Hovedmeny

Bensinmåler

Startet av Otto, lørdag 23 mai 2020 @ 14:17:00

« forrige - neste »

Otto

Bensinmåleren virker ikke. Jeg har ny giver. Det er en løs ledning som kommer fra ledningen som går fra tenningsbryter til coil. Skal denne ledningen til måleren? Bensinmåleren er det eneste som ikke virker. Litt vanskelig å komme til for å se bak instrumentene.

Det skal den ikke.
Alle ledningene er på plass på bensinmåleren. Alt det andre på instrumentet virket. Mulig brudd på ledningen fra bakskjermen og til måleren?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Moustache

Hei.
Jeg ville sett nøye på jordingen til tankmåleren. Har sett på Youtube at det kan være et problem med dårlig jording. Hvis ikke kan du sjekke ved å sette et multimeter på plussledningen på tanken (etter å ha løsnet den fra tanken) og i andre enden ved tankmåleren for å se som det går strøm gjennom. Har du ikke multimeter kan du ta ei prøvelampe, ta av ledningen enten ved tanken eller ved instrument og se om det lyser. Lyser det ikke er det enten noen som har svindlet deg med iveren eller defekt ledning. Vil tro at denne feilsøkingen skulle kunne gi en times tid i fred og ro i garasjen :)

Otto

#2
Hyggelig at du svarer. Litt vanskelig å komme til når tanken er montert. Men forsøkte å sjekke om alt var i orden med tankmåleren før jeg monterte og tror jeg fikk positivt svar. Brukte multimeter og målte ohm. Jeg har ny jordledning som er godt skrudd fast i ramma. Plussledningen er ny til bakskjermen.
Vanskelig å også komme til på baksiden av instrumentet. Jeg skiftet pære på speedometeret og det var ingen god opplevelse. Mulig å løsne speedometeret forfra?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

#3
Sitat fra: Otto på torsdag 02 jul 2020 @ 13:36:06
Mulig å løsne speedometeret forfra?

Jeg bytter pære til speedometer eller kobler speedometerwire av/på ved å ta ut batteriet med holder og stikke armen inn i hullet bak batteriboksen. Litt fiklete det også, men mye enklere enn andre veien.

Du kan måle om tankmåleren funker med et ohmmeter og rugge på bilen og sjekke kablingen til instrumentpanelet ved å sette 12v + på kabelen fra måleren der den skjøtes i bagasjerommet.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Otto

Takk for svar!
Det var slik jeg også byttet pære, men jeg løsnet også de andre pærene for å sjekke kablingen til bensinmåleren. En del fikling for å få det på plass igjen.
Jeg målte med ohmmeter på tankmåleren og det gjorde utslag. Skal prøve igjen med bensin i tanken og med strøm på ledningen til instrumentet.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil