Det er fortsatt mulig å få tak i H4-lamper 45/40w men hvor skummelt er det for ledningsnettet i en 80-talls 2CV å bruke de vanlige 60/55-lyspærene som er lettere å få tak i? De fleste 2cv-forhandlerne internasjonalt selger begge styrkene med p45t sokkel og jeg ville vel tro at dette burde være innenfor toleransen både på ledningene og temperaturen i lykteinnsats. Men har noen dårlige erfaringer med "normalstyrken"?
(Obs; spørsmålet er ikke om det er lovlig med H4 i en p45t-sokkel :police: )
Det gikk jo an i sin tid å få H4-innsater (paraboler) til 2cv, så jeg vil anta ledningene er kraftige nok.
Men nettopp at det fantes egne H4-innsater gjør at jeg ikke vil bruke H4-pærer på en P45t-parabol. Tror ikke de tåler varmen på varme sommerdager særlig godt.
Men det er jo lov å ta sjansen :)
Hm, hadde håpet noen hadde erfaring å dele :) Ja, ja, hvis jeg tester blir det i verste fall ny innsats, da blir Thomas glad for en ny bestilling. ;D Har jo kommet gule H4-pærer nå (3000 K, burde se rimelig bra ut), men de finnes ikke med lavere wattstyrke. Og nå har man jo ikke lov å reise noen steder, så sparekontoen ser litt bedre ut enn til vanlig.
Fant forresten en tabell for beregning av nødvendig ledningstverrsnitt på forskjellige amperstyrker i bil. Siden 2CV er en liten bil med relativt korte ledningsstrekk ser det ut som om de i hvertfall burde tåle litt mer effekt, ja.
Har satt inn H4 yellowlook. Ser vel ut til å virke bra, litt svak gulfarge etter min mening. Usikker på wattstyrke. 3000 hørtes kjent ut. Kanskje 3000lumen? Erstatter H4 med gul overtrekksskjerm. Det ble varmt, kort levetid. Så får man se om yellowlook er bedre.
3000 Kelvin er fargetemperatur. https://www.lysbutikken.no/kelvin_enkelt_forklart_pa_norsk
Ideelt burde den sikkert vært gulere, men jeg opplever at varmen "sliter" på den gule hatten jeg bruker på pæren nå. Bilux m gul farge har også vist seg å ha litt dårlig kvalitet på innfargingen som delvis har fordampet bort :-( Men blir jeg ikke fornøyd går jeg bare tilbake til dagens løsning O0
Så på esken i garasjen...4200k, 55W
Jeg har R2 pærer 50/55 W med gult glass. Skarpt og fint lys til kjøring i dagslys. ;D
Jeg har hatt trøbbel m gule bilux før... fargen fordampet og ødela reflektoren. Byttet regulator og prøvde diverse annet.
Gått greiere m H4 m hatt og bilux/R2-sokkel. Men når bilen brukes fast på jobb på mørke høstkvelder blir det lite lys (ikke gatelys overalt her på Toten)
Skal teste gule H4-løsninger til våren/når det nærmer seg tørre veier og batteriet hentes fra kjelleren. ;D Pluss at jeg har bestilt ekstralys (må se hvordan det ser ut før det skrus fast permanent, men 80-tallet var jo tiden for ekstrautstyr ... ) for å få fruen trygg på at jeg kommer vel hjem ::)
https://delespesialisten.no/articol-nou/1055/hella_comet_ff_200_-_sett.html Tilsammen blir jo dette sikkert helt supert.
Kanskje jeg går rett på nye innsatser fra Thomas (sprederen er kanskje bedre tilpasset lysbildet og tåler sikkert varmen uansett). Men får ogsåoverganger p45t til p43t (H4 til R2) fra ebay snart.
Har bestilt H4 60/55w pærer m både 3000K og 2500K farge på lyset (siste hos Arbeidslys.no, ganske dyre. De hadde 2 typer så jeg bestilte de "billigste", de dyrere var visst enda gulere).
Legger ut noen bilder når den tid kommer. Kanskje flere vil se om lyset blir gult og fint nok :D
Sitat fra: Belgau på lørdag 20 feb 2021 @ 11:02:12
Så på esken i garasjen...4200k, 55W
Høres logisk ut at det er svak gulfarge da. (Ok, jeg har bare teoretisk kunnskap/erfaring enda :-)
Her er litt reklame m fargebilder for noen slike pærer;
https://ae01.alicdn.com/kf/H6718f6fa2de446f5854ea7311164f10bC/Car-Light-H4-H7-Auto-Halogen-Lamps-Bulb-Fog-Lights-100W-3000K-4300K-6000K-12V-Motercycle.jpg
Fint med bilder av ekstralys. Noe jeg tenker litt på. Batteriet i kjelleren? Mitt står i bilen og startet i 20 minus.
Her er resultatet av ekstralys. Lyspæretest kommer