Samler deler for å bygge 2cv Sahara/4x4 replika

Startet av Atle Odd Hovden, torsdag 23 jan 2020 @ 12:55:55

« forrige - neste »

Atle Odd Hovden

Jeg holder på med en 1984 2cv6 som skal være på veien til våren.

Jeg har delene til å bygge en 2cv Barbot special. Starter på dette når 2cv6n er ferdig, og regner med å ha denne ferdig våren 2021.

Og; jeg har bestemt meg for å forsøke å samle originaldeler for å bygge en 2cv Sahara eller 4x4. Er det noen som kjenner til disse bilene og/eller har kjennskap til hvor det er best å lete?

Det jeg har allerede er en norskregistrert identitet, men det meste av delene kommer til å gå med til Barboten. Jeg har dessuten en komplett motor/girkasse, hjuloppheng, dører, skjermer, frontpanser(ny type). Jeg trenger altså en hytte.

Jeg starter med å forsøke å skrape sammen er delene som er spesielle for disse bilene; altså drivlinja bakover.

Er det forresten noen som vil selge meg et pre -62 panser og gamle seter og ratt. Uansett tilstand.

Atle






PerI

Sitat fra: Atle Odd Hovden på torsdag 23 jan 2020 @ 12:55:55

Og; jeg har bestemt meg for å forsøke å samle originaldeler for å bygge en 2cv Sahara eller 4x4. Er det noen som kjenner til disse bilene og/eller har kjennskap til hvor det er best å lete?


Originale Sahara-deler finnes stort sett ikke. Men det er en butikk i UK som kan hjelpe for å få lagd en 2cv 4x4.

http://www.barbour4x4.com/

Å få det godkjent på norske skilter er vel heller tvilsomt?
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Atle Odd Hovden

Hei Per, takk for innspill

Jeg er egentlig ikke så interessert i firehjulsdrift. Jeg er interessert i å forsøke å lage en SAHARA! Bilgilsynet tror jeg nok det kan bli en råd med.

Jeg vet at det ikke er deler å få tak i, men jeg vil tro at noe kan skaffes med flaks og det meste kan lages, men jeg håper jo på å klare å få fatt i mekanismen for å koordinere giringen.

Jeg antar at ramma må forsterkes på grunn av ekstra vekt bak,  forterkede fjærer er hyllevare hos ECAS, og motor/gir, som står bak fram, festes (som foran) mellom  på girkassefestet som sveises bak på radiusarmtraversen og motorfestetraversen som må sveises bak på rammevangene.  Å få  snudd retningen på giringen skal være relativt enkelt. Får jeg lånt og scannet bensintankene fra en original Sahara vil det være lett å få produsert/3D scannet disse. Konverteringen av dører, skjermer etc fordrer kanskje kjøp av sikkemaskin og engelsk hjul, men bør være enkelt nok for den som har tid og tålmodighet, men hjulbrønnen i panseret vil nok måtte overlates til spesialister om det skal bli pent

Hovedproblemet vil være å få tak en original girsjalter, men får  man scannet en original, kan man saktens få en "dummy" produsert som kan romme en egenmekket sjaltepatent!

Eller kanskje er det mye vanskeligere?  Sannsynligvis, men intet er som kjent umulig for en ukuelig optimist.

Men, som pensjonist har man jo tid, og fundering over problemer som ligger utenfor egen flytsone skal vistnok hemme utviklingen av demens;  selv om noen nok vil mene at dette prosjektet tyder på at demensen allerede er sterkt fremskreden.


Atle Odd Hovden

Unnskyld at jeg maser, men jeg er veldig interessert i å vite om noen av dere kjenner til noen som eier en 2cv Sahara eller 4x4.
Det kan være hvor som helst i Europa og jeg trenger navn slik at jeg kan kontakte eieren og spørre om jeg kan komme på besøk.

Jeg tror at jeg nå har kontroll på hvordan bygge alt sammen ,  også sjaltemekanismen. Jeg har funnet en workshop manual som dekker de spesielle duppedittene  til Saharaen. Denne inneholder en tegning av sjaltemekanismen. Jeg har vært i kontakt med en gammel (93 år) bekjent som er et teknisk  og praktisk geni, som skal hjelpe meg med å konstruere og lage sjaltemekanismen.

