Hovedmeny

123 Tune med Bluetooth

Startet av EirikJ, lørdag 30 jan 2021 @ 18:49:28

« forrige - neste »

Morten

Sitat fra: Olav på lørdag 06 feb 2021 @ 11:01:57

Sparket jeg Morten?... Gjorde det vondt? ;)

Bare for å oppklare... Jeg tror vi alle er 2CV-nerder her inne, dog med noe ulik teknologisk vinkling som samlet gir et herlig mangfold av kompetanse. Min vinkling i denne sammenheng var basert på teori og en innrømmet forutinntatthet i forhold til praktisk bruk, etterfulgt av en oppfordring (eller kanskje en utfordring) til dere med praktisk erfaring. Og det tok du hånd om på forbilledlig måte :-)
Neida :D Jeg ser at jeg slengte mer med leppa sjøl enn jeg egentlig mente. Men vi har jo snakket om dette noen ganger og er ikke veldig uenige om at utgangspunktet har mest å si for hva slags utbytte man får av appen :)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Otto

Det er vel ikke vanlig å ha en reserve 123 i bilen? Går det sn å si noe om hvor lenge den holder?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

#17
Sitat fra: Otto på mandag 08 feb 2021 @ 09:04:37
Det er vel ikke vanlig å ha en reserve 123 i bilen? Går det sn å si noe om hvor lenge den holder?

Jeg har en 123 i deleboksen jeg har med i bilen på langturer og tenker at det er en grei forsikring. Tutten sin 123 er fra 2009 og har fungert perfekt siden og jeg har installert 123 for en rekke andre uten å ha hørt om eller opplevd feil på disse, så jeg er ikke spesielt nervøs for at dette skal være et svakt punkt på bilen. Jeg har også hørt rykter om at 123 har feilet for enkelte, men har aldri truffet eller snakket med noen som faktisk har opplevd dette.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Otto

Greit å ha reserve av kritiske deler. Jeg har coil og stiftesett. Reservestiftene hjalp en gang en nykjøpt 2CV på vei fra Ålesund til Oslo. Citroen-verkstedet kunne ikke hjelpe.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

#19
Sitat fra: Otto på mandag 08 feb 2021 @ 09:04:37
Det er vel ikke vanlig å ha en reserve 123 i bilen? Går det sn å si noe om hvor lenge den holder?

Når du monterer elektronisk tenning, demonterer du stiftehuset med stiftene ferdig justert. Lag et lite merke på blokk/stift-hus slik
at den kan settes tilbake uten å justere tenning. Så demonterer du sentrifugal-vektene og tilhørende deler. Dette putter du i en boks med lokk, eller esken den elektroniske tenningen kom i. Så putter du denne boksen i verktøykassen og har med i bilen. Skulle den elektroniske tenningen feile, er det bare å demontere den, og sette på plass det originale oppsettet. Juster etter merkene og tut og kjør. Faktisk enklere å montere langs veien, enn om du skulle skiftet stifter og kondensator på standard opplegg! Tenning kan så eventuelt finjusteres senere når du ikke står langs veien. Dette er en god sikkerhet å ha med i bilen, og veier nesten ikke noe eller tar noe plass.

Hvor lenge den holder? Umulig å si, men burde ikke være mer utrygg enn alt av elektronikk i den bilen du trolig kjører til hverdags.
Forutsatt at den er vanntett og spenningsregualtoren fungerer(bytt til elektronisk), burde den holde hur lenge som helst.

Sitat fra: Olav på mandag 08 feb 2021 @ 09:36:23
Jeg har også hørt rykter om at 123 har feilet for enkelte, men har aldri truffet eller snakket med noen som faktisk har opplevd dette.
Joda,det har du ;) Den feilet for meg i Tyskland for mange år siden. I et forferdelig regnvær. Fra bilen stoppet til jeg kjørte videre tok det bare et par timer, ved å følge oppskriften over. Veldig enkelt.
Da jeg kom hjem åpnet jeg 123 EVO'en som feilet. Den hadde en tydelig rand innvendig etter hvor vannet hadde stått. Den hadde vært ca.halvfull av vann. Denne hadde jeg ikke gjort noen tiltak med for å fuktsikre. Monterte etter det en DGNition jeg hadde kjøpt av Torben, som har helt tett printplate. Den tettet jeg videre med et fugestoff, runt kanten av printplaten, rundt ledningene og rundt led-lyset. Mener den bør være ganske sikret mot vanninntrengning. Ikke hatt noe problem med den siden.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

#20
Ja, så ikke for meg å kjøpe dobbelt opp med 123-tenning.
Veldig greit å pakke ned stiftene ++ og ha det som nødløsning. Nødvendig verktøy ligger alltid i bilen.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

Sitat fra: EirikJ på mandag 08 feb 2021 @ 16:36:47
Joda,det har du ;) Den feilet for meg i Tyskland for mange år siden.

Begynner å bli gammel... kan hende du har fortalt om det, men hvem er du forresten? ;)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019