Selge ramme og vrake bil?

Startet av dingus, søndag 12 nov 2017 @ 17:54:29

« forrige - neste »

dingus

Heisann, godtfolk.

Jeg har planer om å vrake en 2CV som har stått noen år for lenge i garasjen. Selve huset er i beste fall skrapmetall, men ramma er ganske fin - så den har kanskje noen her lyst på? :)

Men slik jeg leser reglene for vraking så ramma med understellsnummer innleveres sammen med bilen når den vrakes. Er det rett og slett ikke mulig å selge ramma og vrake resten?
1984 2CV Special - Ariel (2)
1986 Toyota HiLux - Luxefar
1994 Hymer Bobil - Bosse
2012 Toyota Auris - Traustisen

PerI

Hvis du har tenkt å innkassere vrakpanten, så må minimum ramme med rammenummer og id-plate være med. Har hørt noen også si at karrosseriet også må være med. Det er mulig å ta en telefon til opphugger for å forhøre seg om akkurat det.

Det du selvfølgelig kan gjøre er å levere en fryktelig dårlig ramme og et dårlig karrosseri, og selge den gode ramma utenom. Så vidt meg bekjent er det ikke krav om lesbart rammenummer ved opphugging, men en eller annen form for id-plate må være lesbar. Det som da blir tilfelle er at den gode ramma ikke har en identitet tilknyttet seg, og da blir det som å kjøpe en reservedel over disk. Nå vil det neppe være spesielt gode penger på å gjøre det slik, for en ny ramme har vel i lengre tid kostet omtrent 6000 danske penger (hentepris i Danmark).

Pris for en ramme med identitet vet jeg ikke, det kan jo være noen er interessert? Så kan du jo heller kutte opp karrosseriet i noen biter og kaste det i metallavfallet på den lokale renovasjonen?
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

dingus

Takk for utfyllende svar!

Så mange kronene er den nok ikke verdt verken med eller uten identifikasjon og det var heller ikke planen å bli rik på dette. Jeg tenkte mer på at det ville vært synd å la en god ramme gå til spille, så om den kunne komme til nytte for noen andre så hadde det jo vært fint.  :)

Men nye rammer var billigere enn jeg trodde, så da foretrekker man kanskje heller å kjøpe en helt ny.
1984 2CV Special - Ariel (2)
1986 Toyota HiLux - Luxefar
1994 Hymer Bobil - Bosse
2012 Toyota Auris - Traustisen

eilert


Legg ut hele bilen på finn.no til vrakpant, så er det kanskje noen som vil ta vare på identiteten og bruke ramme til å bygge opp en ny bil med opp sveiset hus, eller kanskje kjøpe et helt nytt hus for ca 35-40.000,-

I beste fall kan den da leve vider og du slipper jobben med å kjøre den til vraking. Er det ingen som melder seg er det vel ingen utvei...
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën