Hovedmeny

Jord smeltet

Startet av Otto, lørdag 13 apr 2019 @ 14:32:23

« forrige - neste »

Otto

Jeg slet med å få start, vet ikke hvorfor. Startet på første for noen dager siden.
Etter en del kjøring på starter stoppet starteren og det kom røyk fra dashbordet og fra batteriet. Røsket ut batterikablene! ???
Jorledningen fra tenningslåsen og til jord på torpedoveggen hadde smeltet. Også den tynne ledningen fra batteriet.

Er det overbelastning?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

#1
Lurer på hva jeg skal gjøre.
Isolasjonen på den ene ledningen som går til tenningsbryteren har smeltet. Den gule og blå som går til startmotoren/batteriet er OK. Den som smeltet skal gå til coil? Den tynne ledningen fra minus på batteriet til torpedoveggen har også smeltet. Prøver med ny ledning fra coil til tenningsbryter og prøver evt å tjuvkoble.
Flere tips om hva jeg skal gjøre?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

Sjekk at minuskabelen (den tykke) har god kontakt på både batteri og karosseri.

Otto

#3
Skal sjekke det.
Satt faktisk litt løst på karosseriet og kanskje ikke helt fast på batteriet. Da er det det som er problemet?

Sjekket litt mer, og det er ledningen fra tenningsbryter til sikring som har smeltet isolasjon. Bytter den og sjekker om bryteren er OK.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

#4
Etter noen nye ledninger og tjuvkobling, så kom tenningen på og startmotoren snurret. :) Koblet på tenningsbryteren skjedde ingemting. ::)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

Litt presisering:
På min går 2 gule og 1 blå fra tenningsbryteren. Den blå går til startmotor sammen med kabel fra batteriet. Den ene gule går til minus på startmotoren. Den andre gule går til sikring og gir strøm til coil. Men ledningen på coil er grå?? Bak batteriet inne i kabelpølsa går en grå grenledning ut fra den gule.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil