Hovedmeny

Belgisk 2cv.

Startet av Ole-Petter, onsdag 30 aug 2017 @ 00:24:53

« forrige - neste »

osbra

Takk for bilder av bilen!
Og utstillingen av lys fra Salbris mangler også de belgiske sideblinklysene. Belgisk 2CV er kanskje ikke så kjent i Frankrike.
Her et bilde av min før den ble kjørt til mekkelokalet og demontert.

Oscar
Hilsen Oscar

DS 1963
2CV 1959 AZL
GS Pallas 1978
XM 2,1 TD 1991
XM 2,1 TD 1999

EirikJ

Morro med en tråd med bilder av folks prosjekter! Syns det er viktig å holde liv i forumet.

Skulle ønske noen begynte en ny bygge/restaurerings-tråd. Det er gøy å se hva andre holder på med.
Citroënnlig hilsen Eirik

Ole-Petter

Syntes det er vanskelig og finne ut om denne Belgiske 62 modellen. Ser Oscar har en 59 med 3vinduer og det eldste panseret. Min er som bildene viser med 2sidevinduer. Har jeg riktig panser?  Fangere finnes det også mange varianter av.
2cvennlig hilsen Ole-Petter.   Bee Happy!!


  2cv6 1985modell
  2cvAKS 400 1970modell - under restaurering
  2cv6 Charleston - 1987model rammeknekt, men       
  reddet fra pressa.
  2cv azl3 1962 modell, produsert i Belgia.

PerI

Skulle ikke din Ole-Petter hatt det 3.sidevinduet hvis den er belgisk 62-modell?
Bakklaffen der baklysa er og rattsenter tyder på at den er belgisk, men kan den være satt sammen eller reparert en gang i tiden med biter fra flere modeller?
Har du sjekket id-platen, er det noe på den som tyder på belgiskprodusert?
Panseret stemmer, skiftet fra gammelt til ny type kom i 1960

Ang baklys, så finnes de belgiske i flere varianter, en med disse runde som er avbildet i tråden her(fabrikat Sabel), men også en som ligner mer eller er lik de franske(fabrikat Seima). Så jeg tror ikke du bommer hvis du går for de mer vanlige Seima. Axo har også produsert baklys og kan være riktig. Helt sikker på hvilken type som er mest riktig er man vel ikke, med mindre man klarer å spore opp et bilde fra da akkurat denne bilen var nokså ny. Men så nøye trenger man vel ikke å være? Hvis man møter på en overivrig inspektør hos vegvesenet som mener at baklysene ikke er gode nok (Thomas fikk vel merke det på sin AZU), så skulle det vel være greit å vise til at slik var det dengang med bilder av forskjellige varianter. Det er mulig det var forskjellige lyskrav i de forskjellige landene og at det er derfor at det finnes flere forskjellige varianter på markedet?
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Ole-Petter

Takk for bra svar. Spennende det her. Det er nok ikke klussa noe med karosseriet på bilen. Så 2 vinduer er riktig. Panseret har jo annen farge så det er nok byttet en gang i tiden. ID plata på torpedoveggen står det made in Belgium på,  men kunne vært interessant å finne ut av produksjon. Den ble registrert i Norge i 62, produsert??
2cvennlig hilsen Ole-Petter.   Bee Happy!!


  2cv6 1985modell
  2cvAKS 400 1970modell - under restaurering
  2cv6 Charleston - 1987model rammeknekt, men       
  reddet fra pressa.
  2cv azl3 1962 modell, produsert i Belgia.

Otto

Finns det flere slike? Hvor finner man dem? :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Ole-Petter

He, he  ;D finnes nok. Bare tilfeldigheter at jeg fikk tak i denne og at den var Belgisk. Litt morsomt var jo akkurat dette,  da den er litt annerledes originalt enn andre 2cv'r laget samme tidsperioden i Frankrike.
2cvennlig hilsen Ole-Petter.   Bee Happy!!


  2cv6 1985modell
  2cvAKS 400 1970modell - under restaurering
  2cv6 Charleston - 1987model rammeknekt, men       
  reddet fra pressa.
  2cv azl3 1962 modell, produsert i Belgia.

PerI

Sitat fra: Ole-Petter på lørdag 16 sep 2017 @ 17:40:31
Takk for bra svar. Spennende det her. Det er nok ikke klussa noe med karosseriet på bilen. Så 2 vinduer er riktig.

