Sentrerings av bremsesko bak

Startet av insanefish, søndag 20 okt 2019 @ 13:38:06

« forrige - neste »

insanefish

Hei igjen alle sammen

Jeg lurte litt på on noen har tips for justering av bremsesko bak? Har fått dem på plass, men er ikke justert, så trommelen går ikke på.
Justeringen i bunnen er jo enkel, men finnes det noe lurt av triks for å justere dem oppe?

Synes Haynes var litt i overkant vag her. I allefall for en nybegynner som meg.

PerI

Sitat fra: insanefish på søndag 20 okt 2019 @ 13:38:06
Hei igjen alle sammen

Jeg lurte litt på on noen har tips for justering av bremsesko bak? Har fått dem på plass, men er ikke justert, så trommelen går ikke på.
Justeringen i bunnen er jo enkel, men finnes det noe lurt av triks for å justere dem oppe?

Synes Haynes var litt i overkant vag her. I allefall for en nybegynner som meg.

Det finnes flere veier til målet når det gjelder justerin g  :)
Du kan lage deg et verktøy som du skrur på navet, og som er justerbart slik at diameter på verktøyet tilsvarer indre diameter på trommel.
Du kan kjøpe slikt verktøy
Du kan lage verktøyet av en gammel trommel hvis du skjærer ut for å komme til justeringsskruene.

Har du først et sentreringsverktøy så kan du gå igang med jobben. Husk at når du har stilt inn bremseskoen nede og fortsettee oppe, så vil den justere seg nede littegrann mens du justerer oppe. Så det blir fort at man må finjustere på begge skoa oppe og nede flere ganger før man er fornøyd.
Husk også at når man tråkker på bremsepedalen så trykker skoen mot trommelen nær bremsepumpa. Så den ideelle innstilte bremsesko vil være litt nærmere trommelen nede enn oppe når det ikke er trykk på pedalen. Slik at slitasjen oppstår mest mulig på hele bremseskoen og ikke bare nære bremsepumpa. Nå er det noen år siden sist jeg gjorde dette så med forbehold at jeg husker detaljene riktig 😀
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Olav

Sitat fra: PerI på onsdag 23 okt 2019 @ 16:35:09
Nå er det noen år siden sist jeg gjorde dette så med forbehold at jeg husker detaljene riktig 😀

Du husker riktig Per.. jeg gjorde dette på Simen sin bil i høst og gjorde nøyaktig som du beskriver med godt resultat :-)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

insanefish

Da er jeg kommet meg en del nærmere å bytte i allefall. Skaffet meg et verktøy for sentrering og er godt igang. Eneste er at justeringene oppe er smårustne. Skal gå på med rust løser over uka og prøve igjen til helgen. Tusen takk for hjelpen!

Otto

#4
Hvis du ikke får løsnet justeringsskruene oppe, så finnes det reservedeler som er enkelt å montere.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

eilert


Ang. sentrering av bremsesko bak er også det å lese om i forrige Citrophile, nr 69 s18-19, om det er til hjelp for noen i ettertiden.
Og dersom noen oppdager feil eller unøyaktigheter i den beskrivelsen når det faktisk gjøres i praksis er det bare å si fra slik at vi kan få rettet opp dette i arkivene.

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën