Her er det noen som har misforstått noe

Startet av Jurgh, onsdag 20 mai 2009 @ 11:01:03

« forrige - neste »

Poirot

Sitat fra: brochmann på fredag 22 mai 2009 @ 17:03:29
Hei Forum
Som tidligere Dollyeier(rød /hvit, nå i trafikken i Trondhjem) mener jeg bestemt at det er bedre med ei (merk her substantivets, ubestemte artikkel: ei,) Dolly i handa, enn ti Dolly'er på spikerfabrikken (gammelt autoroute-ordtak fra France).

mvh inge

Hjertens enig hr. Lektor!
For den som ev. har bygd sitt hus med spiker fra et par av mine tidligere Dollyer, lever i sannhet et usikkert liv!
Forøvrig anser jeg mye av dagens spikerproduksjon for å være alvorlig miljøkriminalitet!  Men det er vel i tråd med "våre myndigheter"s oppfordringer om å "vrake alle de farlige og forurensende, gamle bilene" - for isteden å sprøyte ut uante mengder av CO2 og anna styggedom i prosessen med først å produsere og deretter, etter ikke så lang tid, destruere denne nye bilen.  En bil som fylles med miljøskadelig elektronikk og bromide flammehemmere og dynamitt i ratt og dasjbord, og dessuten gjøres så lydløs og følelsesløs at verken fører eller pasasjer får noen realistisk følelse av farta.  Før det smeller...
Så mye for de "sikre" og "lite forurensende" NYE bilene.  Men at økt bilsalg i Norge gir godt med "friske penger" i statskassa, dèt er jo sant...
Bedre med 2CV enn bare èn!

Ingeborg

Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hvor denne beigen kommer inn i bildet... Det har aldri vært en farge som har appelert til meg, mest fordi alle klesfabrikanter har hver sin versjon av beige, noe som gjør at det bare ser skittent ut ved siden av klare farger. Men det gjelder nå mest for sko og klær, ikke biler.

Skal man ha en mening så vil jeg egentlig innrømme at jeg liker Charleston spesielt godt, men i den store 2CV-boka jeg fikk av pappa til jul med mange fine bilder i er det også bilder av sort og gul Dolly. Det hadde vært kult :)
student og borteboer med 2cv6 Dolly 1986 r/h, overtatt v06

citro1cx

#17
beige fargen i kontrast mot feks burgunder,  tror er kommet inn bildet fordi Citroën på slutten av produksjonen av 2cv, ville gjenskape noe av 30-40-tallet moteriktige farge skjema. 2CV er jo som kjent født inne i denne tidsalderen. Her en noen eksempler:





1936 panard

1935 Bugatti


fler bilder av biler fra denne tidsepoken her:
http://www.oldcarandtruckpictures.com/Odds_and_Sods/
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Thomas

ojjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj.
Den 1936 modellen, Delage .......ojjjjj for et smykke, total forelskelse :o
fargene, formene ,designet, herreguuuuud .. :-*
Ord blir fattige, men du verden som de kunne det.....fantastisk..
Flotte bilder Roger.
Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

Poirot

Bilde nr 2 ovenfra, hva slags bil er det, Roger?  DEN var bare lækker!
Bedre med 2CV enn bare èn!

jwh

Sitat fra: Poirot på torsdag 04 jun 2009 @ 21:21:30
Bilde nr 2 ovenfra, hva slags bil er det, Roger?  DEN var bare lækker!

Den fikk jeg lyst til å ta....
Grillen er avgjort Bugatti, årsmodell rundt 1935. De hadde en modell 57 - tror jeg setter en femmer på den......
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Gudmundur

Hei forum,

Jeg har vært fravæende (i dette forum) et par måneder p.g.a. opphold i Midtøsten. Gleder meg nå ekstremt over å kunne "kruse" rundt i min 2cv Dolly (forørig burgunder/kremgul) i Lørenskog og omegn.  - En totalt annen opplevelvse enn panserlignede GM-biler som "brummer" mer enn de går (hvor er forøvrig "brummen" nå?).
Jeg gleder meg over det engasjement som råder over denne herlige Madammen (2CV), men synes det er tragisk at "høyden under taket" ikke er større. Vi snakker om individer (les Citroen, og i særdeleshet 2CV - farge hva det måtte være). Hvordan skal Palestina og Israell bli enige, når vi i vårt lille forum ikke kan enes " om fargekombinasjoner på vårt elskelige fremkomstmidel?