Kan det være en belgisk AZC (C for Commerciale) du har fått tak i? Den utgaven hadde ikke det 3.de sidevinduet. Er vel en mellomting av 2cv og AZU, siden den er en slags varebil i 2cv-karrosseri, men har antakelig plass til 2 personer foran og 2 bak. Har du f.eks baksete til den og det er kanskje nedfellbart?

Om man klarer å finne produksjonsdato kommer litt an på om Conservatoire Citroen har oversikt over de belgiske. Hvis de har det, så kan man betale en liten sum mot at noen der henter frem dokumentene og sender til deg.


Står litt om de belgiske også her:
http://www.citroenet.org.uk/foreign/belgium/belgium1.html
http://www.citroenet.org.uk/foreign/belgium/belgium2.html



(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Ole-Petter

Ifølge innpreget chassinummer og slikt så er modellen en azl3 laget i Belgia. Har også en kontakt i Belgia som sjekker litt for meg , så dette er spennende.
2cvennlig hilsen Ole-Petter.   Bee Happy!!


  2cv6 1985modell
  2cvAKS 400 1970modell - under restaurering
  2cv6 Charleston - 1987model rammeknekt, men       
  reddet fra pressa.
  2cv azl3 1962 modell, produsert i Belgia.

Ole-Petter

Flotte linker du la med PerI.
2cvennlig hilsen Ole-Petter.   Bee Happy!!


  2cv6 1985modell
  2cvAKS 400 1970modell - under restaurering
  2cv6 Charleston - 1987model rammeknekt, men       
  reddet fra pressa.
  2cv azl3 1962 modell, produsert i Belgia.

Ole-Petter

Min 2CV er konstantert produsert i 1961, men registrert i Norge i 62. Dette med 3vinduer på azl3 og 2på min kan vel kanskje bare forklares med et "hus" bytte en gang i tiden kanskje...... Uansett tilfreds med 2sidevinduer og 61 modell.
2cvennlig hilsen Ole-Petter.   Bee Happy!!


  2cv6 1985modell
  2cvAKS 400 1970modell - under restaurering
  2cv6 Charleston - 1987model rammeknekt, men       
  reddet fra pressa.
  2cv azl3 1962 modell, produsert i Belgia.

osbra

Hei
Morsomt med så mye info på forumet om belgiske 2CV'er! Betegnelsen AZL3 oppsto jo i 1958 for å fortelle at et tredje vindu var lagt til. Samtidig produserte de enklere versjoner i Belgia mer lik de franske. Men til Norge ble kun AZL (fra 1955) og fra 1958 AZL3 importert fra Belgia t.o.m. 1962, så langt jeg vet. Alle andre modeller var produsert i Frankrike. Så det er nok riktig at en belgisk 2CV i Norge skal ha tre vinduer, hvis den ikke har vært privatimportert da.
De belgiske luxe-utgavene hadde en del små fine praktiske detaljer som festeklips for sveiv og jekk, egen luke for reservehjulet (fra 1958-1961), liten kurv foran batteriet med plass til vindusspylerbeholder og bedre låsing av kalesjen.

Hilsen
Oscar
Hilsen Oscar

DS 1963
2CV 1959 AZL
GS Pallas 1978
XM 2,1 TD 1991
XM 2,1 TD 1999

hwibye

Er det korrekt motorpanser ?  Jeg innbilte meg at 62 modellen hadde korrugert panser. Det "moderne " panser trodde jeg kom i 1963 med
18  Hk motor.
Ellers har jeg baklykter (mange) som vist bilde av den hvite Belgiske 2CV. Tl  908 48 165

osbra

Hei Harald

Spennende at du til og med har tatt vare på noen belgiske baklys!
Neida, siste år med korrugert panser var i 1960. !961-modellen fikk det nye panseret. Det sies at det var for å kunne gi plass under panseret til AMI 6-motoren med en større dynamo festet til manifolden. Og med AK 350 og 3CV AZAM fra Belgia ble det en realitet i 1963.

Oscar
Hilsen Oscar

DS 1963
2CV 1959 AZL
GS Pallas 1978
XM 2,1 TD 1991
XM 2,1 TD 1999

Ole-Petter

Dette likte jeg Harald.   ;D
2cvennlig hilsen Ole-Petter.   Bee Happy!!


  2cv6 1985modell
  2cvAKS 400 1970modell - under restaurering
  2cv6 Charleston - 1987model rammeknekt, men       
  reddet fra pressa.
  2cv azl3 1962 modell, produsert i Belgia.