Hovedmeny

Kortslutning

Startet av getor, onsdag 29 jul 2009 @ 17:59:37

« forrige - neste »

getor

Efter en mekkedag saa la vi jul og jekk bak i og dro avgaarde. Det begynte aa lukte og derefter blaa roeyk! Inntil siden umiddelbart. Det viste seg at jekken hadde lagt seg inn paa baklyset og kortsluttet. Forrige eier hadde satt inn 30A sikring som nok var i overkant ledningssmeltingen aa doemme. Dro hjem umiddelbart uten blinklys, bremselys og markeringslys bak. Fjernlyset viser seg aa virke bra imidlertid. Saa da trakk jeg nye ledninger og satte det i stand. Trodde jeg. Makreringslysene bak staar imidlertid paa - hele tiden, selv naar tenningen er av. Aapenbart en kortslutning..? Da maa det sannsynlig ligge noe inne i dashboardet (novise, saa beklager at fagsjargonen ikke er helt paa plass...).

Dette er en 2CV fra 1986 og det store mysterium i dag er hvordan sikringer skal jeg bruke paa de 3 posisjonene som er der. Har en mistanke om at 25A og 30A er i overkant - skummet gjennom nettet og ser ntydninger til 10 og 16A... Kjaere noen, har dere tips til begge utfordringer? Har lovet datter kjoeretimer denne weekenden og er redd jeg kan miste ansikt her  ;)

Thomas

hei.
16A i midten, 10ere i topp og bunn.
god tur...
mvh Thomas
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

getor

Se der ja... Takker! Kjoepes inn i morgen  :)

pilster

Sitat fra: Thomas på onsdag 29 jul 2009 @ 19:42:58
hei.
16A i midten, 10ere i topp og bunn.
god tur...
mvh Thomas
Ja dette kjenner jo de til Thomas, går det bra med ditt elektriske nu !?  ;D
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

Thomas

 
[/quote]
Ja dette kjenner jo de til Thomas, går det bra med ditt elektriske nu !?  ;D
[/quote]
Hei Pilster, det begynner å bli lenge siden. 8)
Det elektriske har det så bra atte...oppdaget noen smeltede kabler inne i lykten foran samt at det er noen relativt morkne kabler under rattstammen.....så det blir litt arbeide med det utover, hvis det ikke tar fyr.....
mvh
Thomas
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

GeirW

Som nybegynner skal jeg ikke bevege meg så altfor langt utpå, men tør likevel våge foreslå å fikse det ledningsnettet før det tar fyr?
Nøkkelord i så måte: før.  ;)  ;D

pilster

Sitat fra: Thomas på fredag 31 jul 2009 @ 20:06:40

Ja dette kjenner jo de til Thomas, går det bra med ditt elektriske nu !?  ;D
[/quote]
Hei Pilster, det begynner å bli lenge siden. 8)
Det elektriske har det så bra atte...oppdaget noen smeltede kabler inne i lykten foran samt at det er noen relativt morkne kabler under rattstammen.....så det blir litt arbeide med det utover, hvis det ikke tar fyr.....
mvh
Thomas
[/quote]
Ja alltid spennende med slike utfordringer som det elektriske.....
Ferie ble det jo litt av , men glad for å være tilbake , masse å gjøre vet jeg.
Selv har jeg "løse" kabler på tenningslås, men det er et kjent kjært problem visstnok :-)
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

Thomas

Sitat fra: GeirW på fredag 31 jul 2009 @ 20:27:08
Som nybegynner skal jeg ikke bevege meg så altfor langt utpå, men tør likevel våge foreslå å fikse det ledningsnettet før det tar fyr?
Nøkkelord i så måte: før.  ;)  ;D
Geir, spørs om du ikke har helt rett, jeg bør gå løs på ledningsnettet før det tar fyr,,,,, jeg så at holderen til lyspæra forran har blitt deformert pga varmeutvikling..
Jeg lurer på hvor lang tid det tar før NAF er på plass dersom det tar fyr (forbreder en ny spennende Quizz) ;D ;D ;D
Pilster, det ble litt ferie her også, men nå er vi tilbake for halv maskin 8)
mvh
Thomas
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

pilster

Jatta jatta (som samen sa)

Ang. sikringsboksen, det er liksom et styr med at sikringer får dårlig kontakt og annet rusk, jeg skal skifte til "flat pakke". Moderne sikringer som man kan få på bensinstasjoner ( i hvertfall noen) og bedre kontakt !

Så, den "satt i sikringsboksen" tenker  jeg .... ;D

Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

GeirW

Pilster, jeg har bestilt denne fuseboxen

http://www.2cvstuff.com/2CV_Electrical01.html

den skal passe rett inn, har flatsikringer samt er skjermet mot vær og vind.

Har ikke mottatt den, så erfaringer har jeg ikke ennå. Tenker også det samme som deg ift å forebygge elektrisk tøys.  :)

getor

Til orientering, bremespedalbryteren hadde ogsaa smeltet oppe i all elendighet. 'Mekkonomen' hevder aa kunne levere en paa tirsdag, og krysser fingre for det.

Otto

#11
Hva slags biler er det dere har, da? ;)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

pilster

Sitat fra: GeirW på lørdag 01 aug 2009 @ 17:12:49
Pilster, jeg har bestilt denne fuseboxen

http://www.2cvstuff.com/2CV_Electrical01.html

den skal passe rett inn, har flatsikringer samt er skjermet mot vær og vind.

Har ikke mottatt den, så erfaringer har jeg ikke ennå. Tenker også det samme som deg ift å forebygge elektrisk tøys.  :)
Den ser god ut, jeg tenkte jeg bare skulle hente meg en på Thorsov eller Biltema, men denne så litt mer robust ut kanskje .. !?
Ellers blir det å bytte en del klemmer og kontakter da de begynner å bli slappe (romslige) ... ikke så rart kanskje .
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

Thomas

Sitat fra: Otto på lørdag 01 aug 2009 @ 19:56:46
Hva slags biler er det dere har, da? ;)
2`cver vel,,,, ,hva har du ???
mvh
Thomas ;D ;D ;D
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)