Så altså; nok en utfordring til menigheten; er det noen andre som vil lage sin egen Sahara. Det eneste dere i utgangspunktet trenger er en komplett ekstra motor og girkasse og fremre svingarmer og travers, samt en vinkelsliper, sveiseapparat og godt humør og pågangsmot.

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Atle Odd Hovden

Hei Otto- takk for tips. Fint med en snartur til Provence. Jeg vil ringe museet og spørre om de vil la meg undersøke, måle og fotografere alle de spesielle delene og "patentene" så det kan bli enklere å få alt riktig.

Om noen imidlertid har tips om noen nærmere bil? Dessuten er det 55 år siden jeg avsluttet franskundervisningen min på gymnaset, og etter det har jeg aldri praktisert............... Selv en 2cv blir ikke så rusten som min fransk.

Men, får jeg ikke tips om noe noen nærmere bil, drar jeg. Ingen tvil om det.

Otto

Tror det skal være en Sahara i Norge. Sikkert noen på forumet som vet mer om det!
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

#7
Sitat fra: Atle Odd Hovden på søndag 26 jan 2020 @ 16:43:40
Hei Otto- takk for tips. Fint med en snartur til Provence. Jeg vil ringe museet og spørre om de vil la meg undersøke, måle og fotografere alle de spesielle delene og "patentene" så det kan bli enklere å få alt riktig.

Om noen imidlertid har tips om noen nærmere bil? Dessuten er det 55 år siden jeg avsluttet franskundervisningen min på gymnaset, og etter det har jeg aldri praktisert............... Selv en 2cv blir ikke så rusten som min fransk.

Men, får jeg ikke tips om noe noen nærmere bil, drar jeg. Ingen tvil om det.

2CV-experten i Skanderborg i Jylland har en Sahara i sitt museum på gården der verkstedet og butikken er. Stedet er verdt et besøk  :) :)

https://www.facebook.com/2cvgarasjen/photos/a.229916357173857/1291610274337788/?type=3&theater




Atle Odd Hovden

Hei Jonaf, fantastisk opplysning. Da kan jeg kombilere et besøk der med en tur til 2cvsenteret!

Med begeistret hilsen fra Atle

Atle Odd Hovden

Hei Jonaf, synes jeg må melde siste utvikling

Jeg har ringt 2cv xperten og spurt om jeg kan komme ned og studere Saharaen deres. Han sa jeg er hjertlig velkommen!
Ikke nok med det; de har en strøken førstegenerasjon "motorhjelm" som jeg får kjøpt, så da har jeg egentlig alt jeg trenger til både Barbot og Sahara,(bortsett fra girsjalter, men den tror jeg at jeg har kontroll på. Drar antakelig nedover søndag kveld og tilbake mandag kveld. Gleder meg vilt.

Jeg har bestemt meg for å prøve å få til brønnen på motorpanseret selv. Må øve på et par nyere pansere jeg har til overs. Dersom de bli bra, blir det et par motorpansere med hjulbrønn til salgs. Tenkte å lage noen bakskjermer også.


Så nok en gang; tusen takk for tipset!

Mvh Atle 

EirikJ

Hei Atle

Jeg er imponert over pågangsmotet og optimismen du utviser! Måtte den vare prosjektet ut. Tenker du bygge med 425/435 motorer, eller 602?
Litt undrende over at du syns panseret er en utfordring, mens resten som å kopiere bensintanker, fabrikkere gearmekanismene osv er lett  :D  Panseret krever bare at man kan TIG sveise.
Og flott med noen som skriver på et forum, og ikke bare holder til på FB. Tommel opp  ;)

Mvh.Eirik
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

#11
Hei Erik.
Er det bedre å bruke TIG enn MIG-sveis på et panser?
Jeg sveiset inn ny hjulbrønn bak med MIG. :-\
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Atle Odd Hovden

Hei takk for entusiasme og interesse

Det er jo mye arbeide dette jeg har satt igang, men noe skal man jo ta seg til. I 1969 kjørte jeg 2cv og studerte jus. Da kjøpt jeg et Marganvrak fra 1954 og brukte 7 mnd på å bygge opp hele bilen, karosseriet, mekanisk lakk etc. Absolutt alt.

