Nyfødt 2cv eier,og alt i trøbbel:)

Startet av Wannebe Hippie, torsdag 10 mar 2011 @ 13:09:10

« forrige - neste »

PerI

Sitat fra: Wannebe Hippie på tirsdag 15 mar 2011 @ 14:29:39
Det var to bolter som var borte,og en lang jerndings som hang og slang.....etter hva jeg kunne se. Det var bare to tomme hull igjen....

Hell i uhell, da kan det hende du bare trenger å sette i to nye bolter med en slik låseskive som linken viser til, og det er tut og kjør igjen :)

http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Alle/Vorderachse/ANR12011/

Kan dette ha skjedd fordi styreleddet har vært byttet en gang før, og vedkommende som gjorde det ikke satt på låseskive?
Eller har låseskiva rusta vekk og at skruene dermed kom ut?
Dette er ihvertfall ikke noe typisk problem at dette skjer, men har man "jukset" med reparasjonen, så kan det jo skje.

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Burde være enkelt for et verksted, eller er det mer? ???
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

#32
Hehe....er det ekko her inne? Føler jeg har lest biter av mitt eget innlegg i resten av innleggene her  :-*  ;)  (Edit: Trodde ikke det ble lest,derfor jeg kommenterte det :-[)

Men det er litt blanding av begreper her. Nr.2 på første illustrasjonen min er ikke et endeledd. Man kan på en måte si at det er en del av et endeledd, men det blir det lett forvirring av. Den delen som sannsynligvis har løsnet, er på andre nyere normale biler, en del av nr.1 på bildet. Altså nr 1 og 2 er EN del på andre biler og kalles da som oftest feilaktig for spindel/nav, eller mer korrekt, spindelholder/navholder. I enden av nr2 på første illustrasjon, blir endeleddet festet. Kan jo bruke en illustrasjon til, for bedre å....illustrere.

Endeleddet er nr.4 på bildet. Inni endeleddet finner du 8, 7 og 6. Og dette leddet monteres over kulen på enden av nr2 på forrige bilde. Nr.2 på forrige bilde mener jeg kalles styre-arm, eller spindel-arm. Grunnen til at man ikke kan kalle den et styrestag, er fordi at styrestaget er nr.2 på siste bildet. Kjært barn har gjerne mange navn, men man bør unngå samme navn på flere barn. Men jeg har ingen barn, så er ikke ekspert på sånt.

Ønsker ikke være pirkete, bare bedre kommunikasjonen og unngå missforståelser ;)

SitatTil slutt; det er ofte mye enklere aa skifte HEILE forstillinga enn bare deler av den!
Om det er noe inni tannstangen, så ja, kanskje. Om det er noe med opphengsarmer, eller deler av de, så nei.

Man bør ikke sløse med brukte deler, det kan komme en tid.......osv osv. ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

SitatHehe....er det ekko her inne? Føler jeg har lest biter av mitt eget innlegg i resten av innleggene her   

Er det meg du mener, så har jeg lært det meste av deg... ;)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Sitat fra: EirikJ på tirsdag 15 mar 2011 @ 20:27:49
Hehe....er det ekko her inne? Føler jeg har lest biter av mitt eget innlegg i resten av innleggene her  :-*  ;)

Et godt råd kan ikke sies ofte nok. Et godt råd kan ikke sies ofte nok. Et .... osv ;D
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Wannebe Hippie

Ha ha Da håper æ det er i orden at æ ikke skjønner så mye...ennu:) Vet ikke om det er mer eller ikke. Må bare vente på dommen på torsdag når vi skal innom verkstedet . Lover å holde dere oppdatert når jeg vet mer. Foreløbig trøster jeg meg med at ALT kan fiskses på 2cv...og håper at drømmen min ikke er knust:)

Poirot

Drommen din er garantert IKKE paa noen maate knust!
ALLE deler til en 2CV kan skaffes, nytt eller brukt.  Og er saapass mye odelagt at det vil bli baade enklere og billigere aa skifte heile forstillinga, er det sikkert flere her paa forumet som kan skaffe deg en brukt en!  (Inklusive undertegnede, men da maa du vente til etter paaske, til jeg er hjemme igjen!)
Bedre med 2CV enn bare èn!

Wannebe Hippie

Poirot!

TUSEN TAKK, det er kjempe godt å vite. Da vil jeg komme meg på veien til sommeren:)

Man kan nok kjøre/ha 2cv uten å være mannfolk, men det begynner å gå opp for meg at det hjelper svært/ha mye på å være det. Helt klart!:) Godt det er mange helter her inne, var ikke en eneste en som ville stoppe for meg de 45 min jeg sto strandet midt inne i tunellen. Da lurte jeg på hvor alle heltene var blitt av, å nå vet jeg det. De er her:)))

Da er det bare å vente på morra dagen. Er så spent at jeg går rundt meg sjøl. Det føles helt merkelig å ikke ha Janis utenfor kjøkkenvinduet. Tenk at man kan bli så glad i en bil på bare noen få månder!

