2 cv som "folkeaksje på hjul"

Startet av Uno, søndag 12 okt 2008 @ 10:50:23

« forrige - neste »

Uno

Hva er billigst? Hva gir mest avkastning? Hva gir mest bilglede?

En billig 2cv som repareres stykkevis og delt etter hvert som rusten pibler frem og noe går i stykker eller en ferdig restaurert 2cv? 

Som den sterkt forenklede kalkylen  under illusterer vil man kunne regne med en kostnad for avskrivning, renter og vedlikehold på kr 8.000 pr år for en billig 2cv og kr 6.000 for en restaurert 2cv. Hva som gir mest bilglede, må den enkelte gjøre opp med seg selv. 2cv er hobby og mange her på forumet har glede av å holde på med bilen.

Som investeringsobjekt eller "folkeaksje" er det vel liten tvil om at den profesjonelt restaurerte 2cv-en vil komme best ut. Kostnadene til profesjonell restaurering vil garantert øke betydelig i årene fremover. Det betyr at dersom man gjør denne restaureringsjobben i dag, vil forhold mellom investering og verdi bare øke.

2cv-prisene i Norge er utrolig lave. Jeg vil påstå at de ligger på halvparten av sammenlignbare biler i Frankrike (jeg ser da bort fra de som kjøper 10.000 kroners biler av selgere som ikke vet hva smykket deres er verd). Betraktet som  "folkeaksje på hjul" er den m a o sterkt underpriset i Norge. Også restaurerte 2cv-er er sterkt underpriset i Norge tiltross for at vi har høye verkstedpriser. Her er det m a o noe som ikke stemmer. Eller kanskje er det slik at mange 2cv-eiere har en stor mulighet til å gjøre en god investering?

I steden for å investere i aksjer på børsen, i boliger, hytter og båter, burde kanskje en del av de vel 500 rullende 2cv-ene i Norge oppgraderes og gjøres om til 68-ernes folkeaksje?




EirikJ

#1
Den "årlig vedlikehold" posten der er jo umulig å forutsi på en urestaurert bil, og vanskelig å forutsi på en restaurert.
Så lenge man gjør arbeidet selv, er det få som har så høye årlige kostnader, uansett bilens verdi. Og mange gjør arbeidet selv, og det er heller ikke kommentert i oppsettet som favoriserer en resturert bil.

I tilleg blir det et spørsmål om hilken bil kjøper man hvis man vil bruke 90.000,- ? Til slike priser dukker en god del andre muligheter opp.
Man får f.eks en meget bra D-modell for 90.000,-!! Og den bilen inneholder omtrent en million deler mere enn en 2CV, og er ikke billig å restaurere.

Dette er (tror jeg) absolutt siste innlegg fra min side i debatter om "hva skal en 2CV koste" ::)  :-X
Citroënnlig hilsen Eirik

Uno

Sitat fra: EirikJ på søndag 12 okt 2008 @ 16:47:15
Den "årlig vedlikehold" posten der er jo umulig å forutsi på en urestaurert bil, og vanskelig å forutsi på en restaurert.
Så lenge man gjør arbeidet selv, er det få som har så høye årlige kostnader, uansett bilens verdi. Og mange gjør arbeidet selv, og det er heller ikke kommentert i oppsettet som favoriserer en resturert bil.

I tilleg blir det et spørsmål om hilken bil kjøper man hvis man vil bruke 90.000,- ? Til slike priser dukker en god del andre muligheter opp.
Man får f.eks en meget bra D-modell for 90.000,-!! Og den bilen inneholder omtrent en million deler mere enn en 2CV, og er ikke billig å restaurere.

Dette er (tror jeg) absolutt siste innlegg fra min side i debatter om "hva skal en 2CV koste" ::)  :-X
Det er to forhold som er holdt unnan prisdiskusjonen her på forumet. 2 cv som investering og de årlige kostnader for biler i ulik stand. Disse forholdene bør etter min mening inn i debatten om prisen på  2cv.  Det må da være interessant dersom det viser seg at restaurerte 2cv-er fremstår som det billige alternativet???

