Hovedmeny

Sommerdekk

Startet av 2EL (Klara), søndag 27 mar 2011 @ 12:15:45

« forrige - neste »

eilert


Kan også legge til at følelsen, komfort og kjøremessig, var langt bedre etter omlegging til Michelin, selv om jeg fikk tak i brukte dekk i fjor (men lite brukt). Selv om dekkene var/er gamle og sikkert ikke helt optimal var det bedre enn mixen som sto på fra før, bl.a. nedslitte Firestone på fremaksling mener jeg å huske.

Og nevner gjerne også at Bøhm Auto utførte som alltid super service og la om dekkene for meg samtidig med service m.m. i fjor vår. De bytte om, frem og tilbake med dekk og felger og avbalanserte og skiftet og alt var topp. Så jeg satt igjen med at bilen er godt nok skodd for en stund til. To av de gamle dekkene (de to beste) ble satt over på hvite/grå felger og to løse felger uten gummi kom også i retur som jeg hadde ønsket.
Ettersom de utførte dette sammen med annet arbeid kan jeg ikke huske spesifikk kostnad, utover nye ventiler, men generelt har jeg følelsen av å få mye (arbeid) for penge hos Bøhm Auto!
De har utstyr og kjennskap!! Anbefales om du først har dekkene!  ;D

Men hva en t/r verdenstreffet vil gjøre for dekkene har jeg ingen formening om, men tanken har streifet meg. Noen som har tanker og/eller erfaringer med dette?
-E;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

brochmann

Hei Forum og Erlend
I -05 kjøpte jeg ei ramme med fire hjul av en fyr. Ramma var tidlig syttitals. Dekkene kan ikke ha vært nyere enn noen og åtti, da ramma ( så langt jeg har fått historien) ble satt "til hvile". Jeg har kjørt med Spot i 2008, 2009 og 2010 mer enn 30.000km med disse dekkene. Nå skal det alltid sies at jeg kjører ;-) aktpågivent, varsomt og forsiktig, allllllltid :-). Dekkene til 2cv bekymrer lite hos meg. Jeg satte nye Firestone på Dolly for mange år siden.
De ble slitt ut. Dattera fikk nye Michelin i fjor (forfjor?)?. Helt annen bil, sier hun. Nå kan hun jo "kjøre" i svingene, for svingende.  ;D
mvh inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Thomas

Er det den "rette" Kunt i Ulefoss som er på gule sider? noen som vet?
mvh
Thomas
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

PerI

Finnes ikke flere med samme navn i Ulefoss, så har du funnet en er det den rette :)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

eilert

#19
Sitat fra: brochmann på torsdag 31 mar 2011 @ 20:19:54
[...]
Nå skal det alltid sies at jeg kjører ;-) aktpågivent, varsomt og forsiktig, allllllltid :-).
[...]
Nå kan hun jo "kjøre" i svingene, for svingende.  ;D


Takk for svar Inge!
Jeg er nok ikke like varsom og forsiktig i svingene jeg heller, men aktpågivende mener jeg også å påstå at jeg er!  :P

Jeg vet ikke om gammel og hard(ere) gummi slites mer i varmen og høy(ere) hastighet (les: over lengre tid) nedover i Europa?
Uansett er kanskje verdenstreffet et godt sted å se seg om etter nye Michelin'er om det føles nødvendig!

-E;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Poirot

Er det ikke slik at MJUK gummi (vinterdekk) slites langt fortere enn HARDERE gummi (sommerdekk)?
Men samtidig har vel Michelin generelt vaert dekk med LANG levetid...?
2CV-dekka fra Michelin har jeg inntrykk av har lang levetid, saa kanskje det er oppbygginga av dekka, og ikke selve gummiblandinga, som er "mjuk"?
Jeg nappa pigga tur et sett med 145X15-dekk da jeg dro paa forste "Raid Iceland" i -97. Dette var GAMLE vinterdekk med urimelig hard gummi... ::) Og etter 5000 km der, med etterfolgende tur til Verdenstreffet i Nederland - og hjem igjen - var de dekka NOE mer slitte en da jeg satte dem paa, spesielt framme.  Det var jo der jeg hadde baade framdrift og bremser... :o
Men et sett fine Michelin sommerdekk burde ikke paavirkes synlig av snaue 4000 kilopmeter pen (...) asfaltkjoring til og fra Salbris!
Bedre med 2CV enn bare èn!

