Hovedmeny

Presentasjonstråden

Startet av Morten, tirsdag 09 mai 2006 @ 09:10:27

« forrige - neste »

pastorn

Hei, endelig 2cv eier. Jan Arnth Larssen heter jeg, bor i Skien, er snart pensjonist og har ved en tilfeldighet blitt eier av en Dolly 1987 mod. Den ble min i bytte med en Vespa scooter. Dessverre viste det seg at jeg gjorde et dårlig bytte. Stein Haugseter fant fort ut at ramma var rustet av. Siden selgeren ikke ville gjøre om handelen, har jeg et prosjekt som venter på meg. Har fått plass innendørs til å mekke, og i løpet av en måneds tid regner jeg med å være i gang. Gleder meg tross alt til å ta fatt. I løpet av høsten og vinteren har jeg lest masse på 2cv Forum og føler at jeg har lært mye om denne fantastiske bilen. Er fortsatt litt forvirret m.h.t. hvor jeg skal handle ramme og andre deler, men det ordner seg sikkert. En tur til Danmark blir det kanskje. Jeg har et bestemt inntrykk av at den mennesketypen som mekker og kjører 2cv er  av solid kvalitet. De gir hverandre gode råd og ikke minst en håndsrekning når det trengs. Ser virkelig fram til å treffe noen av dere til sommeren, og til å nyte den langsomme og forfriskende ferden under åpen himmel sammen med kona. Hun har forresten truet med å overa bilen, så her kan det bli kamp.  :D

stein

Gratulerer med bil. Synd du var uheldig med ramma. Selv har jeg bestillt ramme + endel kilo med deler fra Der Franzose. ( er underveis fra Tyskland i disse dager) Prisene varierer nok endel, men av det jeg hittil har bestillt derfra, har det vært raskt og greit å bestille derfra.
Lykke til med bilen.

Stein
1983 Charleston,
1967 Volvo felt
2012 Suzuki Swift
2006 Suzuki XL7
2009 Toyota Hiace
2005 Toyota Yaris

jwh

#17
Hei Pastor'n,
Iblant blir det litt temperatur her på forumet.
En klassiker som engasjerer er de tilfellene der folk har betalt overpris for en 2CV med defekt ramme.  Ikke at det skjer så ofte, men det skjer. Svært mange hobbymiljøer har en indre selvjustis der den som med vilje og viten fører andre bak lyset - får reaksjoner.  Selv den som selger en dårlig bil til en intetanende kjøper høster liten ære - uansett om vedkommende selger sier at han ikke kjenner bilens tilstand. Nyrekruttering til hobbymiljøer skades hvis de ferske ender opp med all dritten som de erfarne styrer unna.  Samtidig er det alltid en risk å kjøpe gammel bil.  Viktigere ofte å undersøke selgers omdømme (hvis mulig).

Selv har jeg en samling gamle Vespa scootere, ett antall 2CVer, kjenner Stein H. - og så liker jeg dårlig å bli lurt - derfor noen ord.

Så til din Dolly.
Hvis du har byttet et Vespa-objekt i et 2CV-objekt så skal du ikke være overrasket at 2CVn kan være dårlig, da en dårlig Vespa og en dårlig 2CV representerer (omtrent) samme verdi, men med noen tusen i scootern'n favør. Har du byttet bort en kjørbar Vespa (largeframe) til en 2CV som krever umiddelbar rammeskift - har du kommet dårlig ut av handelen.

Hvis selger ikke er en del av 2CV-miljøet og ikke vil være med på å dele noen av dine utgifter - så kommer du ingen vei. Jeg ville forsøkt å kreve selger for rammekostnaden, event. at dere deler 50/50 på regninga. 

HVIS du er ferdig med selger og har fokus på å gjøre det beste ut av situasjonen - kan du gjøre et par ting (minst).
1.  Sette istand bilen du har kjøpt
2.  Kjøpe en 2CV i bra stand og selge din rammeknekte.

Punkt 2 kan fort vise seg å lønne seg hvis du ikke kan gjøre rammebyttet selv....

Deler handler jeg fra Franzose.  Det blir endel i frakt, men www.franzose.de er oversiktlig - har mange bilder og tyskerne er ryddige, selv om du aldri vet om du får alt du har bestilt.  De leverer det de har, men restnoterer ikke.  Derfor kan du ende opp med å måtte bestille flere ganger.

