Hovedmeny

2CV4 og 602

Startet av André, lørdag 10 jan 2015 @ 20:50:13

« forrige - neste »

André

Passer en 602 motor på en girkasse til 435 motor..?
Eller må man bytte gearkassse og bremser også da..?
mvh André....kjører 2CV i Bergen

daghaneberg

Jeg mener det skal passe ja. Er det sentrifugal-klutsj?

PS: har du en 435-motor du vil bli kvitt?  :)

Rage

Det går fint. Jeg har gjort det samme sjølv.
Mvh Thomas Rage
1980 2cv6 Club RF 11474
1973 Mehari RZ 31705
1964 AMI6 28-03-50
1971 2cv4 34-83-63
1968 AK 350 27-46-49

PerI

#3
Ja det går, men neppe det optimale med tanke på når motoren yter best og utveksling på gearkassa.

Noen har kompensert det med å sette på litt større dekk fra f.eks Citroen GS.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Poirot

Men naer det optimale hvis hensikta er aa lage en 2CV for mer "off-road"-bruk!
Bedre med 2CV enn bare èn!

Canuto

Går utmerket. Faktisk noe jeg foretrekker. Jeg bor så langt fra motorveier at jeg knapt vet hva det er, og her er mye bakker og smale veier. Så bedre akselerasjon er fint, og ikke minst det å kunne holde 50 sone farten på vei hjem uten å måtte gire ned i andre.
Bakdelen er jo at du bør gire opp raskere enn om det var en 602 motor. Det er mulig det ikke er optimal utveksling for motor/girkasse, men jeg tror da at det er marginalt i forhold til mange andre forhold.
PS; toppfarten blir kortet inn med 10-12 km/h.
Det går jo å sette en 435 motor på en 602 kasse, men du angrer fort... :o
Bremser, clutch og detaljer må stemme eller skiftes. Du sliter jo om du har tenkt å sette en girkasse fra en 435 2CV inn i en Dolly med 602 motor. ::)
2CV6, 2CV4, AK400, AZU250, DSuper, HY72, Acadiane, Ami8, Kegresse, Mehari, 7, Rover75, LandroverDefender

André

Det ble bytte av motor og gear til 602 og skivebremser, så jeg har en 435 til overs hvis noen trenger
mvh André....kjører 2CV i Bergen