Otto

På prosjektbilen min sitter det brukbare Michelin piggdekk som jeg hadde tenkt å kassere og kjøpe nye billigdekk i første omgang. Men kanskje er det en bedre ide å nappe ut piggene og bruke vinterdekka som sommerdekk? Er Michelin vinterderdekk bedre enn f.eks. Mabor sommerdekk på sommerføre?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

André

Synes det var en dårlig ide Otto...Mabor er bra å kjøre på...ulempen er at de slites veldig fort.
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Otto

Ja, det er en dårlig ide.. ;)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Thomas

Da har jeg bestilt dekk hos Knut i ulefoss, leverer på døra i Oslo om 14 dager...Michelin ;D
godt skodd hilsen
Thomas ???
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

eilert

Så bra, og godt valg Thomas!!


Du er inne på noe der Vidar, myk gummi slites jo fortere. Så er det vel noe med Michelin og kvalitet også da...  :)

Enig med André der Otto. Nyere dekk vil uansett være bedre, og spesielt gamle vinterdekk hvor pigger tas ut blir aldri så bra som de billigste sommerdekkene. Men er de brukbar er det jo fult mulig, å kassere dem vis de er brukbar er jo ikke nødvendig... Ny islandstur om ikke lenge trur eg ;D

Forøveri er jeg jo egentlig i den oppfatning at nyere og gode dekk er billig forsikring og ikke der man trenger å spare pengene... Men det må jo ikke være Micheline for en vær pris - men også estetisk vil nok jeg neppe velge noe annet...

-E;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Poirot

Sitat fra: Otto på fredag 01 apr 2011 @ 18:02:59
På prosjektbilen min sitter det brukbare Michelin piggdekk som jeg hadde tenkt å kassere og kjøpe nye billigdekk i første omgang. Men kanskje er det en bedre ide å nappe ut piggene og bruke vinterdekka som sommerdekk? Er Michelin vinterderdekk bedre enn f.eks. Mabor sommerdekk på sommerføre?

For all del, ikke KASSER dem!  Da er det bedre aa gi dem bort til noen som trenger et sett :angel:
Og for egen del ser jeg IKKE noe i veien for aa bruke avpigga vinterdekk om sommeren!  De kan stoye litt mer, i teorien skal de ogsaa gi litt daarligere veigrep - men du skal kjore mye hardere enn de fleste 2CV'ister for aa merke noe til DET! :police:  Til gjengjeld funker de bedre utafor asfalt og "allfarvei".  Ja, jeg vaager paastanden om at et sett greie, ikke ALT for gamle, avpigga Michelin vinterdekk er aa FORETREKKE framfor enkelte fabrikknye "billigdekk"!
Bedre med 2CV enn bare èn!

PerI

Har kjørt med avdanka piggdekk med godt mønster, og det skreik fælt i dem da jeg måtte tråkke bremsen i bånn for å unngå en elg. Det ble to lange svarte spor etter meg. Det gikk greit den gang, men jeg ble særdeles lite imponert over gamle piggdekk på sommerstid. Jeg kjørte ikke 2cv, men vil ikke anbefale slike dekk til sommerstid. Til en prosjektbil man kan trille rundt med fungerer det jo fint :)

Har også kjørt en sommer med vinterdekk på 2cv, og ved regn sladdet jeg rundt som en annen bakhjulstrekker. Så et klart anbefalt nei fra meg om å bruke det på sommerføre selv om jeg ikke har hatt noen uhell med det. Og det er ikke ulovlig å kjøre med.

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III


brochmann

Hei Forum og BergRace.

Jeg er blitt helt klar på at dekk til Citroën i alminnelighet og til 2cv i særdeleshet staves kun slik: Michelin  ;). Javnfør min betraktning ovenfor om Firestone.

Å "spare" 50/100 kroner dekket for så å kjøre av veien i svingen fordi dekkene ikke er gode nok, er feil sparing for meg.

inge'n tvil her ;D
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.