Mvh
Geir
GG
1986 2CV Dolly Kremgul/Burgunder
1938 Tempo standard

Poirot

Sitat fra: Gudmundur på søndag 07 jun 2009 @ 01:27:56
Hei forum,

Jeg har vært fravæende (i dette forum) et par måneder p.g.a. opphold i Midtøsten. Gleder meg nå ekstremt over å kunne "kruse" rundt i min 2cv Dolly (forørig burgunder/kremgul) i Lørenskog og omegn.  - En totalt annen opplevelvse enn panserlignede GM-biler som "brummer" mer enn de går (hvor er forøvrig "brummen" nå?).
Jeg gleder meg over det engasjement som råder over denne herlige Madammen (2CV), men synes det er tragisk at "høyden under taket" ikke er større. Vi snakker om individer (les Citroen, og i særdeleshet 2CV - farge hva det måtte være). Hvordan skal Palestina og Israell bli enige, når vi i vårt lille forum ikke kan enes " om fargekombinasjoner på vårt elskelige fremkomstmidel?

Mvh
Geir

Welcome back, Geir - Midtøsten er en interessant del av vår verden, men tror du virkelig Palestina og Israel blir enige? Om så bare om at det skal eksistere et Israel og et Palestina...? 
Ellers er vel en hovedforskjell på DEN diskusjonen og småkranglinga i VÅR andedam, at vår gjensidige mobbing og "krangling"  kun er ordlek og morro :D  Vi ønsker verken hverandre hivd på sjøen eller utradert fra kartet - og vi anerkjenner alle hverandres særegenheter, favoritter - og ikke minst totale selvstyre!
Og DINE Dolly-farger syns jo selv jeg er OK...  ;)
Bedre med 2CV enn bare èn!

Gudmundur

Hei Poirot,

Jeg trenger åpenbart litt avklimatisering!!!
Dollyfargekombinasjonene er jo selvsagt de flotteste  ;), (men det er jo selvfølgelig for at jeg ikke greide å skaffe meg en Charleston!!!  :( - Før jeg klinket til, og ervervet meg en flott Dolly ifjor høst).  Er forøvrig ikke fremmed for å skaffe meg ytterligere et eksemplar av rasen! !!

Jeg begynner å "lande" nå (skjønner av lenken at det er "andedamhumorern" som råder), og distanserer meg selvfølgelig fra livets harde realiteter. Her er det selvfølgelig den hotteste 2CVèn som gjelder ( akkurat som på campingplassen, med den råeste (mest rånete) grillen ;)).
Det er jo helt herlig, å bare kunne slenge med kjeften, uten at det får noen konsekvenser (ytringsfrihet).
Egentlig burde vel de norske myndigheter likestille alle 2CVer med elbiler, eller? Husk, vi tar jo vare på en motorhistorisk kulturarv!

mvh
Geir
GG
1986 2CV Dolly Kremgul/Burgunder
1938 Tempo standard

Alx

Sitat fra: Gudmundur på søndag 07 jun 2009 @ 03:08:21
Egentlig burde vel de norske myndigheter likestille alle 2CVer med elbiler, eller? Husk, vi tar jo vare på en motorhistorisk kulturarv!

Det er så sant som det er sagt! Så er det å overtale myndighetene til å likestille motorhistorisk/transporthistorisk kulturarv med annen kulturarv....
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

jwh

#25
SitatSå er det å overtale myndighetene til å likestille motorhistorisk/transporthistorisk kulturarv med annen kulturarv....

Se ikke bort fra at det i kulturminneåret er litt enklere. Ukentlig så presenteres "ukens kulturminne" - og nårlusekofte og pølse i brød er valgt så burde muligheten for å se et kjøretøyhistorisk bidrag være høyst tilstede.  Vi skal nok ikke forvente å se 2CVn  ;D - men et annet bidrag på hjul burde være på vei.

Hvis de velger utfra mottatte forslag så er det bare å bombadere komiteen med innspill.  Og er først et kjøretøy valgt så kan lobbyarbeidet starte for å tydliggjøre sterkere at vår hobby hører inn under kulturparaplyen - hvis noen skulle tvile på det.


Ang. 2CV og farger / "feil" farger.

Med tanke på alle de fargekombinasjoner som 2CVn er kommet med opp gjennom årene så synes jeg ikke det er det minste rart at det er tilsvarende mangfold av synpkt. rundt hva som er en vellykket farge. Vi sliter da ikke med takhøyden av den grunn, iallfall så lenge det er flere meninger der ute. Er mer "bekymret" for at småseriebilene skal hauses - og fortrenge andre "vanligere" modeller. Er selv ingen Dolly-dekor tilhenger, med unntak av beige/burgunger, og den flotteste fargen på 2CV er i min verden GRÅ..., og det henger kanskje sammen med at det var der 2CV eventyret startet....
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Olav

Synes svart er litt tøft jeg... som denne:



Sikkert et mareritt å få pen og bulkfri... men tøft likevel.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

EirikJ

Svart er kult uansett kjøretøy. Har en sort DS, en sort CX og en mattsort 2CV. Tidligere har jeg hatt en helsort MC.  8)

Det vil alltid være slik, at det man ikke er vant til å se, blir litt ekstra stas. Så med så mye sort som jeg har blir det fort litt stas med oransje og bamboo-grønne 2CV'er.
Citroënnlig hilsen Eirik