PerI

Sitat fra: Uno på søndag 12 okt 2008 @ 18:49:16
Sitat fra: EirikJ på søndag 12 okt 2008 @ 16:47:15
Den "årlig vedlikehold" posten der er jo umulig å forutsi på en urestaurert bil, og vanskelig å forutsi på en restaurert.
Så lenge man gjør arbeidet selv, er det få som har så høye årlige kostnader, uansett bilens verdi. Og mange gjør arbeidet selv, og det er heller ikke kommentert i oppsettet som favoriserer en resturert bil.

I tilleg blir det et spørsmål om hilken bil kjøper man hvis man vil bruke 90.000,- ? Til slike priser dukker en god del andre muligheter opp.
Man får f.eks en meget bra D-modell for 90.000,-!! Og den bilen inneholder omtrent en million deler mere enn en 2CV, og er ikke billig å restaurere.

Dette er (tror jeg) absolutt siste innlegg fra min side i debatter om "hva skal en 2CV koste" ::)  :-X
Det er to forhold som er holdt unnan prisdiskusjonen her på forumet. 2 cv som investering og de årlige kostnader for biler i ulik stand. Disse forholdene bør etter min mening inn i debatten om prisen på  2cv.  Det må da være interessant dersom det viser seg at restaurerte 2cv-er fremstår som det billige alternativet???

Som en investering med tanke på økonomisk avkastning ville jeg selvfølgelig ikke kjøpt et 2cv-vrak men heller en strøken. Men, da må man også tenke seg hva markedet vil betale for den samme varen etter tida man selv har hatt og brukt den. For å få ting til å klaffe må man sikkert kunne både forutse tendenser i både økomomisk utvikling og størrelser på folks lommebok, være en 2cv-entusiast og kjenne miljøet godt både her og utenlands.

Jeg håper ikke 2cv blir mer investeringsobjekter enn brukskjøretøy. Vi ser det på Sahara-modeller at de igrunnen bare er investeringsobjekter og sjelden i trafikk. De dukker opp på bilutstillinger og er selvfølgelig en fryd for øyet der. Men det hadde vært utrolig gøy å sett slike i trafikk av og til :D

Kostnadsprogrammet du har satt opp vil jeg gjerne se med virkelige eksempler før jeg tar det helt for god fisk. Jeg betaler langt under 8000 kr/år til rep og vedlikehold på min. Nye dekk var vel fjorårets største kostnad. For en som ikke mekker selv er det selvfølgelig høyere vedlikeholdskostnader, og kanskje stemmer ditt regnestykke mer da?

-Per


(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Poirot

Nå skal jeg være fryktelig arrogant;
Når en "bil-mann" uten veldig peiling på 2CV uttaler seg om kostnader ved å eie 2CV, blir det ganske morsomt.
Jeg tviler ikke, Uno, på at ditt regnestykke kan være veldig riktig for en eldre Fiat eller Alfa, men det er ikke i nærheta når de gjelder en 2CV!
En 2CV innkjøpt for kr 25000,- bør overhode ikke medføre årlige vedlikeholdsutgifter på kr 8000,- på mange år!  For 25000 bør man få en pen, god og nylig EU-godkjent 2CV som strengt tatt ikke burde behøve mer enn en oljebehandling og et oljeskift første driftsåret!  Året etter kan kanskje to nye plugger og et bensinfilter være greit, kanskje sågar et nytt stifte-sett.  På tredje året kan det selvsagt hende at EU-kontrollen medfører litt utgifter, men neppe 8000 kroner!
Tatt utgangspunkt i DIN kalkyle, vil man altså, fortsatt med utgp. i en 25000 kroners-2CV, etter 6 år ha måttet "vedlikeholde" bilen for nesten 50000 kroner!?!  Sorry Mac, men du er totalt bak feil mål på feil jorde!
Slik jeg ser det, med en viss erfaring etterhvert..., vil de årlige vedlikeholdsutgiftene for en slik 25000-kroners-bil neppe overskride RENTE-utgiftene for lånet som skal finansiere ekstrabetalinga av et "strøkent" eksemplar.  Og ihvertfall en 2CV som blir brukt, vil også kreve noe vedlikehold, uansett hvor strøken og restaurert den i utgangspunktet måtte være....