Om 2CVistene kjennetegnes som bilmekkere og som spesielt solide mennesker er jeg ikke så sikker på.  2CV folkene er vel av forskjellig avstøpning som folk flest.  Mange som kjører 2CV mekker faktisk svært lite, og det er mange nok i miljøet som ikke vil at det er pengemakten som skal rå...   At det skal være rimelig å eie en 2CV kler bilens image - har jeg alltid ment. Om det er å være solid, vet jeg ikke. I alle miljøer tar det tid å bli kjent, men det er ikke sånn at man må komme med en perle av en bil for å bli akseptert her.  Jeg mener at vi er en rimelig inkluderende samling mennesker, men DEN dommen er det de nye fjesene som feller. Går du inn på www.2cv.no og ser under - program - så finner du ett ganske omfattende treff/møte-program.  Det kan derfor tyde på at 2CV-folk ikke er de mest usosiale mennesker som finnes.

Send gjerne info. om deg/din bil til min epost, da jeg kartlegger 2CV bestanden i Norge.  Epost: jawihaug@online.no
Et spm. til slutt:  Skien var for 10 år siden kjent for et godt vintage Vespa-miljø.  Er det noe igjen av dette  ??

Ellers - lykke til med ny hobby! 

jan willy
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Hans Erik

Hei

Relativt ny på forumet.
Født i 1962, 3 barn og frue i Nordre bydel i Bergen.

Hadde 2cv 4 74 modell på 80 - tallet. Den gang var 2cv miljøet i Bergen tydeligvis større og aktivt.
Her har vi vest en utfordring.

2cv interessen slapp aldri helt taket.... En gang smittet, alltid smittet...

Flørtet med en Dolly som jeg eide i halvannet år for 5-6 år siden.

Siden har det blitt dobbeltgarasje, og nå er drømmen om en Charleston fra 1983 i boks.

Hans Erik

døpatt

Mann 35, 2 barn bor i indre østfold. Eier ikke noen 2CV og har aldri gjort men begynner å tenke litt på en fin cabriolet til når kommer 40års krisen ! Er forresten fransk og vært bosatt i Norge i 6 år, så om det er noe å oversette bare kontakt meg.

brochmann

'allo, 'allo døpatt  ;D ;D ;D
Velkommen på Forum, håper at du vil trives. En cabriolet av typen "to hester" finner du ganske sikkert. Hør med noen på Forum som kan/ vil asistere deg FØR du kjøper noe. Den henvendelsen kan spare deg mange (og store) ergelser, 40 års-krise eller ei. Jeg ser "problemet" helt klart, skal du først ha "krise", kjøp et vrak så at krisemaksimeringen tar av  ;) ;).

Nok en gang, velkommen.
inge'n krise her,nei
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

CitrELla

Sitat fra: Poirot på onsdag 12 mar 2008 @ 19:24:56
Forumet er aktivt, men denne "presentasjons-tråden" bør kanskje promoteres litt bedre...?
Hele enig, den burde kanskje være sticky (alltid stå øverst) under "2CV prat"? Jeg lette i hvertfall lenge før jeg fant den.

Jeg er 54 år og bor i Oslo. Har ikke 2CV enda, men så på en da jeg skulle kjøpe min første bil. Historien står her: http://2cv.middledot.net/index.php?topic=1261.msg9099#msg9099

Jeg har en elektromotor som jeg har tenkt å sette i en lett bil. 2CV er en av 3 - 4 mulige. Ferdig med batteri må den bli lettere enn Th!nk (som motoren er fra) sine 960 kg.

Jo mer jeg studerer 2CV desto mer egnet ser jeg at den er til konvertering. Hel ramme som motor og hjuloppheng er festet på. Alle vinduene er rette og derfor lette å bytte ut med plexiglass (f.eks. Lexan). Bagasjelokket er nesten helt flatt og kan byttes ut med plast. Innebygde "fender skirt" på bakskjermene (vet ikke den franske betegnelsen) som minsker luftmotstanden.

citro1cx

Sitat fra: CitrELla på søndag 05 apr 2009 @ 04:25:03
Jo mer jeg studerer 2CV desto mer egnet ser jeg at den er til konvertering. Hel ramme som motor og hjuloppheng er festet på. Alle vinduene er rette og derfor lette å bytte ut med plexiglass (f.eks. Lexan). Bagasjelokket er nesten helt flatt og kan byttes ut med plast. Innebygde "fender skirt" på bakskjermene (vet ikke den franske betegnelsen) som minsker luftmotstanden.

Jeg vet ingen ting om el. biler, men vet en del om 2cv. Det som slår meg er at du kanskje ikke kan hente all verden med vekt på bytte ut noen karroserideler med plast. Dette fordi 2cv karroseri allerede er produsert med tanke på lav vekt. Du nevner bagasjelokket, og det veier nesten ingen ting, glassene i vinduene er små og veier heller ikke så mye. Felgene derimot er tunge og solide og kan lett byttes ut med f.eks alufelger, reservehjulet kan erstattes med sprayboks. Det samme gjelder støtfangere, de vier mye og er produsert etter sikkerhetskriterier på 50 tallet. Bensintanken er det også noe å hente på. De siste årsmodellene har tanker produsert i plast.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Poirot


[/quote]
Bensintanken er det også noe å hente på. De siste årsmodellene har tanker produsert i plast.
[/quote]

Jeg skifta fra stål- til plast-tank nå på fredag. Og kan bare berette at her er det IKKE mye vekt å spare...
(For mitt vedkommende var det derimot mye BENSIN å spare... :-\
Men glassrutene veier mer enn en skulle tro.  Bare løft to dører, ei MED glass i den ene handa og ei UTEN i den andre!
Bedre med 2CV enn bare èn!

