Hovedmeny

1985 2CV

Startet av oddut, mandag 18 jul 2016 @ 13:08:05

« forrige - neste »

oddut

Eldre naboer som har en 1985 modell 2 cv i garasjen. Samme eiere siden ny, 100% orginal, kun ca54000 km. Bilen ble parkert i oppvarmet garasje ca i 1985 og er ikke kjørt siden dette. Bilen er 99% rustfri, kun noen få bobler i lakken. Bilen er forsøkt startet, men får ikke drifstoff, trolig pga at bilen ble parkert uten å tømme drivstoff system osv.
Hva er interessen for en slik bil og hva er forventet pris?
Ta gjerne kontakt hvis interesse.

Mvh
Oddvar Utsigt
Mob 41575079

PerI

Dette høres ut som et godt utgangspunkt for en godt bevart originalbil, men man må nesten bare legge den ut på finn.no og se responsen. Bilder hjelper. Det har lagt ute en del biler i våres for 30-50.000, men aner ikke om de er solgt for det de er annonsert for.

En kjøper bør uansett sjekke nærmere og vurdere tilstand på ramme, gulv og de kjente feilene som også kan oppstå under lagring. Det er umulig å si uten å ha sett bilen.

Ser at du har spurt tidligere om å få start på bilen, og da så det ut som om du fikk start på den ved å koble til bensin rett i forgasseren. Så slik sett høres det ut om en enkel feil å fikse (enten rusk i tanken som har tettet seg eller at bensinpumpa må byttes.

Hvor lenge fikk du den til å gå ved å ha bensin rett i forgasseren? Hvis du fikk opp turtallet litt, så er det bra, for da får man blåst ut rust fra manifoilen som ellers kan komme inn i sylinderen hvis motoren har stått lenge.

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jonaf

Sitat fra: PerI på tirsdag 19 jul 2016 @ 13:24:37


Hvis du fikk opp turtallet litt, så er det bra, for da får man blåst ut rust fra manifoilen som ellers kan komme inn i sylinderen hvis motoren har stått lenge.

-Per

Hvor skulle det ha blitt av rusten om ikke i sylindrene?  Å starte en motor som har stått lenge medfører fare for å få rustflak fra innsugsmanifolden i sylindrene. Denne hadde stått lenge...

PerI

Helt enig i at man bør åpne manifoilen før startforsøk, men her så det ut som om man har forsøkt å starte og fått den til å tenne med bensin rett i gasseren (min antakelse ut fra hva oddut har skrevet tidligere). Hvis man først har fått start, så ville jeg gitt noe gass og håpe på at man får blåst det ut. Går motoren ujevnt så kan det jo tyde på at rust har kommet imellom ventilen og toppen, med påfølgende motorhavari. Hvor mye det er og hvor store/små flak er jo umulig å forutsi. Motorer som har stått lenge har også klart seg.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Det er ikke bare enkelt å sjekke manifold. Kanskje en grunn til at man prøver å starte uten å demontere. Å sjekke sylinder er enda verre. Jeg har erfaring med dette som helt amatør.  ???
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

Det finnes knapt en enklere motor enn den som sitter i Citroen 2CV. Det tar f.eks. en halv time å ta ut hele motoren fra bilen. Det er ingen arbeidsoperasjon som er vanskelig og tidkrevende, bortsett fra der det handler om ting som er rustet fast eller rustskadet.
Å sjekke om det er rust i innsuget gjøres ved å løsne forgasseren fra innsugsflensen (fire muttere) og lyse ned i kanalen. Hvis det er synlig rust, kan hele innsugsmanifolden skrus løs fra topplokkene og granskes nøyere.
Det er nok sjelden at det har dannet seg rust i innsuget, og enda sjeldnere at det det er såpass mye at det løsner flak som suges inn i forbrenningsrommene. Men på en bil som har stått riktig lenge, er dette en av tingene det kan være greit å sjekke foran et startforsøk.

Otto

Det er enkelt når man kan det og har gjort det før, men hvis du står der og ikke har gjort annet enn å peile olje og skifte hjul, og skal demontere manifold og kanskje ta ut stempel, så forstår jeg den som kvier seg. På min var det en fast klump med rust eller skitt i den ene sylinderen.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

#7
Bilen er kjøpt og hentet. Damen som kjøpte den ny i 1985 lot meg få den for en grei pris.
Bensinsystemet er tett etter å ha stått i mange år, og det er svak gnist slik at motoren foreløpig ikke lar seg starte. Det kjennes ut som kompresjonen er OK når jeg drar den på sveiven. Det er ingen synlige rustskader, og den originale lakken er fin.
Det er sjelden man kommer over en originalbil som har stått i over 20 år og likevel er så bra som denne. Noen kvelder i garasjen, så er den nok i gang igjen.

PerI

Gratulerer, den ser jo veldig fin ut!
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III