Selvsagt kan det være en deilig følelse å eie og å kjøre en 2CV som er "bedre og finere enn ny", men å innbille seg at det vil bli BILLIGERE enn en vanlig, god en, er å lure seg sjøl trill rundt ;-)
Og,  har man virkelig lyst på et slikt prakteksemplar, trenger man virkelig slike økonomiske selvbedrag?  Jeg syns ikke det, for uansett skyhøye priser i tradisjonell, norsk 2CV-sammenheng, snakker vi faktisk ikke om mere penger enn det andre legger i 4 fancy hjul og en pen lakkjobb!
Bedre med 2CV enn bare èn!

Thomas

God aften
Uno, godt å se at du fortsatt henger med  ;)
For en som ikke mekker sjøl, er regnestykket noe høyt....
Jeg har hatt smykket mitt i 6 år, og jeg er veldig opptatt av at bilen er i god stand.
Jeg har service på merkeverksted årlig, og i tillegg kommer litt plugger, filter, olje og kostnader til diverse bilpleieprodukter og verktøy. (jeg gjør noe selv) vask og oljeskift ;D
I år, har det vært er "krise" år for min del......bremsene gikk til helv...samt at jeg måtte ha 2 nye bakskjermer+++ 2008 sesongen for min del har kostet over 11.000 kr, men det er verdt hver krone.
Deler jeg denne summen over 6 år, og legger til den årlige servicen, beløper vedlikeholdet seg til ca 3.100 kr, og da er det meste gjort på merkeverksted, med dokumentasjon ;D
Bilen ble betalt uten lån.
Hilsen
Thomas





Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

Pål B

#6
Joda, 8000,-/år i vedlikehold på en "Billig" 2CV er nok å ta "litt". Vidar er nærmere virkeligheten, da både rammeskift, nye kanaler og skifte av gearkasse ikke er å se på som "årlig". Det som kan koste på en 2CV er skifte overhaling av kalipere. De er ikke alle som har garasjen full.

Og som Vidar sier, en "mint" 2CV koster ikke mer en "pakke" på en ny Audi eller en BMW, eller det en ungutt på 18 kjøper av hjul til bilen sin - derav er vel også prisdiskujsone litt rar? Og jeg tror ikke de som har kjøpt dyre 2CV har noe behov for å "flashe" at det koster - det er nok mer og enten realisere en gammel drøm, eller reise "back to the future".

Derfor er regnestykket du viser uinteressant for en som ønsker en dyr 2CV - hva det koster kontra en billig er ikke greia. Og ditto motsatt for en som har en billig 2CV - hva den ikke koster er ikke greia - 2CV`n er greia og den er det noe "med"

Pål B


Uno

Sitat fra: Pål B på søndag 12 okt 2008 @ 21:42:03
Joda, 8000,-/år i vedlikehold på en "Billig" 2CV er nok å ta "litt". Vidar er nærmere virkeligheten, da både rammeskift, nye kanaler og skifte av gearkasse ikke er å se på som "årlig". Det som kan koste på en 2CV er skifte overhaling av kalipere. De er ikke alle som har garasjen full.

Og som Vidar sier, en "mint" 2CV koster ikke mer en "pakke" på en ny Audi eller en BMW, eller det en ungutt på 18 kjøper av hjul til bilen sin - derav er vel også prisdiskujsone litt rar? Og jeg tror ikke de som har kjøpt dyre 2CV har noe behov for å "flashe" at det koster - det er nok mer og enten realisere en gammel drøm, eller reise "back to the future".

Derfor regnestykket du viser uinteressant for en som ønsker en dyr 2CV - hva det koster kontra en billig er ikke greia. Og ditto motsatt for en som har en billig 2CV - hva den ikke koster er ikke greia - 2CV`n er greia og den er det noe "med"

Pål B


Enig! 2cv er greia. Men hvorfor har vi da på dette forumet hatt disse tildels vannvittige "prisdiskusjonene"? Hovedpoenget mitt er jo at det dreier seg om småpenger uansett - om vi ser det over noen år. Forøvrig har jeg god greie på hva det koster å sette 2-cver på verksted (jeg har fire av de som stadig står på verksted og har nylig kjøpt to til slik at nå står det 6 til restaurering). En vanlig service der det skiftes stifter, bremsesko, justering av bakbrems, olje m/filter, luftfilter korster kr 4.000. Skifte av bremseskiver er en tretimersjobb som med skivene koster ytterligere 4.000 kroner.  Kanskje burde noen her på forumet starte en tråd med spørsmål om hvor mye du brukte på din 2cv siste året. Da ville vi kanskje få en realistisk oversikt.

