Spørsmål om framaksling, tannstang, girkasse og bremser

Startet av movikong, onsdag 26 mai 2021 @ 19:21:32

« forrige - neste »

movikong

Hei alle :-)

Jeg har tenkt å bygge opp en 2cv etter eget hode. Har en del deler fra en 1969 Dyane, denne bilen har "Batteur'er"/svingningsdempere og "frotteur'er"/friksjonsdempere. I min nye bil har jeg et ønske om å beholde i alle fall "Batteure'ne" i kombinasjon med Burtons moderne støtdempere. I denne forbindelse har jeg noen spørsmål om framaksling/tannstang:

1. Kan man bruke denne tannstangen i en 'moderne' 2cv dersom man man overhaler den? Hva må man eventuelt bytte og bruke av deler for å få til kombinasjonen 'Batteur' og moderne støtdempere?

2. Tenker jeg riktig når jeg ønsker å beholde Batteur og samtidig bruke moderne støtdempere? Er det eventuelt noe poeng i å bygge en bil med både batteurer, frotteurer og moderne støtdempere? Det er ikke viktig for meg at det er originalt, funksjon går klart foran i dette tilfellet.

3. Inngående styreaksling på tannstanga til den gamle Dyanen er knekt og jeg ser det finnes flere typer, blant annet på franzose: https://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Lenkgetriebe/
Mistenker at jeg må demontere og se hva som er montert, men spør likevel om noen kan si med en gang hvilken type aksling som skal sitte der?

4. Dersom det viser seg at hele innmaten i den gamle tannstanga må byttes, kan jeg benytte komplett innmat fra de nyere 2cv'ene i den gamle hylsa? Hvilken innmat i tannstenger er mest direkte; de gamle eller de nye? Jeg ønsker mest mulig direkte styring.


Har også noen spørsmål om girkasse og bremser:

5. På min Dyane var det trommelbremser. Jeg ønsker å bruke mer moderne skivebremser med LHM som bremsevæske i mitt bygge. Kan man enkelt bygge om girkassa med trommelbrems til skivebrems? Hvilke deler må eventuelt byttes og er dette en enkel operasjon?



Er takknemlig for svar og ønsker alle en fin sommer (nå kommer varmen snart)!!!


Mvh Movikong

EirikJ

Hei! Bra med prosjekt-tråd, om du begynner å bygge ;)

Etter min mening, så:

1 - Vet ikke om tannstangen til Dyane er lik 2CV, men tror det. Forskjellen er i så fall vinkelen på pinjongen.

2 - Kontravekts-demperene (batteur) er en del av en helhet. Fjæringen og dempingen på en 2CV er faktisk ganske avansert, og mye ingeniør-arbeid ligger bak. Å begynne å mikse deler med hverandre er det få som har kunnskap nok til å kunne gjøre det bedre enn ingeniørene som jobbet hos Citroen på den tiden. Det var virkelig genier. Etter min mening bør en A-modells fjæring holdes komplett. Alle følgende deler er tilpasset hverandre og kan være forskjellig fra årsmodeller og modeller: chassis, opphengsarmer, fjærer, trekkstenger, støtdempere, friksjondempere og kontravekts-dempere. Alt er kontruert for å jobbe i lag. Bytt ut EN av disse, og funskjonen kan bli redusert/forringet.

3 - Vet ikke hvilken du skal ha. Ikke kjøp fra kjeltringene hos Franzose, men skriv en epost til Burton og spør.

4 - Hvorfor blande 2CV og Dyane-deler i en tannstang? Enten bruk den ene eller den andre, og overhal. Når det gjelder 2CV er de gamle tannstangene mer direkte, derfor har de større ratt for at styringen ikke skal bli for tung. Det er ingen merkbar forskjell på kjøreegenskaper. Bare lettere eller tyngre på rattet, avhengig av kombinasjonen gammel/ny styring og stort/lite ratt.

5 - Både og. Hvis kassen har hull for bremsekalipere, er det bolt on. Hvis ikke, er det for mye jobb. Hvis du absolutt må bygge om til skivebremser, er det lettere å finne en girkasse med skivebremser, og bytte bremsesylindre bak og hovedbremsesylinder til LHM type. Er det bremseslanger i systemet må også disse byttes til noen som tåler LHM, eller bygge om til rør som originalt på LHM-biler.

Er 2CV'en du skal bygge komplett? I såfall er mitt råd å holde den mest mulig original når det gjelder chassis, styring, hjuloppheng og fjæring.
Citroënnlig hilsen Eirik

movikong

Takk for et fantastisk bra og utfyllende svar!!!

