Import av 2cv fra Tyskland

Startet av 2cv_skrue, torsdag 08 apr 2010 @ 12:36:40

« forrige - neste »

2cv_skrue

Er på leting etter 2cv og har begynt å utforske å importere en 2cv. Bruker www.mobile.de til å finne mange fine eksemplarer. Noen som har erfaringer med å importere en 2cv? Hva er den beste løsningen, hente bilen selv og kjøre hjem eller er det like greit å få bilen sendt med frakt?

Odd

Morten

Noen momenter (men sikkert ikke alle):

Hva som er best av frakt og å kjøre bilen selv vet jeg ikke. Men jeg ville nok kjørt selv, hvis bilen var i orden. (Hvorfor la sjansen til en kjøretur gå fra seg?)
For eksport fra Tyskland tror jeg du må omregistrere den på tyske eksportskilter før du får ta den ut av landet. Fra f.eks Frankrike og Sverige går det helt fint å kjøre på franske/svenske skilter. Sjekk i så fall hvilke forsikringer som gjelder, mulig du må tegne din egen.
En 2CV er jo typegodkjent i Norge, så det skal ikke være noe problem med innregistrering.
For biler som ikke er veteran, og som har gått på tyske skilter, er det evt enkelt å kjøpe TüV-papirer som viser alle tekniske data.

Kjører du selv er det viktig at du stopper ved grensepassering inn i Norge og får registrert importen hos tollvesenet. Du får da tillatelse til å kjøre hjem, og en frist på 1-3 dager på å betale mva hos din lokale tollstasjon.
Så må du vise bilen på teknisk kontroll på en trafikkstasjon. Deretter beregnes øvrige avgifter, og du kan betale disse og registrere bilen på norske skilter.

Pass på at du får med alle registreringspapirer i originalversjon. Disse er nødvendig for å få godkjent teknisk kontroll.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

jwh

#2
Styr unna 89 og 90 modellen. I Norge kom krav om katalysator fra 1989 og du risikererer å måtte ettermontere slikt før godkjenning.

Hva er motivasjonen for ikke å kjøpe i Norge ?   
Er det du som ønsker en Charleston ? 
Skulle jeg hatt en Mehari 2x2 eller 4x4 så hadde jeg tenkt import - men ikke på en vanlig 2CV. Det finnes da biler i Norge - skulle tro det også ble endel billigere å handle hjemme.

Du kan også prøve Frankrike/Italias utgave av finn.no:   http://www.leboncoin.fr/, http://www.subito.it/, den svenske har du sikkert...

JW
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

2cv_skrue

Det er jeg som ønsker en Charleston ja. Men andre modeller er også aktuelle. Har liksom ikke funnet den rette bilen til den rette prisen her hjemme... Men er altid på jakt da, i håp om at den rette dukker opp! Om man kjører en 2cv fra tyskland til norge, må man da betale inn mva uansett? Selv om det eventuelt bare skal være en delebil?

Morten

MVA må man nok betale uansett enten man kjøper biler eller deler fra utlandet
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)