Bremsepumper bak/stramme mansjetter

Startet av Pål B, fredag 15 jun 2012 @ 10:31:56

« forrige - neste »

Pål B

For et par år tilbake hadde de "uorginale" bremsepumpene til bakbremsene mansjetter som var så "stramme" at stemplene ble presset lengre tilbake en til det punkt hvor bremsebåndene returnerte. Dette resulterte i at ved første tråkk på bremsepedalen gikk pedalen langt inn (dog ikke i bunnen)....

Er det fortsatt et problem på nye pumper? F.eks kjøpt hos Franzose?

"Fenomenet" var nok kjent for Citroen også, for på 70-tallsbiler var det en liten fjær mellom stemplene som skulle forhindre nettop det.

Noen som har erfaringer og bringe til torgs?

Mvh
Pål

Olav

Mine pumper fra Meca har ikke dette problemet.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

PerI

Kjøpte mine hos classic parts for ca 6 år siden. Husker ikke produsenten, men så fort jeg fikk justert den manuelle stoppinga på skoa, så har bremsene virket helt topp. Dette er en 70-talls ombygd til skivebrems og lhm. Byttet den gang alt av sylindre, rør og koblinger.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

citro1cx

Sitat fra: Olav på fredag 15 jun 2012 @ 19:29:06
Mine pumper fra Meca har ikke dette problemet.

Fulgte tipset ditt Olav og bestilte bremsylindre på Meca. Disse fungerer helt som de skal. Meca har så langt jeg har erfart, levert kvalitet.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Olav

Sitat fra: Roger H på mandag 18 jun 2012 @ 16:05:42
Fulgte tipset ditt Olav og bestilte bremsylindre på Meca. Disse fungerer helt som de skal. Meca har så langt jeg har erfart, levert kvalitet.

Så bra :) :) Ganske billige var de også ;)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

eilert


Jeg kan bekrefte at dette var et problem i 2008 eller 2009, da byttet Bøhm Auto bremsepumper på min bil og pedalen måtte pumpes "før bruk". Bremsepumpene skaffet Bøhm via Citroen delelageret, men sikkert ikke "original del" av den grunn.
De forsøkte senere å feilsøke dette og bl.a. luftet bremser uten hel, da jeg i 2010 hadde bilen innom hos dem hadde jeg hørt om dette problemet og ba dem fikse, Bøhm plukket angivelig brukte mansjetter fra en eldre Citroen de hadde hatt innom (husker jeg BX/CX el. noe..???) og problemet med pedalen var løst.

Eneste var at den tyske mekanikeren jeg var innom i fjor sommer lurte fælt på hvorfor mansjettene var festet med ståltråd...   :o

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

osbra

""Fenomenet" var nok kjent for Citroen også, for på 70-tallsbiler var det en liten fjær mellom stemplene som skulle forhindre nettop det."

Hei Pål

Stemmer Pål, jeg kikket på sylinder fra tidlig 70-tall, og der var det fjær. 50- og 60-talls sylinderne hadde også fjær, selvsagt.
Skjønner nå hvilken funksjon disse fjærene har!

Oscar
Hilsen Oscar

DS 1963
2CV 1959 AZL
GS Pallas 1978
XM 2,1 TD 1991
XM 2,1 TD 1999

Pål B


EirikJ

Jeg skrev om dette på Citronik en gang. Jeg ville finne ut av div.påstander. Så da en kompis hadde problemet med at pedalen gikk i bunn etter skifte av nye hjulsylindrer, tok jeg med kamera i garasjen og sjekket. Joda, mansjettene var problemet, men det ble løst enkelt med å sette inn en fjær.

http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/15/25462.page#230587
Citroënnlig hilsen Eirik