Norsk 2CV-forum

2CV => 2CV-prat => Emne startet av: nils-fredrik på onsdag 07 jun 2017 @ 21:31:07

Tittel: Matt lysinnsats
Skrevet av: nils-fredrikonsdag 07 jun 2017 @ 21:31:07
Høyre lykt blir fort matt innvendig (Valeo, ikke H4). Har prøvd m polerpapir og da blir den fin en liten stund men så matt igjen. Venstre lykt har ingen problemer... Kjølig garasje så jeg gjetter på litt dugg?? Kan det fikses eller er eneste løsningen ny innsats? Er lyktinnsatsen blitt for tett eller for utett tro?? Hvorfor skjer det bare med den ene? ???  :'(
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: EirikJtorsdag 08 jun 2017 @ 10:20:35
Skal ikke uttale meg om det med duggen, annet enn at den forsvinner vel etter litt tid med lyset på? Ville ikke brydd meg med det.

Det jeg vil uttale meg om, er at hvis du skal kjøpe nye reflektorer, kjøp Valeo, og ikke de billige kopiene. Jeg gjorde tabben å kjøpe Franzoses billige kopier i vinter (Før jeg lærte å holde meg unna Franzose pga.eksepsjonelt dårlig kundebehandling). For noe dritt. Glasset er utrolig dårlig/unøyaktig støpt, det er til og med luftbobler i glasset! I tillegg forventer jeg at de ruster og smuldrer bort etter første regnværet.
Skal kjøpe to nye Valeo-innsatser på Verdenstreffet i år. Holder de like lenge som de originale, har jeg lykter de neste 20 årene.
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: jonaftorsdag 08 jun 2017 @ 10:59:58
Sitat fra: EirikJ på torsdag 08 jun 2017 @ 10:20:35
Skal ikke uttale meg om det med duggen, annet enn at den forsvinner vel etter litt tid med lyset på? Ville ikke brydd meg med det.

Det jeg vil uttale meg om, er at hvis du skal kjøpe nye reflektorer, kjøp Valeo, og ikke de billige kopiene. Jeg gjorde tabben å kjøpe Franzoses billige kopier i vinter (Før jeg lærte å holde meg unna Franzose pga.eksepsjonelt dårlig kundebehandling). For noe dritt. Glasset er utrolig dårlig/unøyaktig støpt, det er til og med luftbobler i glasset! I tillegg forventer jeg at de ruster og smuldrer bort etter første regnværet.
Skal kjøpe to nye Valeo-innsatser på Verdenstreffet i år. Holder de like lenge som de originale, har jeg lykter de neste 20 årene.

Valeo har god kvalitet. De kan kjøpes hos Torben hos Dansk 2CV-senter.  Franzose er det ingen grunn til kjøpe noe hos.
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: nils-fredriktorsdag 08 jun 2017 @ 12:57:43
Takk for advarsler 😊
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: Olavtorsdag 08 jun 2017 @ 14:04:47
Sitat fra: jonaf på torsdag 08 jun 2017 @ 10:59:58
Franzose er det ingen grunn til kjøpe noe hos.

ENIG!

Mine blanke fine Valeo lyktehus i plast med H4 pærer, smeltet faktisk etter endel køkjøring en varm sommerdag. Har nå arvet Anne-Kari sine blanke i metall :-)
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: nils-fredrikmandag 12 jun 2017 @ 10:45:13
Tror i hvertfall jeg har funnet ut hva som er den indirekte årsaken; De gule lyspærene... blir enten for varme i den gule plasten eller så er det noe feil på den gule "lakken"... Den gule fargen "svis" av.  Avleiring på reflektoren og kanskje ørlite røyk av dette også. Om feilen er pærene eller har med lykteinnsatsen å gjøre blir neste detektivarbeid. I første omgang har jeg fått gjort alt i reflektoren skikkelig rent igjen...
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: PerItirsdag 13 jun 2017 @ 19:14:06
Reflektorene til 2cv er vel normalt ikke bygd for H4 (55-60W), men R2 med P45T-sokkel på 40-45W.

F.eks disse (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Belysning/Lysparer/Pare-R2-2000016553/). Evt samme styrke i gult.

