14 mm pipe til viftebolt

Startet av GeirW, fredag 26 jun 2009 @ 18:07:45

« forrige - neste »

GeirW

Har søkt litt på forumet, og ser det refereres til "lang tynn pipe" til å avmontere vifte. Trodde pipen tilhørende settet mitt fra Biltema var både tilstrekkelig lang og tynn. Nå er jeg usikker på om det er tykkelsen eller lengden det i følge min nyervervede erfaring skorter på, men egentlig spiller dette mindre rolle. Om noen av de edle 2CVister kan henlede oppmerksomheten min mot en produsent/ et utsalg/ noen konkrete erfaringer, ville dette (igjen) dypt verdsettes.

Ser at den "lille pluggnøkkelen" også er 14mm, men min er for tykk i godset til å kunne anvendes til formålet. Den "vanlige pipa" kommer inn, men det kjennes ikke ut som om den entrer bolten, og jeg antar dette skyldes at den er for kort. Har ikke så god kjennskap til verktøy, men er "lange piper" ordinær vare? I såfall er det jo bare å påse at den jeg kjøper ikke er tykkere i godset enn den korte pipa jeg har og som faktisk går inn.

Slik verden er har jeg vært på jobb i dag (foruten mitt lille skulk til Oslo for å hente låseringer) og skal på nattvakt igjen. Tror det er en god idè å sove litt før jobb, så langpipejakt blir i morgen tidlig etter jobb. Får jeg den på Torshov, Jernia? Finnes den i Asker eller Bærum? Amelie byr på stadig nye og spennende hendelser, jeg tror vi er i ferd med å vokse oss sammen.  ;D


Otto

#1
Jeg kjøpte pipe på Biltema. Diam 21 mm, lengde 77 mm. Fungerte fint.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

Jeg kjøpte min på Mekonomen (på Rud). Den er litt trang, men jeg tror det er egentlig en fordel når vifta skal bankes løs.
Et par små kakk med gummihanner'n, så er'n løs.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

citro1cx

Nå bruker jeg Biltema Pipenøkkelsett, 22 deler art 10-123 429,00 kr. Praktisk og billig og ypperlig til 2cv mekking ;D. Før brukte jeg kamaza som kostet dobbelt så mye, men det ble stjålet fra garasjen for et par år siden. :-[
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

EirikJ

Du trenger ikke lan pipe for å demontere bolten. Har du en 14-pipe som går inn, skal det gå. Sist jeg gjorde dette, var på "bortebane" og da brukte jeg en 14mm pipe, kort type, men 3/4" feste. Selv med en kort pipe var det ingen problemer å kakke løs viften. Du kan kakke den løs med hva som helst bare det går inn der. Bolten har et vanlig 6-kant "hode".

Grunnen til at pipen på biltema blir anbefalt er at den har 1/2" feste og det at den er lang gjør den bedre egnet til å kakke løs viften.

Når det gjelder Biltema og deler/verktøy til 2CV, har jeg laget en liten oversikt. Info har jeg samlet fra diverse forum på nett og det meste er prøvd og funnet riktig.

http://sites.google.com/site/eiriksgreier/Home/workshop/2cv-biltema
Citroënnlig hilsen Eirik