Hei!
Dette er kanskje ikke 100% 2CV, men det gjelder 2CV motor og girkasse så jeg håper det er greit jeg poster her. Beklager om det ikke var innenfor, men jeg kan ikke tenke meg noe mer passende forum å bruke. :-\
Jeg har kjøpt en 1984 Poncin VP2025, en type 6-hjuling som kommer med 2 CV Motor og girkasse.
Tidligere eier byttet girkasse og endte på en eller annen måte opp med 4 gir bakover og 1 gir fremover, er den noen som kan tenke seg hvordan dette kan ha skjedd?
Finnes det f.eks. av noen grunn en serie med 2CV kasser som er konfigurert til å fungere slik?
(Ved at motor/gir er montert i motsatt retning, eller at dreieretningen på motor var motsatt eller noe? Ikke spesielt sannsynlig kanskje, men har ikke fått den hjem enda og prøver å pønske ut hva i alle dager som kan ha skjedd.)
Kassene så identiske ut og alt passet rett over ved montering.
Dette er nummerne fra girkassene dersom det gir noe nyttig info:
Orignal kasse:
REP 32
AM-331-96c
Kassen som sitter i nå:
REP 0 993
AM-331-96c
Mvh.
-A-
Sitat fra: NorAndy på tirsdag 02 jul 2019 @ 22:05:20
4 gir bakover og 1 gir fremover, er den noen som kan tenke seg hvordan dette kan ha skjedd?
Det er mulig å snu retningen på drivhjulrotasjon i forhold til motoren ved at kronhjulet vendes til å gripe fatt i pinjongen på motsatt side. Det gjør det valgfritt om motoren skal sitte foran girkassa (standard for 2cv) eller bak girkassa(f. eks på den bakre motoren på en to motors 2cv (Sahara). Eksakt samme deler men installert ulikt altså. Kanskje motoren på din farkost sitter bak girkassa, da må kronhjulet på en standard girkasse snus.....
Hei Belgau, mange takk for raskt (og veldig bra) svar!
Det stemmer, her sitter motoren bak girkassa.
Hvis noen har noen tips i forbindelse med denne jobben setter jeg pris på all info.
Jeg har gjort endel motor/girkassebytter osv. men jeg har aldri åpnet noen girkasse før, så jeg ender nok opp med å ta ut girkassa og sette bort jobben. Evt. bruke livlina "ring en venn".
Uansett; Takk igjen! Dette er helt sikkert forklaringen.
Hvis Vestfold ligger innenfor rekkevidde er det ressurser her som trolig både kan ta på seg og gjennomføre en slik jobb. Slike farkoster burde jo tas ettetrykkelig vare på!
Hei, oppdaget denne først nå.
Er dette "snudde" fenomenet noe man kunne bruke som bakre motor om man skulle forsøke seg på å lage en "safari" replika, der sitter jo bakre motor bak fram?
Mvh Atle
Sitat fra: Atle Odd Hovden på søndag 12 jan 2020 @ 10:58:00
Hei, oppdaget denne først nå.
Er dette "snudde" fenomenet noe man kunne bruke som bakre motor om man skulle forsøke seg på å lage en "safari" replika, der sitter jo bakre motor bak fram?
Mvh Atle
Ja det stemmer nok det. Er jo ellers Barbour 4 hjulstrekk å få tak i som ombygging også, men da har man bare to ekstra hjul med framdrift men ingen ekstra motor. Alle ønsker seg jo en motor til.
Hjeeelp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jeg er på jakt etter noen som kan påta seg å "snu" en girkasse for meg. Den skal brukes bak i en 2cv Sahara replika.
Navn mottas med takk.
Atle
Melding til Norandi
Har du fortsatt den "snudde" girkassa. Jeg trenger en snudd girkasse. Skal vi i så fall bytte? Jeg betaler gjerne penger i mellom.
Med vennlig og håpefull hilsen
Atle
Tlf 98408384
Sitat fra: Atle Odd Hovden på tirsdag 28 jan 2020 @ 22:40:55
Hjeeelp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jeg er på jakt etter noen som kan påta seg å "snu" en girkasse for meg. Den skal brukes bak i en 2cv Sahara replika.
Navn mottas med takk.
Atle
Tar du kassa med deg til 2CV-experten eller Torben i Dansk 2CV-senter, får du nok hjelp. Eller ta kontakt med Burton i Nederland.
Hei Jonaf
Jeg snakket med 2cv experten i forgårs, og han ante ikke noe. Jeg reiser forresten ned til 2cv experten for å kjøpe et førstegenerasjonspanser til Saharaen jeg holder på med, så jeg kan jo snakke med ham da. Antakelig er hele operasjonen ganske enkel, men jeg har aldri tatt opp en girkasse, så jeg er ikke særlig lysten på å ta jobben selv. Men BELGAU mener altså å at Vestfold har kompetanse på feltet, så jeg håper han melder seg.
Med hilsen Atle
Sitat fra: Atle Odd Hovden på lørdag 01 feb 2020 @ 16:46:21
Hei Jonaf
Jeg snakket med 2cv experten i forgårs, og han ante ikke noe. Jeg reiser forresten ned til 2cv experten for å kjøpe et førstegenerasjonspanser til Saharaen jeg holder på med, så jeg kan jo snakke med ham da. Antakelig er hele operasjonen ganske enkel, men jeg har aldri tatt opp en girkasse, så jeg er ikke særlig lysten på å ta jobben selv. Men BELGAU mener altså å at Vestfold har kompetanse på feltet, så jeg håper han melder seg.
Med hilsen Atle
2CV-experten kan gi deg gode råd om rammeforsterkninger, i hvert fall. Den platebiten som er merket "D" i det første bildet i denne linken: https://cats-citroen.com/citroen_atypes/po2x2.html (https://cats-citroen.com/citroen_atypes/po2x2.html) fikk jeg beskrevet av 2CV-esperten i sin tid, og som jeg sveiset inn i 72-modell-prosjektet du kan søke opp her i forumet.
Hei Jonaf, takk for gode tips
Til Saharaen har jeg etnytt Barton chassis, og regner ikke med at dette trenger forsterkning. Men det skal jeg snakke med 2cv experten om dette. Jeg reiser med danskebåten på tirsdag til uka og har avtale på onsdag. Skal ta alle mål etc av Saharaen deres! Du snakker om godtebutikk!
Barboten jeg planlegger, skal bygges på en brukt ramme jeg har kjøpt. Skal sette på en snudd forstillingstravers bak på den bilen også, slik at jeg har mulighet til å sette inn motor bak, og kjøre den bare på ren bakhjulsdrift. Drømmen er en GS motor.
Derfor regner jeg med å forsterke ramma på den. Når man først har tatt av gamle rammer, lønner det seg vel dessuten å skifte plata i bånn for å avdekke eventuelle (og høyst sannsynlige) rustangrep.
Hilsen Atle