Poirot

Sitat fra: Pål B på søndag 12 okt 2008 @ 21:42:03
2CV - hva den ikke koster er ikke greia - 2CV`n er greia og den er det noe "med"

Pål B



Dagens beste replikk, Pål!
Og med den på netthinna, tar jeg kvelden etter en lang og anstrengende helg.
God natt og sov godt alle 2CV-venner ;-)
Bedre med 2CV enn bare èn!

Pål B

#9
"Men hvorfor har vi da på dette forumet hatt disse tildels vannvittige "prisdiskusjonene"?"  - si det?

"Hovedpoenget mitt er jo at det dreier seg om småpenger uansett - om vi ser det over noen år" - helt enig

Joda, med 880,- + mva/time blir det fort penger av det. Men som sagt,  tror ikke 2CV`n trenger den servicen du beskriver hvert år. kjører du mye - ja. Snittet for Ola Nordman er øket til 15 000km/år. Der er neppe den jevne 2CVist - de som er der, "gjør det sjøl" ;)

Pål B



jwh

#10
SitatMen hvorfor har vi da på dette forumet hatt disse tildels vannvittige "prisdiskusjonene"? Hovedpoenget mitt er jo at det dreier seg om småpenger uansett - om vi ser det over noen år

Nok er sagt om den diskusjonen annet sted, men en årsak var at 90000kr for en strøken 2CV i Norge i utgangspunktet var "sjokkerende/vanvittig" lesning.   Og så ballet det på seg?..

I forhold til 2CV så er den for meg nr. 4 bil, og høy innkjøpspris eller 8000kr/år i vedlikehold er i mitt liv ikke småpenger. 
Har vel kostet på min bil 5-8000kr de siste 6 årene, og den har ikke falt en krone i verdi - så avskrivning er heller ingen kostnad, ikke renter heller.

Nå har jeg skyld i at noen vurderer prisene for 2CV i Norge slik:
Under 5000kr  ? vrak
Opptil 15000kr -  mulig å få EU-godkjent bruksbil
15-30000kr    -  her er det mulig å kjøpe bruksbil og katta i sekken.
Over 30000kr  - fin bruksbil
Særlig over 30000kr ? stas/utstillingsbil.

Det finnes selvsagt andre meninger om priser også.  Men, det er meg bekjent ingen som har dratt strikken særlig lengre enn 60000kr for restaurert eller ?mint? bil ennå....., og selv jeg tror at kat. 5 er i moderat prisutvikling.

Og så er det slik at et bilregnskap aldri kan gjøres opp før bilen er solgt, og med  2CV som har en lei tendens til å forfalle så kan verdifallet på en dyr bil bli stort, og dermed blir 2CV fort en dyr bil.  Det er det vi advarer mot, fordi bilen hovedsakelig har et lavpris "image".

Og ja det er 2CV som er greia, den er det MYE med - men jo mindre penger dess bedre. Det siste står for egen regning.
Selv unngår jeg strøkne biler, men ønsker at 2CVn kan rigges for ekspedisjonsbruk, der de skal tåle både en ripe/bulk/ og ellers tøff bruk.  Ikke at jeg reiser noe ? men bilen er et verktøy (reisekamerat).  Andre kan ønske annet med sitt 2CV-eierskap.  Hyller alltid mangfoldet?..

Jan Willy
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Olav

For meg dreier det seg ikke så mye om penger. Jeg liker å skru litt jeg, defor valgte jeg en litt sliten bruksbil. Liker følelsen av forbedringene som jeg sakte men sikkert tilfører bilen. For meg gir det ekstra krydder i kjøregleden. Selvfølgelig er dette tempoet i forbedringene litt styrt av lommeboka.

