Coilen tok kvelden

Startet av dingus, mandag 19 jul 2021 @ 15:50:59

« forrige - neste »

dingus

Siste klargjøring før en forsinket EU-kontroll med den nyinnkjøpte 2CV-en så kom det plutselig røyk fra coilen - og nå starter ikke bilen.

Er det noen i relativ nærhet av Råde som har en coil liggende?

Mvh Jan
1984 2CV Special - Ariel (2)
1986 Toyota HiLux - Luxefar
1994 Hymer Bobil - Bosse
2012 Toyota Auris - Traustisen

EirikJ

At Oslo er i relativ nærhet kan ingen krangle på, så om du kommer hit har jeg en brukt du kan enten låne eller kjøpe. Jeg har den med som reserve i bilen, men har ikke hatt bruk for den på mange år.
Citroënnlig hilsen Eirik

dingus

1984 2CV Special - Ariel (2)
1986 Toyota HiLux - Luxefar
1994 Hymer Bobil - Bosse
2012 Toyota Auris - Traustisen

Otto

Hvor lenge varer en coil? Jeg kjøpte ny Valeo coil før EU sommeren 2019. Nå hender det at bilen ikke starter etter noe kjøring og en gang stoppet den på tomgang og startet ikke. Reservecoilen, kjøpt for flere år siden får startet bilen, men etter litt kjøring er det ujevn gange og stopp.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Sitat fra: dingus på mandag 19 jul 2021 @ 20:02:28
PM sendt :)
Til meg? Jeg har ikke fått PM. Prøv igjen ;)


Otto, en coil burde vare mange mange år, så fremst den ikke blir stående med strøm på uten at motoren går, noe som er mulig om man har de originale stiftene montert. Skal ikke kunne være mulig med elektronisk tenning.
Hvis åpningen på stiftene er feil, "sliter" det også på coilen. Heller ikke dette er noe å tenke på med elektronisk tenning.

Har en -83 modell 2CV med den originale coilen i drift enda, og stifter montert. (Men lav km) Har en DS med en coil som ser ut til å være original, altså 50+ år gammel. Fungerer fint! Selv etter at den fikk elektronisk tenning.
Og i min bruks-2CV er vel coilen der fra 2008, dette var den gang en "forbedret" utgave.

Det høres ut som reservecoilen din er boss. Den kutter når den blir varm. Din nye coil kan være dårlig. Har hørt at kvaliteten i dag på Valeo coil ikke er som den burde være.
Jeg prøver nå ut "super coilen" til Burton. Men denne bør brukes i kombinasjon med elektronisk tenning.
Citroënnlig hilsen Eirik

Belgau

Sitat fra: Otto på mandag 19 jul 2021 @ 22:33:21
Hvor lenge varer en coil?

Coilene som kom originalt hadde bedre egenskaper desto eldre de er. Eller det er nå min teori. Coilen fra Fanny 1971 lever(er) fortsatt uten svakhetstegn. Coilene fra 1984 og 1986 var ubrukelige i 2019 og 2020 . Reservecoil innkjøpt i 2011 var ubrukelige i 2020 uten noensinne å ha vært tatt av boksen. Se ellers her. Begge de tørrisolerte coilene jeg kjøpte svarer til alle forventninger og er nå i full sving på Fanny hhv Charleston som innledet 2021 sesongen med store varmstartvansker pga dårlig coil isolaajonsmotstand. Men Britt brisker seg i tigerstaden med Fannys 1971 coil.

https://www.2cvforum.no/index.php?topic=3081.msg29650#msg29650
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

dingus

#6
Sitat fra: EirikJ på tirsdag 20 jul 2021 @ 10:00:07
Sitat fra: dingus på mandag 19 jul 2021 @ 20:02:28
PM sendt :)

Til meg? Jeg har ikke fått PM. Prøv igjen ;)

Ooopsann, jeg hadde valgt å sende mail istedenfor PM  :angel:

Håper på bedre suksess nå  ;D
1984 2CV Special - Ariel (2)
1986 Toyota HiLux - Luxefar
1994 Hymer Bobil - Bosse
2012 Toyota Auris - Traustisen

Otto

Jeg bytter til elektronisk tenning. Bør jeg velge elektronisk coil? Forhandler sier det fungerer topp med en god Valeo coil.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Belgau

Sitat fra: Otto på tirsdag 20 jul 2021 @ 16:09:59
Jeg bytter til elektronisk tenning. Bør jeg velge elektronisk coil? Forhandler sier det fungerer topp med en god Valeo coil.

Jeg mener nå at en god coil forblir en god coil være seg med stifter og kondensator eller med elektronisk tenning. Coilen er spoler utenpå jernkjerne uansett, ikke noe elektronisk utover evt. formotstand. Det er isolasjonen det skiller på. Originalt for Citroenbiler ihvertfall ble isolasjonsolje benyttet, nyere isolasjonsteknikk benytter tørrisolasjon. Tipper at viktige virkemidler i transformatorolje er blitt ulovlig med tiden og dermed varer nye oljeisolerte coiler kort tid. Antakelse fra min side.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Otto

Ny coil etter 3 år er faktisk til å leve med når man får kjøre dette vidunderet. (ny bensinpumpe virket bare 5 og en halv meter ut av garasjen) ???
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

Jeg har nok en i Ingedal. Kommer hjem i morgen ettermiddag.

dingus

Takk for tilbudet, jonaf! Men jeg fikk lånt en coil av EirikJ :)

Jeg kom hjem fra Norgesferie i dag og da lå det en pakke fra Burton med (blant annet) to nye coiler på trappa - i tillegg til at jeg på hjemveien fikk en coil av han som solgte meg bilen for en måned siden. Så nå har jeg plutselig overflod her  ;D
1984 2CV Special - Ariel (2)
1986 Toyota HiLux - Luxefar
1994 Hymer Bobil - Bosse
2012 Toyota Auris - Traustisen