2cv i god stand ønskes

Startet av 2cv_skrue, torsdag 28 feb 2008 @ 13:55:39

« forrige - neste »

2cv_skrue

Noen som har noen tips om en god 2cv i god stand? Helst charleston! Noen med erfaring med import, og fra hvem og hvilket land etc?

jwh

Tenker du på 2CV-import er svaret nei, men har importert endel kjøretøy fra Sverige.  Hva lurer du på ?
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

2cv_skrue

tenker på 2cv-import ja. Lurer på hvor jeg bør leite og hvor jeg kan finne en god 2v :) Kan godt importere fra sverige :)

EirikJ

Tror ikke Sverige er rette landet og hente 2CV. Prisnivået er minst like høyt der som i Norge. Det er mange fine biler i Norge så det burde ikke være så vanskelig å finne en veldig fin en til, tja la oss si 30.000,-.

Og når man snakker om slike lave summer blir det kanske ikke bryet verdt med å reise til utlandet for å hente...?
Citroënnlig hilsen Eirik

2cv_skrue

sant sant! men jeg har egentlig ikke funnet noen 2cv i god stand til denne prisen :( Og helst må det være en charleston, orginal eller uorginal :)

EirikJ

Nei det er klart, at jo mere konkret man blir til modelltype og farge, pris og tilstand, så blir det mindre å velge mellom og en import kan være aktuelt. Ikke for pengene sin del men bare for i det hele tatt å finne akkurat den bilen man vil ha.

Men det var vel ikke så fryktelig lenge siden noen solgte en meget fin Charlston der sørpå eller? Tror det var høsten -07...
Citroënnlig hilsen Eirik

2cv_skrue

usikker på hva du mener, men har ikke sett noen charleston her i Ålesund på en stund. Vurderer å kjøpe tilbake min gamle charleston, men den er egentlig ikke i god nok stand. Var også i Tr. heim for å se på en, men heller ikke den var i den standen den burde være.... Så det er ikke enkelt!

jwh

#7
Spør deg heller følgende:   Når vil du ha bil ?   
Vi er nå engang slik at det ofte er kort tidshorisont mellom å ønske seg noe - og når ville ha det.  Vil du ha bil promte - så fokuser på tilstand og ikke farger etc.    Event. så kan du sitte på gjerdet å vente på at en Charleston dukker opp - noe som kan ta laaangt tid.  Du må bestemme hvilket modus du er i.

Import:
Enig med Eirik, dropp utlandet for nyere 2CV'er.  Jeg holder et øye (tålmodighetsprosjekt) med 50-tallere som er tilsalgs.  Her er utvalget i Norge (også Sverige) meget beskjedent, men har sett en 53 modell til 19000, og en 60 modell til 11000 i Sverige, begge kjørbare.  Hadde kjøpt 60 modellen hvis det var en 59 modell...  I Norge og Danmark vet jeg om 50-tallere tilsalgs, men har ikke sett en 50-taller avertert f.eks på FINN eller AUTODB noen gang (etter 1995).

Jeg vender blikket utover kun av EN grunn:   Utvalget blir mye større....   Prisfokus er sekundært.

Formidlet i 2006 en 50tusen kroners bil, en av bilene forrige formann hadde hatt i England for restaurering.  En SOLO-bil, men det har overhodet ingen betydning - mener jeg - annet enn at den er GUL.  Den var i mine øyne overhodet IKKE verdt pengene - men dama handlet.  Bilen er nå tilsalgs for ca 1/2 parten av kjøpesummen, da eier (ikke bilen) har mista gnisten, fordi hun bl.a har innsett at bilen ikke er noen helårsbil.  Mye småtull har det også vært, også RUST-sveising !! (dette er for dårlig, Pål), samt flere verkstedsbesøk.  Bilen står på Sørlandet.

Blocket.se, som for event. uinnvidde er Sveriges svar på finn.no, har 2CV-annonser fra tid til annen. 

Italia som marked har vel aldri vært nevnt på forumet - og på Italiias svar på finn.no ligger det 5-6 Charleston tilsalgs med priser fra 2-12000 euro. 

Nå er det vel ingen i klubben som styrer så mye for en std 2CV (måtte vært handel ifbm. ferie eventuelt - for så å kjøre bilen hjem).  Det er faktisk ikke helt uvanlig med slike stunt i Vespa-miljøet (vel, er ikke helt vanlig da), men kjenner til flere som har reist ned å kjøpt scooter - sågar en med kjæresten på slep - og så kjørt (med jenta bakpå) til Oslo.

Trolig et minne/mareritt som sitter for livet.  Fyren strålte som ei sol etterpå, men snakka aldri med jenta ...
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

dg

Hei, import av 2cv6 i god stand fra andre land lønner seg ofte ikke - i forhold til bruktprisene i Norge - hvis ikke alternativet her hjemme er en fullrestaurering av den spesielle bilen med mye innleid hjelp til sveis og lakk.

Bruktprisene her hjemme er blant de laveste i europa for de gode bilene, med unntak av Frankrike - et stykke unna den tyske grensen- og enkelte unntak i Tsjekkia, men naboene i Tyskland driver prisen opp i områder nær grensene. Men så løper det på reise og mva.......

Når det gjelder eldre biler er nok Frankrike billigst.

anciennes.net (se linker på hjemmesiden) koster en tilsynelatende fin Charleston fra 50' euro - dvs 40.000 nok, og så må du legge på 25 % mva og reisekostnader. Hos Ami de la 2CV har de en strøken til 15.000 euro (+ mva). Du kan også ta et søk på www.mobile.de - der er det flere, men prisene i Tysland er generelt en del høyere enn her.  

Syd i Frankrike er best med tanke på rust, på grunn av klimaet.

Hvis du ikke vil sitte på gjerdet og vente på mulighetene her hjemme, foreslår jeg et abonnement på 2CV magazine som i tillegg til
mye fint stoff har mange annonser, riktignok på Fransk - men det å bruke engelsk pr epost o.l. er ikke så vanskelig som vi ofte tror...

tvi, tvi

dg


jwh

#9
Ikke glem engangsavgiften på en 80-taller.  Blir ca 8000kr (inkl. vrakpant) i tillegg til det jørgen skriver.

Alle avgiftene for en 40.000kroners 2CV6 blir omtrent (mva på fraktkostn i tillegg) som følger:

Avgift for egenvekt: 20 071,80
Avgift for motoreffekt: 2 598,33
Avgift for slagvolum: 7 952,42
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 30 622,55
Bruksfradrag (80%): -24 498,04
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 7 425,00
MVA: 10 000,00

Engangsavgift + MVA: 17 425,00
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Otto

2CV City har restaurerte 2CV-er tilsalgs. Men det koster! http://www.2cvcity.co.uk/
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#11
.. og så er trolig de fleste RHD, og alle er visst solgt.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Otto

Ja, selvfølgelig RHD, det tenkte jeg ikke på! ;)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Bare for morro kan jeg jo nevne at jeg kan tilby meg å bygge en 2CV på bestilling. Ny ramme, ny lakk, evnt.nye setetrekk og allt mekanisk overhalt. Ikke bare for å tjene penger, men fordi 2CV er MORRO :D
Jeg har kunnskaper, tid og nødvendig verktøy....men mangler lokaler. Er konstant på utkikk etter billige lokaler, men det er vanskelig.
Dyr husleie vil ikke fungere i lengden :-\

Vurderer også å flytte til Bergen, så hvis noen Bergensere vet om et billig og egnet krypinn for en stakkar og noen gamle Citroën'er, så gi beskjed ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

2cv_skrue

Ja det hadde da vært helt topp ;) Hva tror du prisen vil bli da? :) Den charlestonen jeg engang hadde var det Pål B. som solgte meg. den hadde vært i england og blitt pusset opp. Men jobber var ikke av den beste. Har du en 2cv som du kan pusse opp da? Har selv en dolly som står i deler, men en del kan nok brukes. men det er en del rust på denne. jeg har heller ikke tid, og nok utstyr til å sette den istand...