2cv "Gassen", hvit special 1986

Startet av brochmann, lørdag 07 jun 2008 @ 00:45:03

« forrige - neste »

brochmann

Hei.
Jeg er tilbake med nok en "sjau" på Gassen. Jeg har nevnt annet sted på Forum at noen har helt Shell Donax bremsevæske på mastersylindertanken. Det så skummelt ut.

Olav S hedde tid og vilje å avse, så vi dro til Stein Gård forleden ettermiddag. Ut av garasjen, bilde 1. Da ble det plutselig tre 2cv'er på rad.  ;D

Opp med panser, av med trekantplata og bremsesylindertanken er klar for inspeksjon. Bilde 2. Der er mulig å skimte fargeforskjellene på LHM'et i bunnen og Shell Donax på toppen som et brunlig belegg. Vi gikk på med Tynner, oppvaskkost og tannbørste og var snart innpå grønnmalt metall. Av med ledninger, og SÅ brakk vi plasttanken av mastersylinderen. Det rant GRØNN (ubesudlet?   ;D) LHM ut fra bunn, før Donax'en fulgte etter. Med andre ord, ingen "gift" i systemet. TAKK ;D!!  ;D ;D ;D

Vi rengjorde plasttanken med filter godt og satte på plass alt, etterfyllte med LHM og var klar for å kjøre gjennom systemet ved å pumpe ny LHM rundt. Bilde 3

Vi jekka opp og var klar for lufting av helesystemet. Bilde 4, Olav jekker, jeg tar bilde, grei løsning  :D

Vi holdt på til alle luftenipler var tatt og at det ikke kom noe rusk ut av dem. Bremsepumpene bak var "nye", eller nesten nye. Flott!.
Bremsene er altså fine  :)

Det var så langt.
inge'n rast eller ro at have
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

André

ingenting er som frisk grønn lhm i en ren tank........ ;D
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Max Wiggo

For de som ønsker utførlig beskrivelse av bremselufting kommer en artikkel om nettopp dette i Citrophile i august :-)
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

brochmann

Hei Forum.
Har vært og skrudd på "Gassen" i dag  :D. Har tidligere vært innom for å kurtisere skruene som holder bakskjermene fast med CRC  ;). 6 av 8 skruer gav seg for slagdrillen med flathodetrekker montert. Bilde 1.

De to resterende dro jeg "hue" av  :P. Etterpå sto det kun en liten flik hode igjen på hver, for lite til å få tak med WiceGrip-tenger  :-\. Har ei heller flyttbart sveiseapparat. Det ble til å måtte bore ut skruene/ bore ned så mye at jeg fikk tak med WiceGrip innenfra og skrudde dem ut den veien. Jeg måtte bore et "stykke" før de kom ut. Mutterne på baksiden av c-stolpene synes fortsatt uskadde og tok nye skruer uten krøll  ;D.

Så kom jeg til for inspeksjon på begge sider. På høyre side på c-stolpen er det, ved tredje skruehull nedenfra, gjennomgående rust. Der må jeg skjøte inn en vinkel fra toppen av skjermens framkant og helt ned.  Bilde 2. Her er det en bue, så innskjøtingen kan bli tricky.

Pyntelistene er om mulig i ennå slettere tilstand enn de var på Spot. Jeg kjøper nye lister, både aluminim og plast. Jeg orker ikke å polere dem opp, møkkajobb som er tidkrevende. Bilde 2.

Resten av høyre side ser bra ser bra ut. Både innerskjerm og ytterskjerm. Ytterskjermen må likevel har et "drypp" fra sveisepistolen for å reparere et av skruhullene for feste. Der var det "tynt". Det synes som om Tectyl virker, - en stund i alle fall  8). Der hvor Tectylen har sluppet, er det overflate- og gravrust. Jippi  :(

På venstre side er ytterskjermen bra, bilde 3. Innerskjermen er i slettere forfatning enn tidligere observert. Tre alvorlige rusthull er funnet. Se skrutrekkerhodene. Bilde 4.

Dette var dagens rapport. Nå har jeg grei oversikt over hva jeg må skaffe av deler for innsveising og noen ide om hvor omfattende sveisejobben blir. Likevel tilsier min erfaring at det baller på seg, dette med rustgraving.

Ha god kveld.
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Ingeborg

Pappa, jeg er sikker på at du har for mange bilder hjemme nå. Du må tenke litt på mamma også... Bilstærsj har forresten fått en egen hylle i skapet. Det er flere som har kommentert på kombinasjonen stilettheler og motorolje...  ;D
student og borteboer med 2cv6 Dolly 1986 r/h, overtatt v06

PerI

Sitat fra: Ingeborg på torsdag 14 aug 2008 @ 12:05:43
Pappa, jeg er sikker på at du har for mange biler hjemme nå.
Neinei, pappaer får aldri for mange biler ;D

Min far kjøpte 4 stk Cortina MK1 på rappen i fjor vinter i ymse stand, og er i ferd med å spore opp flere :)

Husk at bil som hobby ikke nødvendigvis er så dyrt om man bare samler på de rette (les:rimelige) objektene :)

SitatDet er flere som har kommentert på kombinasjonen stilettheler og motorolje...  ;D

Ja, jeg har jo vært inne hos dere i våres i forbindelse med den velkjente bytteordningen middag-mot-mekking, og jeg har også lurt på hvorfor ikke stilletthelene stod innelåst slik at olja kunne få hylla alene ;D

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

brochmann

Hei Per  ;D

Flott innlegg. Touchè!  ;)
inge'n stiletthæler på mi hylle, nei - bare LHM og motorolje
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Ingeborg

Og så stillettheler som er så fint :)
student og borteboer med 2cv6 Dolly 1986 r/h, overtatt v06

brochmann

Hei Ingeborg
Okey da, Prada er lekre  ;). Men å ha dem på hylla ...,
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Otto

Hei Inge,

jeg sender fargeprøver på 2 blåfarger og 2 rødfarger. Den hvite fargen blir bilfargen. Båten blir skåret ut i folie og bare blå og rød folie står igjen på bilen.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

brochmann

Hei Otto  :)
Tusen takk!  ;D ;D ;D (tre fete glis).

Jeg skal straks og med en gang se på hva jeg mottar. Jeg er i Norge fram til 30.august. Deretter er jeg på et rehabiliteringssykehus i Montenegro i 5 uker. Kan ta noe tid før du får svar  :(.

Vi (Olav Strand og jeg) venter på pakke fra Frans Åse. Denne gangen tar det tiiiiiiiiid  >:(.

Torben Quist i Dk har nå helt klart fått orden på mva.fratrekk i Dk og sender oss varer prompte  ;D.
inge

p.s. stemningsbilde for sveiseglade.d.s.
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

EirikJ

SitatDeretter er jeg på et rehabiliteringssykehus i Montenegro i 5 uker.
???
Citroënnlig hilsen Eirik

Ingeborg

"Jeg skal straks og med en gang"

Det er godt å se at Kardemommeby er med oss selv her :)

God tur, pappa  :D
student og borteboer med 2cv6 Dolly 1986 r/h, overtatt v06

brochmann

Hei Ingeborg  :)
Lovlydige 2cv-ister har ALLTID  ;) politimester Bastian på "lasset", jfr. "Nissen på lasset". ;D
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.