CitrELla

#24
Svarer under http://2cv.middledot.net/index.php?topic=947.msg9409#msg9409 da jeg synes det hører best hjemme der.

Medtner

Hei.

Jeg heter Erik og kjøpte min første 2cv (første bil generelt, også) 15. juni 2009. Jeg har hatt en drøm om å ha 2cv siden rundt den tiden jeg fikk sertifikat.
2CVen min heter Charlie, og er en 1984-modell, slik som meg.

Jeg bor i Arendal og prøver å stable på beina en karriere som klassisk pianist. Satser på å klare å kombinere mye øving med mye kjøring av 2cv. Har kjørt milevis de siste dagene, og blir mer og mer glad i bilen. Smiler hele tiden når jeg kjører.

Erik
Erik Haugan Aasland,

1984 2cv Special

Morten

Sitat fra: Medtner på torsdag 25 jun 2009 @ 23:25:04
klassisk pianist.

[...]

kjøring av 2cv.

Ah! To flotte former av utøvende kunst. Velkommen i gjengen, 2CVens effekt på sjåføren er presist beskrevet :)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Jan-ErikR

Fant ut at tiden er moden for en presentasjon.
Jeg er faren til Morten P. Interessen og forkjærligheten for Citroen kan spores helt tilbake til slutten av 50 årene da min fars onkel hadde en kobberfarget B11 Sport. Han bodde i Solør og det ble noen turer på grusveiene i Finnskogtraktene. Helst i passasjersetet foran. Fars Volvo PV kunne nok ikke hamle opp med den på de veiene.

Til tross for mange skrå og beundrende blikk på 2cv, Ami, GS og CX ble det aldri noen Citroen før Morten og jeg kjøpte den røde Club´en i 2005. Etterhvert ble vårt lille bilkollektiv utvidet med en '83 2CV6 Special. Morten låner garasjeplass til prosjektene '71 Ami 8 Berline  og '72 Ami 8 Berline.
Lesere av Citrophile har kanskje også lagt merke til at vi har utvidet samlingen med en blå ´69 Dyane. Den ble med hjem fra pinsetreffet i Sverige.

For meg er Citroen 2cv den beste blandingen av enkel og avansert teknikk, kjøreegenskaper, komfort og kultur. Kjøreturene har nesten en terapeutisk virkning og kontakten med andre Citroenister er spennende og hyggelig.

Neste høydepunkt blir verdenstreffet i Tjekkia. Det blir en flott tur! Morten og jeg kjører sammen hele veien. Det er jo et "biltreff" ikke et båtstevne. Vet at vi blir fler langs veien. Det er bra.


Mvh
Jan-Erik Ruud

'87 2CV6 Club   '83 2CV6 Special  '69 Dyane '83 Acadiane´51 Traction Avant 15 six
'09 Citroen Grand C4 Picasso Excusive ´13 Citroen C3 Picasso

GeirW

#28
Jeg fant presentasjonstråden!   ;D

Hvilket vil si at jeg kan tillate meg en lengre avhandling om hvem jeg er.  ;)

Har definitivt fått inntrykk av at de fleste som frekventerer forumet holder seg rimelig oppdatert på trådene.
Da har dere også lagt merke til at jeg først dukket opp i midten av juni på topic 2CV ønskes. Jeg er stort sett ganske kjapp av meg, så bilen ble fort innkjøpt og har fått en god dåpstur til Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia, Frankrike, Sveits og Italia. Ikke så ille med tanke på at jeg har eid henne i underkant av 6 uker. Det virker allerede som en evighet siden.  :)

Det måtte ikke være en 2CV, men det måtte være en "folkebil." Jeg har alltid hatt supersans for de kjøretøyene som mobiliserte den brede delen av befolkningen, kjøretøyene som fikk arbeiderklassen på veien. Således vurderte jeg klassiske Fiat 500 (nydelig bil, ønsker meg fremdeles en slik også), Renault 4 (som nevnt tidligere hadde jeg en slik i ungdommen - Yummi), VW boble eller variant, for ikke å snakke om klassiske VW Transporter (jepp, fremdeles lyst på en slik også) eller en HY, eller en Mini.