Skal ta til meg det du sier om fjæring, styring og chassis; tenker å bygge en type fjæring lik de senere 2cv'ene da jeg synes denne type fjæring er veldig bra... mulig jeg prøver å sette på batteurene for en kort prøvetur senere; kanskje jeg med dette kan forstå noe jeg ikke har forstått før. Utelukker slett ikke at du har veldig rett i det du sier om at Citroen vet best hvordan en 2cv fjæring skal være.

Blir som du sier å overhale den gamle tannstanga som første valg; spørsmålet er allikevel hva jeg skal putte inn i den dersom innmaten må byttes. Hvis det er lett å få tak i original innmat, blir det vel slik.

Skal sjekke om girkassa har hull for bremsekalipere, men jeg tviler... den fremstår som en original girkasse fra 1969.


2cv'en jeg skal bygge er ikke komplett, men nesten. Har også delene fra dyanen og en hel del ekstra deler.



Til slutt ønsker jeg å takk for et fantastisk svar en gang til; dette er gull verdt!



Mvh Movikong

PerI

Enig med EirikJ med mindre man skal drive "ekstremsport" (senking, heving etc).

Men, har en raring stående. 67-modell AZU. Tror det må være ettermonterte støtdempere på den, den har ihvertfall både støtdempere og batteur foran (og bak, men det er originalt så vidt jeg vet på denne)

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

EirikJ

Moviekong - Om du har hjuloppheng fra -69 er jeg interessert i å bytte. Jeg har komplett sett med opphengsarmer, fjærer og støtdempere til senere bil liggende. Dette kan du overta hvis jeg får dine greier fra -69. Såfremt dette er fra en 2CV. Chassis er likt på 2CV.

Per - I en periode på slutten av "batteur" epoken, så ble bilene levert med både støtdempere og batteur. Eller kontravekts-dempere på norsk. Men man må huske på at dette betyr IKKE, at hverken støtdempere eller opphengsarmer er like de som sitter på biler uten batteurs. Jeg kan tenke meg at støtdemperene er tilpasset kontravekter. Og kanskje også opphengsarmene. Når jeg sier at det kan være forskjeller på opphengsarmene, så er det geometrien på innfestingen til både støtdemper og trekkstang fra fjæringen, som kan være forskjellig. Dette kan man vel finne mer ut av ved å studere delekatalogene, men der er ikke jeg i kveld ;)
Men når det gjelder opphengsarmer og fjærer og støtdempere, så er prinsippet med "kraft ganger arm" mye i bruk. Ved å endre innfestingspuntet til både trekkøyer og støtdempere, i forhold til typen fjærer som brukes, så endres det hele og alt dette er tilpasset til hverandre. Kan også nevne at forskellige modeller, som f.eks. 2CV vs AMI, har forskjellig vinkel på fjærpottene i forhold til chassis. På både AMI og 2CV varebil, ligger ikke fjærpottene på linje med chassis! Dette ligger i konstruksjonen av chassis. Derfor er det kritisk at korrekte opphengsarmer brukes til rett chassis. Dette gjelder også 2CV varebil, og kanskje flere. Jeg vet ikke, og derfor er det best å ikke endre noe man ikke VET er ok å endre. Det er mange små forskjeller som mange ikke er klar over ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

movikong

Takk for bra svar!!!

Først: Mine greier er fra en 1969 Dyane, ikke 2cv. Det skal også sies at delene jeg har nok trenger (omfattende?) arbeid før de kan brukes, ikke alltid den beste tilstanden på de. Regner med at du da ikke er interessert i å bytte? Skal innrømmes at jeg er litt usikker på hvor nyttig dette er for meg også. På girkassa står det for øvrig en slureclutch som ser ut til å være i god stand; denne tenkte jeg uansett å prøve å benytte meg av selv.

Skjønner at det er greit å vite hva man gjør hvis man skal skru hjuloppheng.


Beklager sent svar; jeg får dessverre ikke tilsendt varsel når noen svarer, dermed misset jeg svarene.


Mvh Movikong






eilert


"2CV produsert fram til november 1970
har battører på alle fire hjul, mens biler
produsert mellom november 1970 og
september 1975 har battører foran, men
ikke bak. Bærearmene beholdt fester
til battørene vesentlig lenger. Som den
observante leser vil ha sett ble altså
kombinasjonen hydrauliske dempere
og battører bak levert i årene 1965 til
1970, mens kombinasjonen hydrauliske
dempere og battører foran er unikt for
1975 modellen. Som en kuriositet kan
nevnes at 2CV6 (og Dyane6) ble levert
helt uten battører ved introduksjonen i
november 1970, men de ble reintrodusert
på framhjulene allerede i mai året
etter...."