Jeg skrur litt, kjører litt, sparer litt penger, kjøper deler og skrur litt igjen. Å gjøre disse forbedringene på et verksted er utenkelig for meg av to årsaker. Det ville koste mer enn jeg er villig til å bruke på denne hobbyen, og jeg blir fratatt gleden av å ha fått til forbedringene.

Jeg har ikke noe budsjett på hobbyen, det går mer på en slags magefølelse styrt av noe jeg ikke helt forstår. Hva det vil koste meg totalt sett over tid, har jeg ingen anelse om og ønsker egentlig ikke å ha det heller.

Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Poirot

Sitat fra: Olav på søndag 12 okt 2008 @ 22:53:22
For meg dreier det seg ikke så mye om penger. Jeg liker å skru litt jeg, defor valgte jeg en litt sliten bruksbil. Liker følelsen av forbedringene som jeg sakte men sikkert tilfører bilen. For meg gir det ekstra krydder i kjøregleden. Selvfølgelig er dette tempoet i forbedringene litt styrt av lommeboka.

Jeg skrur litt, kjører litt, sparer litt penger, kjøper deler og skrur litt igjen. Å gjøre disse forbedringene på et verksted er utenkelig for meg av to årsaker. Det ville koste mer enn jeg er villig til å bruke på denne hobbyen, og jeg blir fratatt gleden av å ha fått til forbedringene.

Jeg har ikke noe budsjett på hobbyen, det går mer på en slags magefølelse styrt av noe jeg ikke helt forstår. Hva det vil koste meg totalt sett over tid, har jeg ingen anelse om og ønsker egentlig ikke å ha det heller.



Du kan virkelig skrive MEGET fornuftig når du vil, Olav!  ;-)
Tror din beskrivelse av din 2CV-økonomiske tankegang er meget representativ for de fleste; vi ønsker det rimeligst mulig - og ønsker egentlig ikke å vite det for godt når vi har en følelse av at det av og til koster litt mer...
Og siden det blir uforholdsmessig dyrt å sette 2CV`n på verksted for hver enda lille reparasjon/service, vil nok info og hjelp vedrørende dette bli viktigere og viktigere, både her på forumet og i klubbene generelt.
Hadde vi bare hatt et skikkelig "mekkested"!!!
Bedre med 2CV enn bare èn!

Olav

Hyggelig å kunne være enige om noe da ;)

Litt usikker på hva jeg skal gjøre når Tutten en gang i fremtiden kanskje blir så bra at det ikke er mer å hente på forbedringsfronten. Kanskje gyve løs på modifiseringer (Ami super motor eller noe annen kul galskap), eller kjøpe en sliten bruksbil til å begynne på nytt? Kanskje en bil av annen type til og med? Jeg synes jo det finnes mange andre fine Ciroëner også.

Eller kanskje bare nye livet med å kjøre en 2CV jeg selv har hevet fra sliten bruksbil til et flott klenodium. Antar at en kombinasjon vil være løsningen. Litt mekking bilr det vel på en 2CV nesten uansett hvor bra den blir ;)

Det har nok rent mye vann under broa før jeg kommer dit, så jeg får se. Men hvor mye det koster i penger vil jeg altså helst ikke vite :)

Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

brochmann

Hei Forum :)

Da anser jeg det på tide å bidra her.   ;) Som noen kjenner til har jeg hatt/ har jeg hendene på/i / inni et par biler.

Bil 1, en Dolly, kostet omlag 10.000 i innkjøp i 2001. Bilen måtte ha ny ramme øyeblikkelig(omlag 8000 kjøpt hos Pål) , samt eksosanlegg - kjøpt annetsteds. Bilen fikk videre tak og setetrekk etter 1 år. I 2002 måtte jeg ha opp en sylinder og slipe toppen, i 2008 ditto. El.anlegg var "brent" ved kjøp, nytt ble funnet hos hogger'n, skiftet selv. I 2005 (tror jeg) ble det støtdempere foran og 2nye bakskjermer ble kjøpt og lakkert i garasjen. For meg er bremseklosser, oljeskift, stifter, tennplugger etc forbruksvare på linje med bensin. Hyppigheten av skift øker med antall kilometer. Jeg har med andre ord brukt 25- 30.000 på Dolly siden 2001, inkl. kjøpesum. Dette vil si 7 sesonger samt første året da jeg underviste på Hamar og brukte bilen hver helg Bekkestua - Hamar og retur. Dette gir omlag 4.000 i årlige kostnader. Oppstillingem mnin er IKKE uttømmende, for jeg kan ha oversett enkelte kostnader, men gir en "fair idea".

Bil 2, en Spot, kostet 2250 og underveis i restaureringsprosessen er den påkostet mer enn 110.000. Interiøret jeg monterte i sommer kostet også litt. Dette gir meg et kjøretøy til 115.000. Jeg har da oversikt ned til minste tusenlapp (omlag) og liker ikke sluttsummen, men tenker slik: jeg er fortsatt i 50-årene, regner med å kunne kjøre bil i 30 år til. Det gir snaue 4.000 kr i årlige kjøretøyutgifter. Nå har det seg slik at jeg kjenner ikke framtidige utlegg, men gjennom erfaring har jeg forstått at ved å behandle bilen mot rust, etterse slitasjedeler, justere ventiler i tide etc, så vil framtidige utgifter være lave. Nye kalesjer, dekk, plugger, olje, stifter osv kommer alltid til. Men, og så kommer det: jeg kan aldri tenke meg å gå på noen hellakkering eller noen "totalrenovering" av Spot flere ganger. Jeg skal KJØRE bilen, fordi det er det som er GREIA med 2CV for meg. Bilen skal kjøres.

Bil 3, en hvit special ble kjøpt for ca 2.500 hvor sveise-rust-behovet er tilstede. Ikke mye sveising kanskje, men tilstede. Jeg følger nøye kostnadssiden på denne, fordi jeg ikke bare lar den være en special, men jeg skal "konvertere den. Jeg har tenkt å lage "dobbelt" regnskap hvor jeg enkelt kan trekke ut kostnadene ved omgjøring til France3. Restkostnaden vil da framstå som reell og er den som skal legges til grunn for framtidig vurdering. Om kostnaden vil overstige 4000 i året har jeg per datum vondt for å tro.

AT noen vil kjøpe en "strøken" 2cv i vårt miljø til 100. 000 synes ikke innen rekkevidde, ennå. Selv om kostnaden ved restaurering av Spot ble uhyrlig stor, er den likevel IKKE i "mint condition". At noen skulle finne på å legge 100.000 på bordet og deretter koste på hellakkering, synes for meg tvilsomt. At bilen vil komme til å gå i mange år, selv med sparsomt vedlikehold er en kjennsgjerning. Det har alle andre "nye" biler gjort, og nå er bilene fra midten av 80-tallet blitt "voksne".

For meg spilte ikke kostnadene ved restaurering stor rolle, men jeg ser kjøretøyet i 30-årsperspektiv hvor jeg jeg selv (eller gjerne Forum) har kompetanse til omfattende vedlikehold. Den sist nevnte situasjon har få, om ingen kjøpere til 2cv i 100.000kronersklassen.

Jeg ser Forum som et uhyre kompetent verktøy til "alt" som har med 2cv å gjøre. Kompetansen er like verdifull om inngangsbilletten til 2cv var lav eller høy. Størrelsen på billetten avhenger kun av kjøperen vilje til å betale. Jeg har flere unge, tidligere elever som uten å blunke har betalt 35 -40.000 bare for hellakkering av "Manta'n".

Personlig ønsker jeg flere 2cv'er på veien.  Jeg har kjørt nesten 6000km i sommer og har sett svært få, utenom når vi har vært på vei til "treff". Dette opplever jeg som synd. På den annen side, det må være mange som har sett meg/ oss i oransje og hvitt.

Jeg tror ikke at et alminnelig driftsår gir en 2cv eier mer enn 2-3.000 kr i utlegg, og dette gir en ekstremt billig bil. Riktignok skal "alle" 602ccm ha bensin og olje, men likevel. ;)

Vær hilset
Inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.