Så at plasten smelter ved bruk av kraftigere pærer på en varm sommerdag er vel ikke så rart, uavhengig av leverandør.
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: nils-fredrikonsdag 14 jun 2017 @ 12:35:30
Det er riktig pære til innsatsen hos Doffen ihvertfall  :) P45T Tror det hadde vært vanskelig å presse inn en H4 eller H7 i ringen, men har ikke prøvd. Uansett glad til... lettere med fine gule pærer på markedet, selv om jeg har sett at det er kommet noen til H7 som er lovlige nå (blir gul farge i reflektoren i hvertfall).

Pratet litt med Torben, som gjettet på at det kunne være en eller annen mindre feil på pærene, og at jeg skulle prøve å bytte en gang til. Har bestilt noen fra et annet merke, så får vi se.
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: Olavonsdag 14 jun 2017 @ 14:27:58
Sitat fra: PerI på tirsdag 13 jun 2017 @ 19:14:06
Så at plasten smelter ved bruk av kraftigere pærer på en varm sommerdag er vel ikke så rart, uavhengig av leverandør.

Vel, både lyktehus og innstats for H4 er laget av Valeo. H4 krever annen spredning av lyset og skal ha H4 stemplet på glasset.
Men man risikerer altså at lyktehus av plast smelter på varme sommerdager med H4 innstatser.
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: jonafonsdag 14 jun 2017 @ 15:37:35
Sitat fra: Olav på onsdag 14 jun 2017 @ 14:27:58
Sitat fra: PerI på tirsdag 13 jun 2017 @ 19:14:06
Så at plasten smelter ved bruk av kraftigere pærer på en varm sommerdag er vel ikke så rart, uavhengig av leverandør.

Vel, både lyktehus og innstats for H4 er laget av Valeo. H4 krever annen spredning av lyset og skal ha H4 stemplet på glasset.
Men man risikerer altså at lyktehus av plast smelter på varme sommerdager med H4 innstatser.

Har du målt ladespenningen? Min '85-modell lader med over 15 volt. Det blir noen ekstra watt i lys og varme inni de små lyktene da. Men jeg har gule glødelamper og ikke H4, og foreløpig har det ikke vært noen hete sommerdager heller  ;D 8)
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: nils-fredriktorsdag 15 jun 2017 @ 09:47:47
Det burde være lett å sjekke. Takk for tips.
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: nils-fredrikonsdag 21 jun 2017 @ 23:14:43
Har ikke sjekket om det er litt høy spenning , men det er tydelig at pæra blir for varm og den gule fargen svis. Det blir svart oppå pæra. Prøvd et par forskjellige merker. Må jeg over på hvite  >:( ?

Den gamle pæra i den høyre lykta er like fin  ??? 
Tittel: Sv: Matt lysinnsats; bytte til halogen?
Skrevet av: nils-fredriktorsdag 22 jun 2017 @ 12:27:25
Er det ok å evt. bruke halogen H5-pærer (samme wattstyrke -45/40, samme sokkel) og evt. kjøpe en sånn gul hette til? Blir det varmere enn originaltypen pærer?
http://www.bema.no/?ItemID=28940  og http://www.ebay.co.uk/itm/YELLOW-GLASS-CAP-H4-472-HEADLIGHT-BULB-x2-HIGH-QUALITY-BRAND-NEW-/222420463354?hash=item33c94aeefa

Litt dumt å handle alt det der og så funker det enda dårligere :) smelter lyktehuset og sånn... Men det er vel noen her som har prøvd litt forskjellig?
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: EirikJtorsdag 22 jun 2017 @ 14:08:32
Skjønner ikke helt problemet. Har selv brukt gule pærer i alle år uten problemer. Mine pærer har gult glass, ikke gul farge malt på glasset. Når de blir gammel kan glasset bli litt sort pga.forurensing fra glødetråden, men det gjelder hvite pærer også.
Det skal ikke være nødvebdig å finne opp hjulet på nytt tenker jeg. Kanskje pærene du har kjøpt er av dårlig fabrikat?
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: nils-fredriktorsdag 22 jun 2017 @ 14:57:36
Må bare finne et fabrikat som funker :) De fra Torben gikk ikke, de fra eBay gikk ikke... Begge har hvite glass med gul farge utenpå viser det seg. Skal prøve en ny nå (amolux) som det viser seg at en her på Gjøvik selger, men siden det har skjedd med flere fabrikat, så lurer jeg også på om det er noe rart med lykteinnsatsen som gjør at glasset kommer for nær reflektoren(?) og at det derfor blir for varmt, men det virker jo ikke veldig realistisk... Skal også dobbeltsjekke spenningen, selv om feil spenning burde betydd samme problem i begge lyktene.

Er på alle måter et "I-landsproblem"  ;D
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: Ottotorsdag 22 jun 2017 @ 19:29:31
Jeg kjøpte 4 gule pærer, R2 12V 45/40W, av Torben av merket NARVA fra Speziallampen Gmbh i Plauen (trolig Tyskland). Ser ut som det er gult glass. Jeg kjører så lite at jeg trenger bare 2 så lenge. ;)
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: nils-fredriktorsdag 22 jun 2017 @ 19:46:53
 :D kommer oppom deg når du har folien  klar så prates vi om det også  8)
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: Ottotorsdag 22 jun 2017 @ 20:02:24
Var det en annen type du fikk fra Torben?
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: nils-fredriktorsdag 22 jun 2017 @ 20:10:05
Tenkte å sjekke fabrikat så jeg vet hva jeg har trøbbel med. Men må være hjemme for å få til det  ;D
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: nils-fredriktorsdag 22 jun 2017 @ 20:39:05
Den ene er Narva R2 ja, den andre fra Gerlux.  Begge blir hvite der de er svidd når jeg pusser det bort etterpå. S
Synes det er rart at det ikke er problem for andre enn meg. Karma?  O0
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: nils-fredriktorsdag 22 jun 2017 @ 20:51:13
Reflektoren er slitt der det har vært svidd gul lakk som måtte fjernes også. Blitt verre naturligvis... siden det har skjedd flere ganger  >:( små svarte flekker. Antar at det er blankt materiale som blir slitt bort.

Ender kanskje opp m å måtte kjøpe ny innsats hos Torben eller Classicparts til slutt. Men først må jeg finne ut hvorfor dette skjer...

Har også 15.6V på pæra når motoren går... men skjønner at det går greit hos andre...
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: nils-fredriktorsdag 22 jun 2017 @ 22:17:45
Rettelse: ser på forumet andre steder at maks spenning bør være vel 14V... kanskje regulatoren er syk og at pærene rett og slett får for sterk spenning?

Har målt mer: m litt choke  etter start 15,7V  uten, såvidt den går: 13V. Motor avslått: 12,6V
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: Ragetorsdag 22 jun 2017 @ 23:56:17
Hei.

Det er mulig kvaliteten har endret seg, det vet jeg ikke. Men jeg har kun brukt pærer som har gult belegg/film. Å jeg har aldri hatt dette problemet. Men jeg vet at det kan skje vis du har en gammel spenningsregulator som ikke er stabil, men det er jo den enkleste saken og finne ut av(bare å måle i vei).Eller vis du tar på glasset til pæren, da blir den heller ikke gammel. Den liker ikke fett!! Hvilket fabrikat er det du har prøvd foresten?
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: nils-fredrikfredag 23 jun 2017 @ 07:33:05
Mistanken min nå er fokusert på regulatoren. Skal måle mer i helgen. Må finne litt ut hva resultatene skal være  ;D Det står kanskje i Haynes...

Men for høy spenning er den mest logiske forklaringen. Et par volt for mye over tid vil varme opp lyspærene mer enn de kanskje er laget for... og det er vel ikke bra for batteriet heller.

På nett står det maks 14.4V uansett turtall, lavere med elektronisk regulator. Batteriet er fint, så egentlig burde ikke regulatoren lade noe særlig. Det nevnes også mulig dårlig jord på regulatoren. Ellers må den vel bare byttes og håpe det fikser problemet.... Ser ut til å være en eldre modell som er skrudd fast her..... Og med 15,5V når den går på tomgang med litt choke så kan den nok være "syk". Denne er kanskje gammel nok til å justeres, men tror jeg heller vurderer en moderne elektronisk.

