Bremser foran: kalipere med rustne eller så sylindre

Startet av Dan Foss, fredag 12 mai 2006 @ 14:53:23

« forrige - neste »

Dan Foss

Visste dere at det er 8 havarilommer på E18 fra Skøyen til Holmen? Nyttige når man har 100m påseg før man må stoppe fordi bremsene tar seg til rette på egen hånd..

Jeg har en vakker 2CV Dolly '87. Men med bremser foran, hvor kaliperne/tilhørende sylindre tydeligvis har rustet. I alle fall sitter de dønn - sylindrene altså. Følgelig får jeg ikke skiftet klosser. Den ene er det nå 1mm belegg igjen på.

Det begynner altså, som den skarpe leser vil ane, å haste. HAR NOEN NOEN RÅTIPS?

Etter en omfattende runde i byens bokhandler fikk jeg gribbet til meg et enslig eksemplar av Haynes' mekkebok, hvor overhaling av kalipere er bekrevet. Har noen erfaring med om det er en forholdsvis enkel affære?

Mvh Daniel Foss. kan også nås på tel 92895567
Daniel Foss
2CV6 Dolly 87 (den siste tatt inn til landet, sa noen..)

jwh

Hei,

Min absolutt første befatning med 2CV var overhaling av bremsekalipere på lånt bil (skulle å mitt første treff).  Bilen var stygg som f..., men tur ble det.  Jobben var grei - men måtte benytte trykkluft for å få ut sylinderne.  Pass på:  når de løsner kommer de av med stor kraft !!   Kan hende det er mer styr å demontere - hvis alt har rustet fullstendig fast.
Med rengjøring, nytt pakningsett så var de brukbare igjen - mener jeg å huske (jobben ble gjort for mange år siden).


Mvh,
jwh 
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

dg

Hei,

jeg har samme erfaring som jwh - men der satt det ene stempelet så godt at jeg måtte bruke rørtang til hjelp. Hadde kjøpt nye stempler også - som jeg fikk god bruk for.Skal du likevel ut å handle foreslår jeg også at du kjøper med et par distanseblikk (som sitter mellom caliper og blokk for å få sentrert caliperen mot skiva). Jeg har både sprukket og mistet disse når det passer dårligst, og det er jo ikke noe stort utlegg isolert sett. Har ikke lokal forhandler delene, er det greit å kjøpe disse fra netthandlerne - men det tar jo ca en uke før de er på posthuset.   

Jeg nevner for ordens skyld vernebriller og hansker. Apoteket selger sårbehandlingshansker i to versjoner som er fine mot usunne vesker.

dg