, de er uten bremsekraft-forsterkere, de er relativt billige og sist men ikke minst, lette. Spesielt 2CV'en er en lett skapning.

Her er noen linker til Karmann Ghia'er som er ombygd. (Jeg har eid en slik en gang. Lekker bil)

http://www.youtube.com/watch?v=XqQjcXVHT0U&feature=player_embedded (http://www.youtube.com/watch?v=XqQjcXVHT0U&feature=player_embedded)

http://www.cardomain.com/ride/624745 (http://www.cardomain.com/ride/624745)

....for flere ombygninger....se internett :P
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: CitrELlasøndag 12 apr 2009 @ 15:31:04
Sitat fra: Roger H på søndag 05 apr 2009 @ 10:06:38
vet en del om 2cv. Det som slår meg er at du kanskje ikke kan hente all verden med vekt på bytte ut noen karroserideler med plast. Dette fordi 2cv karroseri allerede er produsert med tanke på lav vekt.
Flyttet denne hit, da jeg føler at den hører mer hjemme her en under "presentasjonstråden".
Takk for svar, Roger, setter pris på tilbakebildinger på mine ideer. En kilo her og en kilo der bil etterhvert vekten av en (av 10) blokk. Hvilket batteri jeg velger er helt åpent enda, men den typen blybatteri jeg regner på nå, Maxxima Deep Cycle, veier 170 kg (120V/50Ah) pluss ledninger, monterings- og festerammer. En eneste kilo kan være forskjellen mellom å få den godkjent av Statens Vegvesen eller ikke.

Sitat fra: Poirot på søndag 05 apr 2009 @ 10:35:12
Jeg skifta fra stål- til plast-tank nå på fredag. Og kan bare berette at her er det IKKE mye vekt å spare...
(For mitt vedkommende var det derimot mye BENSIN å spare... :-\
Men glassrutene veier mer enn en skulle tro.  Bare løft to dører, ei MED glass i den ene handa og ei UTEN i den andre!

På elbilforum har vektbesparelse vært nevnt:
Sitat fra: POSi411 på tirsdag 17 mar 2009 @ 16:28:16
Sparer ca. 30% vekt på å erstatte stålpaneler med plast.
Dette gjelder 2008 modell Th!nk City. Det ble hentet inn erfarne bil ingeniører fra hele Europa til utvikling av den, så jeg tror tallet 30% er til å stole på.
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: citro1cxsøndag 12 apr 2009 @ 18:07:57
Har scannet noen bilder av en el-bil jeg spottet i Nederland i 1997. Tenkte det kan være av nytte å se hvordan andre har gjort det. På plakaten ved siden av bilen stod det følgende: 10 x 12 V batterier, toppfart 110 km/t, rekkevidde ca 30 km.
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: CitrELlasøndag 19 apr 2009 @ 17:18:42
Artikkel om elektrisk 1957 modell 2CV i USA: http://www.telegram.com/article/20080811/NEWS/808110509/1005/RSS01&source=rss
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: 2EL (Klara)onsdag 29 apr 2009 @ 16:17:06
Jeg har ikke snakket noe mer med biltilsynet men er veldig klar for å starte å bygge. Har funnet en Polsk side som selger motor og det som trengs.  http://samochody-elektryczne.com/index.php?/virtuemart/L.M.C/Silniki/Electric-motor-L.M.C.-LEM-200-D135-LEMCO.html
Og skal inportere Lithium batterier fra disse gutta i Kina http://skyenergy.en.alibaba.com/product/223091258-200652425/SE100Ah_Lithium_battery.html
Tror jeg kommer på en slutt pris på 50 tusen. Da vil jeg ha en rekkevide på 7 - 8 mil
2Cv kommer ikke til å veie noe mer en den gjør orginalt og ikke kommer motoren til å bli noe krafigere. Så da håper jeg at jeg får registret den, hvis ikke får jeg gå over til min gamle arbeidsgiver Tv2 og få en nyhetsak på dette he he.
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: jwhonsdag 29 apr 2009 @ 17:56:21
Veldig interessant at du har kommet videre i prosjektet. Hold oss underrettet, for her er nok "alternative-folk" der flere går med samme tanker. Flott å se HANDLING.

Porsche 914 blir bygget om, med topphastighet utover nødvendig - OG med rekkevidde på rundt 15 mil.
Spm.:  Oppnår de dette pga. annen løsning (de har selvsagt kraftigere motor) en deg - eller er det bare ekstra med batterier ?? (Den 914 veide mer enn en std. 914, hvis jeg husker riktig). Mitt fokus er - max. rekkevidde, ikke speed.
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: Poirottorsdag 30 apr 2009 @ 01:20:21
Sitat fra: klara på onsdag 29 apr 2009 @ 16:17:06
Jeg har ikke snakket noe mer med biltilsynet men er veldig klar for å starte å bygge.

2Cv kommer ikke til å veie noe mer en den gjør orginalt og ikke kommer motoren til å bli noe krafigere. Så da håper jeg at jeg får registret den, hvis ikke får jeg gå over til min gamle arbeidsgiver Tv2 og få en nyhetsak på dette he he.


Siden du formodentlig kommer til å ha noen flere "dialoger" (det er jo et så populært ord for tia...) med biltilsynet; Du gidder ikke høre om de har omtrent samme syn på godkjenning av en "rein" el-bil og en med BÅDE elektrisk motor og i tillegg en (liten) bensin- eller diesel-motor som kan lade batteriene, ev. også trekke bilen hjem ved flate batterier?
Først DA er en el.-bil interessant, etter min mening!
Tittel: Re: Elektisk 2cv
Skrevet av: CitrELlatorsdag 07 mai 2009 @ 04:16:38
Enda en 2CV ombygget in USA: http://www.evalbum.com/2605

Selv har jeg skrinlagt 2CV som ombyggingsprosjekt. Tusen takk til alle som var så imøtekommende og åpne for uvanlig bruk av 2CV. Det blir etter all sannsynlighet en engelsk bil med glassfiberkarosseri, men kanskje vi sees på "Treff til tusen" før ombyggingen starter.