Fett på pæren fordi jeg har tatt på den kanskje...? Det kan jeg dobbeltsjekke m en helt ny  :P Tror ikke like mye på den forklaringen i denne saken. Tror regulatoren bør sjekkes ut først.

Har testet Narva og Gerlux pærer med identisk resultat. Hvis det er nå er regulatoren og det løser problemet til slutt, har jeg ihvertfall pærer og vet om mange steder å få tak i det  ;)
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: EirikJfredag 23 jun 2017 @ 09:57:18
Over 15v er alt for mye. Ville ikke tenkt mer på pærer før lading er fikset. Sannsynligvis regulator.
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: citro1cxfredag 23 jun 2017 @ 19:40:45
er den frisk skal den gi godt over 14v med "alt" på. 15,5v på tomgang er som Eirik skriver alt for mye på tomgang
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: nils-fredrikfredag 23 jun 2017 @ 20:03:29
Sendt epost til CP for å skaffe ny regulator så Doffen er ok for lengre turer igjen snarest
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: citro1cxlørdag 24 jun 2017 @ 23:42:49
Om det er den gamle type spenningsregulator skal det være mulig å justere ladespenningen.
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: nils-fredriksøndag 25 jun 2017 @ 10:02:11
Ja, jeg så litt på det... Men min privatmekaniker er dratt på ferie... og jeg vil snarest ut å kjøre. Tar heller vare på den gamle i tilfelle noen en gang får lyst til å prøve  :) Kaste deler har jeg hørt er fy  fy  :D
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: jonafsøndag 25 jun 2017 @ 15:07:15
Sitat fra: Roger H på lørdag 24 jun 2017 @ 23:42:49
Om det er den gamle type spenningsregulator skal det være mulig å justere ladespenningen.

Hvis du har Ducellier-regulator: Vri litt på det takkete hjulet i regulatoren til spenningen er ca 14.4 volt  mens motoren går på rask tomgang.
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: nils-fredriksøndag 25 jun 2017 @ 15:42:24
Takk for beskrivelsen... det virker jo ganske enkelt... :D Skal se om jeg får prøvd det i kveld... da rekker jeg evt. å avbestille en ny
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: eilertsøndag 25 jun 2017 @ 16:38:48

Kjøp deg ny uansett Nils Fredrik, den kan komme godt med. Den gamle kan ha andre svakheter som plutselig gjør seg gjeldende, eller gir flimrende hovedlys som dermed reduserer levetiden på pærene.
Bytt til ny, og ha den gamle som backup på hylla, så eliminerer du også et potensielt lade problem i fremtiden!
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: nils-fredriksøndag 25 jun 2017 @ 17:04:21
Melding mottatt og forstått.  :D Grublet også litt på om justeringen bare er en utsettelse.
Lar bestillingen hos CP stå så får Doffen moderne del senere i uka. Har justert den gamle sånn ca nå og fikk den +/- 14,4  ::) så har jeg den i backup senere  8) til eget bruk eller hjelpe andre. Litt vaklende måling men det kan også komme av voltmeteret.

Satser på at gulfargen på pærene tåler varmen den får av normal spenning (på høyt turtall var den oppe rundt 17 før justeringen  :o så håper problemet er løst nå.

Men det var gøy å få det til selv også   ;D  om enn  kronglete å finjustere hjulet  ;)
Tittel: Sv: Matt lysinnsats
Skrevet av: nils-fredriktorsdag 06 jul 2017 @ 20:25:17
Da ser det ut til at løsningen blir halogen m gul topp. Topper fra eBay, pærer lokalt som passer i sokkelen og har samme wattstyrke som de runde. Testet idag og de virker å takle varmen.... så langt. Men jeg må bytte minst en lykteinnsats etter dette... Den andre er muligens ok en stund til  :(

Runde pærer blir litt varme hos Doffen og meg, og det avgis fremdeles litt gass som gjør sølvreflektoren matt selvom spenningen er god. Bare i begynnelsen men det blir litt masete å "kjøre inn " nye pærer i en gammel innsats :P Ordentlig svidd blir de ikke lenger.

Vet ikke hvorfor det er slik, må være tingenes iboende djevelskap  ;D Men nå går vi videre i livet  8)

Takk for tips og hjelp.