Det kunne vært mange, men prosessen førte meg klart til 2CV. Den er enkel, frekk, den jhar sjarm, den fungerer, den er lett å få deler til, den har rulletaket, den er Fransk! Jepp, det måtte bli 2CV. Vennene mine har ikke reagert med en mine etter kjøpet, de har alle bare smilt og sagt "naturligvis, det er jo deg Geir." Hehe, jeg har det greit med det. Og jeg lærer, forumet her har foreløpig gitt meg en hel masse, og jeg har svært mye igjen å lære, så jeg får forsøke oppføre meg pent også i fremtiden. Takk forum, for alle svarene på spørsmål som trolig virker svært basic for de aller fleste ac dere.

Jeg bor i Asker og har to jenter på 8 og 14. Er single og skilt, og hun eldste bor hos meg. Har en bachelorgrad i Vernepleie som det så fint heter, samt en videreutdanning i Coaching og kommunikasjon fra HiO. Har ikke helt sett meg ferdim med studier og påbegynner enten "Master i læring i komplekse systemer" ved HiAk (hmmmm...burde gi et rimelig greit grunnlag for å forstå meg på en 2CV?) eller "Videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge" ved Diakonhjemmet høgskole. Har kommet inn på begge, synes det er vanskelig å velge, samt at jeg har en dialog med arbeidsgiver som er nødvendig for å få det hele til å gå opp. Er ellers opptatt av musikk, spiller gitar og ukulele, og har inntil nylig også jobbet som musikkinstruktør i Dissimilis som en ekstrajobb.

Pr nå har jeg to tanker i hodet.
Tanke nr 1 er å selge Mitsubishi Carisma`n - jeg er ferdig med å kjøre kjedelig bil. Basta. Mitsubishi`n har lullet meg inn i en falsk dvalelignende tilstand de siste 4 åra, aldri noe tull, komfortabelt og pålitelig - men DØNN kjedelig. Den skal bort. Averterer den i løpet av uka.
Så fort dette er gjort (MÅ strengt tatt ikke vente, men synes liksom ikke jeg kan sitte og betale forsikringer og det hele på 3 biler...?? Nei Geir, først selge Carisma`n) også kjøpe helst en AK400 (noen som vet om en til salgs?) evt en Acadiane, simpelthen fordi den er tilgjengelig og ganske cool, Mehariclub har nemlig 3 stk til salgs i Provence, og det bør vel være en grei affære å hente en? Typegodkjent? Moms og litt toll på en 85 modell, men engangsavgiften går vel litt ned etterhvert som bilen stiger i alder? Har ikke sjekket dette enda, men det er vel ikke slik at det koster 100k å importere en Acadiane fra midten av 80tallet? Mulig jeg dukker opp med et spørsmål her på forumet om noen uker, om å få leie Franz Åse en tur til Provence, om det lar seg gjøre? Hehe, bilen må evt hjem.

Jepp, jeg skal ha en van. En 2CV van som skal oljes og smøres og kjøres året rundt i salt og slaps (jeg lover å samtidig ta godt vare på den). Den skal bli en ordentlig raid-bil. Det må den være, med jerrykanner, takstativ med 4 - 5 ekstra dekk, sandmatter, vinsj (?) spader etc. Den skal nemlig ta meg med til Afrika i 2010. Slik bare ER det, det er sånn hjernen min fungerer, og jeg tør ikke annet enn å følge den.

Det har gått sånn ca rimelig greit hittil i livet.  ;)

Retro

Hei
Jeg heter Atle og kommer fra Halden og er født i 1961

Vokste opp i en tidlig 60 talls AZU og fikk 2cv inn med morsmelken.
Denne bilen var orange og vit og hadde i sine første år tjenestegjort for Wøyens radio og tv butikk i Halden.

Min far hadde også en sen 50 talls 2cv (lys gul)

Det var også en Dyane (mørk blå) innom gården, men den har jeg ingen bilder av.

Min første egne 2cv ble kjøpt inn i 13 års alderen.
Dette var også en tidlig 60 talls bil.
Den ble flittig brukt på jorder og skogsbilveier pluss noen ulovlige runder rundt på bygda i nattens mulm og mørke.

Min andre 2cv ble kjøpt for konfirmasjonspengene og ble mest brukt til øvelseskjøring før fylte 18.

Etter at jeg fikk lappen har jeg ikke hatt noen 2cv.
Min eneste kontakt i ettertid er som reperatør på en 75 modell min mor hadde på mitten av 90 tallet.

Men nå i en godt voksen alder har jeg gått stand å kjøpt meg et vrak av en 85 modell med knekt ramme ,rustent gulv og opprusta innerskjermer bak.(i deler)

Besøkte Tullingtreffet i Enningdalen i sommer og hadde med en del Citroen brosjyrer fra 60 tallet (var det Poirot jeg satt og hadde en trivelig prat med?)

Det var vel etter dette jeg bestemte meg for åkomme ut av skapet og få meg en 2cv igjen
:o