Wannebe Hippie

Hei igjen:)

Godt nytt,folkens ;D ;D ;D ;D ;D Kompisen min har snakket med verkstedet. Det er de to boltene som er borte....problemet er visst noen bolter ett annet sted som var blitt knekt i  rundtkastet. Mot navet? Ikke helt sikker,var dårlig dekning på mobilen. Anyway. Restene av disse to boltene står visst fast...og må bores ut og erstattes. Nå har jo jeg heldigvis fått ei god deleside av dere...  TUSEN TAKK igjen.Får mere detaljer i morra,da vi skal besøke verkstedet å se sjøl.
Han som sa det om kingboltene var visst ikke mekaniker,men sjåfør på bergingsbilen den kvelden.
Så nå er humøret på fullfart opp her ;D ;D

Otto

#39
Nei, men da...  :) Må vel gå an å få skrudd ut endene av boltene og skrudd inn nye bolter og plate.

Kanskje lurt å sjekke tilstanden på endeleddet (også det på andre siden) når du likevel skru.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Wannebe Hippie

Hei folkens ;D

Da er jeg tilbake fra verkstedet. Ble tatt veldig godt i mot der av en fyr som tydelig kunne sine ting. Han hadde fikset pinglehjulet til Janis og fått boltene på plass.Og ellers tatt en status kontroll på hva som må gjøres for sommeren.Bytte av kondensator,støtdember, Luft filter,oljefilter,plugger og stifter. Hull i eksospotta, og bremsene hang på passasjer siden.
I tolvte time at ho kom på verkstedet og på bukk. For hylstret rundt fjærene var rustet helt bort,og fjæren på førersiden var begynt å sige litt. Men alt var fiksbart:))) Så Janis blir ikke spiker i år:))) Delebestillinga gjør jeg privat,og så tar verkstedet seg av resten...og jo fortere jeg får deler ...jo fortere får jeg ho heim:)

Har bestillt alt på Classic parts og  funnet ut av alt untatt fjærsentreringshylsen... Der er både stor og liten hylse....Hvilken skal jeg ha???? Svært takknemelig for svar om noen vet det:)))

Wannebe Hippie

Her er bilder av hylsen rundt fjæra,om jeg får til å laste opp. Ikke mye igjen der....

2EL (Klara)

#42
Hvis det er fjærpotte du mener så er det den lile du skal ha. Ta også med Sekskantet mutter fjærpotte liten 2cv 2 stk og Sentreringshylse fjærpotte liten 2cv 2stk. De pleier å ruste opp og umulig å bruke på nytt.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

EirikJ

#43
Godt å høre at ting går bedre. Alltid trist når ferske entusiaster går på en "smell" helt i starten. Får feil inntrykk av 2CV-verden av slikt.

Jeg tror du sparer mye penger om du ikke kjøper fjærboks ny, men heller kjøper den brukt av noen her på forum! Jeg kastet nettopp en pga.plassmangel :-\  Kjøper du ny, tror jeg du må kjøpe hver del den består av for seg, og så må dette settes sammen av verkstedet, før de kan montere den på bilen. Sparer både delepriser OG verkstedtimer med en brukt en.
Jeg vet det har vært annonsert her tidligere, så det ligger brukte rundt om. Prøv i ønskes kjøpt seksjonen og spør etter komplett fjærboks. Fjærboksene skal smøres med 3-4dl (var det mye?) olje i hver boks. Oljen bør ikke være aggresiv mot gummi. Vegetabilsk motorolje tror jeg er bra, men ofte vanskelig/dyr å få tak i. Om du bruker olje som skader gummi, ikke overfyll boksen, da det som renner ut, vil ødelegge gummiopphenget til boksen.


Det er bra med full service på en bil man ikke kjenner historikken på. Motorolje, oljefilter, luftfilter, stifter og kondensator(skiftes alltid sammen) og tennplugger høres fornuftig ut.
Men glem ikke giroljen! GL-4 olje er tingen. Del- eller helsyntetisk spiller ingen rolle. Glem heller ikke bremsevæsken, som skal være LHM-olje, om bilen har bremseskiver foran.
Om bremsene er skjeve foran, bør det byttes pakninger i kalipere. Paknings-sett koster en bagatell. Fås nok hos Classic Parts det også. Om bremsene er skjeve bak, må trommel av og bremser sjekkes. Sannsynligvis trenger du da nye bremse-sylindre, og oppsmøring av bremsebåndenes innfestninger.

Videre bør veivhusventilasjonen kontrolleres. Det er et servicepunkt som ofte blir oversett. Jeg kan se om jeg finner en beskrivelse av operasjonen som jeg kan legge ut her, så kan du printe det ut og ta med på verkstedet. Om de ikke vet hvordan de gjør det, that is....

Eller faktisk, du trenger ikke bruke verkstedtimer på den veivhus-sjekken. Jeg er sikker på at du klarer det selv. Evnt. med hjelp fra han mekke-vennen din. Alt du trenger er en planke, en transparent slange, noen skruer/spiker med stort hode og litt væske. Vann er fornuftig, rødvin vises godt, cognac er mest snobbete.

Lykke til!

Citroënnlig hilsen Eirik

brochmann

Hei Wannebe.
Jeg kan muligens hjelpe deg med noen deler. Jeg bor rett utenfor Oslo, sørvest. Jeg har noe på låven. Det er litt kronglete å skifte fjærbokser, men gjennomførbart. tel 4836 9800
mvh inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.