Mer om battørene og demperne kan dere lese mer om i Citrophile nr 76 som omsider kommer nå til uken, bare å glede seg.
Har også allerede stått på trykk del 1 og del 2 av artikkelserien "Fjæringssystemet på 2CV". Er veldig takknemlig for kritisk lesning, og konstruktive tilbakemelding på disse artikkelen, bare slik kan vi bli bedre - både skribenten og han som tidvis rekker å være faktasjekker ;D


Sitat fra: EirikJ på torsdag 27 mai 2021 @ 22:00:39
...Når jeg sier at det kan være forskjeller på opphengsarmene, så er det geometrien på innfestingen til både støtdemper og trekkstang fra fjæringen, som kan være forskjellig...
...Ved å endre innfestingspuntet til både trekkøyer og støtdempere, i forhold til typen fjærer som brukes, så endres det hele og alt dette er tilpasset til hverandre...

Dette fikk jeg erfare på min "Charlseston" med 70-talls(?) 2CV fjær-/hjuloppheng da jeg skiftet bærearmene til standard 80-talls passet ikke trekkstagene lengre i innfestingspunktet på bærearmen... Så er ikke alt som går omhverandre sånn helt uten videre heller.


-Erlend;

1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

movikong

Bra info, takk igjen!!!

Citrophile skal leses... blir intressant.


Mvh Movikong.

PerI

Sitat fra: eilert på fredag 28 mai 2021 @ 21:58:42

"2CV produsert fram til november 1970
har battører på alle fire hjul, mens biler
produsert mellom november 1970 og
september 1975 har battører foran, men
ikke bak.

Stemmer ikke for U602 2cv6. Produsert så vidt jeg vet en gang mellom januar-mars 1971 ref chassisnr.

Har battører både foran og bak. Støtdempere bak.

Vet jo ikke 100% historikken, men tror ikke hverken hjuloppheng eller karrosseri noengang har vært av ramma.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Men tror dere at dette er eksakt vitenskap og at 2CV-produsentene var så konsekvente? Med fabrikker og montering på mange steder i mange land og sikkert forskjellige spesifikasjoner (eller ikke spesifikasjoner) på hvert sted? Eller var alt banket fra toppen i Citroen (som McDonalds) :P
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

Kanskje kunne det være slik at på fabrikken i Vigo i Spania eller en annen fabrikk finner en lagerarbeider en glemt pall med battører og 2CV er jo plaget med gynging og det kan ikke skade å bruke delene når festene likevel er der og det er jo synd å kaste disse fine delene selv om man egentlig har sluttet å bruke battører og bilene er jo så rare og mange av eierene gjør mye for at de skal bli enda rarere og på lunsjrommet ler de godt når de snakker om hva noen eiere kommer til å klø seg i hodet for å finne ut spesifikasjonen på denne modellen og en av den gamle garden sier at han i ikke har tro på disse nymotens hydrauliske demperene og mener battører er bedre og så ringer de ingeniøren i Paris men han er ute på piknikk med den nye kjæresten og sitter og drikker rødvin og spiser kamamber i parken og mobiltelefonen er ikke funnet opp ennå og han forstår ikke spansk heller og dermed gjør de som de vil på fabrikken og gjør som bøndene gjorde før og konstruerte sine egne hjuloppheng på hestekjerrene. ::)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Kreativ teori, Otto. Kan jo ikke tro det er så tilfeldig. I og med at fjæringa på alle A-modeller stemmer bra, og at deler ikke passer om hverandre på flere av modellene så antar jeg at det er ingeniørene som har hatt siste ord på hvilke komponenter som skal sammen med hva  :)

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Det var bare en fabel uten rot i virkeligheten. :) Håper det ikke er slik.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

eilert


;D Haha, nydelig fabel Otto!  ;D
Tror absolutt du er inne på noe der, spesielt mtp. hvor mange steder i verden denne bunnrammen og hjulopphenget ble montert med alt mulig rart og spennende på. Sannheten ligger nok litt midt i mellom, men McDonalds regime der alt var likt og en hver komponent hadde nøyaktig samme smak og fasong var det garantert ikke. Bare se hvor utrolig mange forskjellige detaljer de Belgiske 50-tallerne fikk, noen få timers kjøretur fra Paris...
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën