Girkasse ulyder Dyane 6 med skivebremser

Startet av syklist, mandag 03 mai 2021 @ 08:56:51

« forrige - neste »

syklist

God morgen.

Jeg har fått trobbel med en brukt girkasse jeg satt inn i bilen for +-2 år siden. Den funker greit men det har kommet ulyder  som høres ut til å ga i takt med bilens hastigheten ikke motorens. Det er en slags "hvesende slipelyd" som er påvirket av bilens ligging og om jeg gasser eller ikke. Lyden er godt å høre ved vanlig hastigheten på en flat og rett vei.

Jeg byttet ut kalipere, kingbolter, ytre drivaksler og hjullagrene front omtrent samtidig med girkassebytten. Det var ingen ulyder etterpå.

Siden ulyder begynte jeg har byttet ut pakninger i kaliperne siden en stempel satt fast. Jeg tenkte at det kunne være årsaken men lydene er der fortsatt. Selvsagt kan det være at jeg har gjort noe feil der men det finnes ingen tegn til f.eks. lekkasje fra kaliprene og bilen bremse ikke verre en før. Det er nok GL4 olje i girkassaen. Bilen har vart i bruk til daglig kjøring til ulyden begynte.

Jeg så på bremsens ventilasjonsanlegg og jeg kunne ikke se bevis at det var kontakt mellom skivene og "luftkanalene". Jeg skal demontere disse deler for å være sikker at det ikke er noe kontakt og kan tenke med å skifte olje i girkassaen men er det noe som har opplevd lignede ulyder før og har peiling på mulige årsaker?
Citroen Dyane 6, 1981
VW T2 Dormobile 1971
VW T3 Syncro 1991
Trabant 601 LX 1982
Svenseid i Telemark

PerI

Kan det ligge noe singel, en mutter eller andre fremmedlegemer nede i bremseskivebeskyttelsen?

Har vært borti at noe har løsnet og skrapt mot skiva. Ikke hørbar når bilen står stille, men at det blir skrapelyd når bilen triller.

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

syklist

Heh, det hadde jeg ikke tenkt på.  ;D Det er litt grusveikjøring her og platen under motor og girkasse fikk jeg ikke montert etter jeg byttet girkassaen. Så det er verdt å sjekke før jeg begynne å lete etter en ny girkasse.
Citroen Dyane 6, 1981
VW T2 Dormobile 1971
VW T3 Syncro 1991
Trabant 601 LX 1982
Svenseid i Telemark

André

Har det betydning hvilket gear som benyttes ? feks at lyden er der i 2 og 4 gear , men ikke i 1 og 3 ?
mvh André....kjører 2CV i Bergen

jonaf

Er gearoljen klar og uten blanke spon? At lyden er belastningsavhengig peker i retning av et gearkasseproblem, men det er best å sjekke andre muligheter først.
Når den kjøres med fronten oppjekket så hjulene spinner fritt - er lyden der da også?
Da går det også å lytte med et stetoskop,

syklist

Sitat fra: André på mandag 03 mai 2021 @ 20:37:28
Har det betydning hvilket gear som benyttes ? feks at lyden er der i 2 og 4 gear , men ikke i 1 og 3 ?
Nei, ingen betydning.

Men i motsetning girkassen som ligger på gulvet i garasjen bråker bare i 3. gir.
Citroen Dyane 6, 1981
VW T2 Dormobile 1971
VW T3 Syncro 1991
Trabant 601 LX 1982
Svenseid i Telemark

syklist

Sitat fra: jonaf på mandag 03 mai 2021 @ 21:38:50
Er gearoljen klar og uten blanke spon? At lyden er belastningsavhengig peker i retning av et gearkasseproblem, men det er best å sjekke andre muligheter først.
Når den kjøres med fronten oppjekket så hjulene spinner fritt - er lyden der da også?
Da går det også å lytte med et stetoskop,
HJulene spinner like fritt som før og jeg hørte ingen ulyder fra naven/hjullagrene. Bilen må kjøre fortere enn 10km/t før lyden blir hørbare.

Jeg har bare sjekket at det var nok olje i girkassen men ikke hvordan det så ut. Kanskje lurt å bytt oljen uansett.
Citroen Dyane 6, 1981
VW T2 Dormobile 1971
VW T3 Syncro 1991
Trabant 601 LX 1982
Svenseid i Telemark

hansami6

Jeg hadde ulyd i gearkassa på min Ami6, og den var tung å geare enkelte ganger. Byttet ut gearoljen med først den lille flasken, og etterfylte med den store. Ulydene forsvant momentant og gearingen gikk uten ulyder. Jeg gjorde dette i fjor.

Olav

Sitat fra: hansami6 på mandag 10 mai 2021 @ 08:57:40
Jeg hadde ulyd i gearkassa på min Ami6, og den var tung å geare enkelte ganger. Byttet ut gearoljen med først den lille flasken, og etterfylte med den store. Ulydene forsvant momentant og gearingen gikk uten ulyder. Jeg gjorde dette i fjor.

Royal Purple er etter min erfaring ikke gunstig for synkroniseringsringene i en 2CV girkasse så jeg hadde byttet tilbake til 80w90 GL4 olje relativt raskt.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

EirikJ

#9
Kan se ut til at du ikke har sjekket fakta godt nok, Olav ;)
Et søk på nettet tyder på at denne oljen, MaxGear, ER trygg for nettopp gule metaller.

SitatIt is non-corrosive to soft yellow metals (brass, bronze, copper, etc.) and synchronizer safe.

https://royalpurpledirect.com/max-gear-75w-90-synthetic-gear-oil/

Men når det gjelder forbedring etter oljebytte. Hvis kassen hadde gammel, skitten olje og kanskje enda værre, for lite olje, så ville det nok blitt en forbedring uansett hvilken olje som ble fylt på. Men flott at Hans ble fornøyd, og det er nok en god olje :)
Citroënnlig hilsen Eirik

Olav

Sitat fra: EirikJ på tirsdag 11 mai 2021 @ 17:53:16
Et søk på nettet tyder på at denne oljen, MaxGear, ER trygg for nettopp gule metaller.

Stol gjerne mer på Google enn meg Eirik ;-)... Men jeg har altså erfaring med at denne oljen dreper synkroniseringsringer i en 2CV girkasse og syntes det var på sin plass å påpeke dette. Så får gjerne internett mene noe annet.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

EirikJ

Sitat fra: Olav på onsdag 12 mai 2021 @ 14:18:34
Sitat fra: EirikJ på tirsdag 11 mai 2021 @ 17:53:16
Et søk på nettet tyder på at denne oljen, MaxGear, ER trygg for nettopp gule metaller.

Stol gjerne mer på Google enn meg Eirik ;-)... Men jeg har altså erfaring med at denne oljen dreper synkroniseringsringer i en 2CV girkasse og syntes det var på sin plass å påpeke dette. Så får gjerne internett mene noe annet.

Tenkte kanskje du skjærte alle oljer fra Royalpurple over samme kam. (Heter det det?) Og ikke tok hensyn til akkurat denne.
Men om du mener denne, Maxgear, er dårlig så er jo det interessant og jeg legger det på minnet. Takk. Fortell gjerne om det.
Ellers er det vel produsenten som sier den er trygg, ikke Google ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

Morten

Jeg ser at da jeg kjøpte Royal Purple for en del år siden pusha de 140w girolje på meg. Har ikke tatt sjansen på å helle den på 2CV-kassa ennå, men det er kanskje ikke noen god idé?
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)