Men det er altså 51 år siden. Men selv om jeg ikke har den samme energien skal jeg nok få det til, jeg har god tid! Hva angår Saharaen anser jeg egentlig dette som et relativt lett prosjekt. Jeg skal bygge den opp som en vanlig 2cv først og kjøre denne i sommer, og så skal jeg konvertere til 2 motorer til vinteren sammen med arbeidet med Barboten. Reiser til Danmark med danskebåten på Tirsdag til uka og skal besøke 2cv experten for å inspisere og avlure deres Sahara alle hemmeligheter. Jeg får antakelig kjøpt en ekstra førstegenerasjon "motorhjælm" og et førstegenerasjonsratt.

Jeg skal kjøre begge bilene med 602 motor. Kanskje jeg satser på litt høyere kompresjon på Barboten; det er jo en racerbil må vite.  Dersom noen av dere kjenner til en ledig GSmotor og girkasse, så gi meg beskjed. Det hadde vært festlig å hatt mulighet for å kunne utstyre Barboten med ren bakhjulsdrift og GS motor!

Hva angår brønnen i "motorhjælmen", skal jeg ta alle relevante mål og fotografier i Danmark. Så har jeg tenkt å  prøve å få en blikkenslager til å produsere selve hjulbrønnen i er par tre eksemplarer. Så vil jeg prøve å finne ut hvordan jeg skal få til å sveiset denne sammen med motorpanseret uten at dette slår seg. Jeg har kjøpt meg nytt migsveiseapparet og punktsveiser. Tenker at jeg vil forsøke med en blanding av punktsveis og Mig lodding.

Grunnen til at jeg har havnet tilbake på 2cv i en alder av 73 år, er at jeg har en havarert drøm om å få meg en klassisk Porsche før jeg dør. Jeg fikk kontakt med en notorisk svindler på Sola, (fornavn Jan), som totalt har svindlet meg for bortimot kr 400.000 uten at jeg fikk noen Porsche, så da måtte jeg flytte kommaet i veteranbilprosjektbudsjettet mot venstre. Etter å ha byttet til 2cv føler jeg at jeg har kommet hjem. Kona kan ikke strikke, så en venninde av oss har lovet å strikke hver vår Citroengenser etter oppskriften i siste medlemsblad.  Det hadde aldri fallt meg inn å gå med Porschegenser!



Otto

Nei Porsche-genser er ikke pent.
Ang. sveising av hjulbrønn; så må du må vel få laget en fals i kanten som sveises mot panseret fra innersiden med Mig.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Atle Odd Hovden

Hei Otto

Det er flere forskjeller på det vanlige førstegenerasjonspanseret og Saharaens enn reservehjulbrønnen. De vanlige har "bølgeblikk" på toppen. Saharaen har ikke. Skal man lage et Saharapanser må man derfor bytte ut hele toppen an panseret  over den buede falsen.

Dette skaper naturligvis mer arbeid, men har også fordeler; Det er veldig lett å lage en nøyaktig mal for denne metallplata, og helt nøyaktig plassering av hullet. Det er også veldig lett å måle den nøyaktige bøyen plata skal ha når den monteres.

For å unngå spenningsforandringer i stålet, antar jeg  at det vil lønne seg å montere den nye topplata med  karosserilim.

Jeg tror  at det vil være lurt å lage en jigg til å spenne opp plata før montering av brønnen. Lager man lbrønnen nøyaktig, kan man enkelt merke av hvordan den skal kuttes for å flykte med topplata; legger man til 1,5 cm, kan man bruke metallstrekke til å lage fals hele veien rundt, og så kan man sveise den fast mer punktsveiser.

Når det gjelder bensintank, tenker jeg at det tryggeste kanskje er å bruke originaltanken. Den får plass under setet, er stabil og sikker og koster ingen ting. Blir bilen veldig fin så kan man jo koste på seg en nøyaktig kopi etterhvert.

Hva angår oppmåling av  skjermer, skal jeg lage noen duppeditter som jeg skal ta med for å få helt nøyaktige mål. Det samme mht bakluka og andre spesialiteter som det er viktig å  få riktig.