Hovedmeny

Veivhusventilasjon

Startet av duetto, fredag 17 jun 2016 @ 15:06:28

« forrige - neste »

duetto

Skiftet brillepakninger på min 2CV Dolly 1987 modell i går, men det renner fremdeles olje ut med ventilrørene.

Mistenker at veivhusventilasjonshuset er defekt.
Er det noen god måte å finne ut av dette på?

Det er ikke noen i nærheten av haugesund som har ett reserve til låns frem til jeg får bestilt meg nytt?
Hadde tenk å delta på vestlandstreffet i morgen....

André

#1
Ja, det er en enkel måte å sjekke dette :)

Fest en plastslange til en plankebit med slangen festet i en "U"

Den ene enden lar du være ca en meter lengde ut av planken, denne enden trer du nedover røret til peilepinnen.

Hell vann i slangen slik at vannet blir liggende nede i "Uen"

Når du starter motoren skal det være undertrykk i veivhuset, slik at vannet blir sugd ca 10cm mot motoren, da er alt i orden!

I motsatt fall ; hvis det er trykk i veivhuset og vannet blåses vekk fra motoren så er oljepåfyllingstussen defekt :)

Håper det er forståelig, Burton har slike måleinnretninger til til salgs...sjekk der om det ligger bilde av den (edit: fant bilde :)

http://www.burton2cvparts.com/oil-filler-neck-pressure-gauge-p-6402.html?cPath=499_8087_8088
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Belgau

Se bilder og beskrivelse fra hjemmesiden min her.

http://tellef2.com/2CV-engine_breather.html

Oljelelekkasje skyldes ofte manglende undertrykk på grunn av maroder oljepåfyllingsstuss.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Otto

Kan også være feilmontert brillepakning...
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

duetto

Takk for svar.

Da er ny oljepåfyllingstuss/veivhusventilasjon bestilt fra Dansk 2CV Center. Håper det avhjelper problemet.

EirikJ

Det kan også være lurt å ta en kompresjons-test. Om sylindrer er slitt, vil man få positivt overtrykk i veivhuset selv om påfyllings-stussen er i orden.
Citroënnlig hilsen Eirik